Kop, romp en staart: bouw je presentatie solide op

In een zakelijke context hoort communicatie altijd een kop, romp en staart te hebben. Als spreker is het zelfs cruciaal om deze solide opbouw te hanteren.
Kop romp staart: bouw je presentatie solide op

Gesprekken, teksten en presentaties: in een zakelijke context hebben ze altijd een kop, romp en staart. Ook als spreker is het cruciaal een heldere opbouw te hanteren. Je toehoorders moeten je goed kunnen volgen om je boodschap te begrijpen.

Wat de één inleiding, kern en slot noemt, omschrijft de ander als kop, romp en staart. Beide beschrijvingen verwijzen naar dezelfde structuur. Zelfs zonder voorbereiding kun je een heldere presentatie geven als je deze opbouw volgt: “Vertel wat je gaat zeggen, zeg het en vertel wat je net gezegd hebt.” 1 Hoezeer deze structuur ook voor de hand ligt: veel sprekers vinden het moeilijk om de verschillende onderdelen helder van elkaar gescheiden te houden.

Kop, romp en staart: een solide basisstructuur

De opbouw in kop, romp en staart staat ook wel bekend als de basisstructuur. 2 Uit die term blijkt dat het een veilige keuze is om je presentatie op deze manier te structureren. Wij bespreken de onderdelen hieronder een voor een. Daarna leggen we uit hoe je een originele wending aan je presentatie kunt geven.

Kop romp staart. Training of coaching nodig? Bel ons op 31850601355!

Kop: vertel wat je gaat zeggen

De kop of inleiding van de presentatie heeft een communicatieve functie. Dit deel staat in het teken van de toehoorders: je wilt hun aandacht trekken, jezelf voorstellen en duidelijk maken wat ze van je presentatie kunnen verwachten. Je kunt de kop opbouwen aan de hand van een aanleiding, doelstelling, introductie, tijdsaanduiding en een beschrijving van de opbouw die je tijdens de romp hanteert.

Romp: zeg het

De romp of kern heeft een inhoudelijke functie. In dit deel wil je jouw communicatieve doel bereiken, bijvoorbeeld door je publiek te informeren, overtuigen of activeren. Je brengt in de romp dus de eigenlijke boodschap over. Het is retorisch gezien verstandig om dit onderdeel in drie deelonderwerpen te verdelen, bijvoorbeeld probleem, analyse en oplossing. Gebruik zo nodig een message map, waarbij je steeds uitgaat van en terugverwijst naar je kernboodschap.

Kop, romp en staart: een populaire manier om te verwijzen naar de indeling in inleiding, kern en slot.

Staart: vertel wat je net gezegd hebt

De staart of het slot heeft weer een communicatieve functie. Je wilt ervoor zorgen dat de toehoorders de belangrijkste informatie begrijpen, dat ze je boodschap onthouden en dat ze zo nodig in actie komen. Geef daarom een korte samenvatting, doe een oproep tot actie of tot contact en bied de mogelijkheid tot vragen.

Samenhang tussen de kop, romp en staart

Als je een effectieve presentatie wilt geven, is samenhang cruciaal. Je kunt de afzonderlijke delen met elkaar verbinden door een interactieve structuur te hanteren. Dit houdt in dat je steeds opnieuw een connectie maakt met je toehoorders. Aan het begin van ieder nieuw onderwerp stel je ze een vraag of leg je ze een stelling voor. Zo zet je ze aan het denken en voelen ze zich bij je presentatie betrokken. Ze nemen dan een actieve houding aan, wat ervoor zorgt dat ze beter gaan luisteren. Je creëert ook samenhang door elk onderdeel expliciet aan te kondigen. Doe dat zeker met het slot. Dat zorgt er namelijk voor dat je publiek je boodschap beter onthoudt. 3

Originaliteit

Als je de aandacht wilt trekken en ervoor wilt zorgen dat je boodschap blijft hangen, kun je een cyclische presentatiestructuur volgen. Dat doe je door vóór de kop en na de staart een extra element toe te voegen, namelijk de hook om de aandacht te trekken en de uitsmijter om een onvergetelijke indruk achter te laten. Aan het begin kun je bijvoorbeeld een verhaal vertellen tot aan de cliffhanger, zodat je aan het eind van je presentatie de afloop van het verhaal kunt vertellen. Je zou ook aan het begin een afbeelding of object kunnen laten zien waar na afloop van je presentatie iets verrassends mee gebeurt.

Geef jij de kop, romp en staart voldoende aandacht?

Als je een zakelijke presentatie moet geven, is het cruciaal dat je praatje een kop, romp en staart heeft. Als je dat direct vertaalt naar inleiding, kern en slot, kan het een wat fantasieloos geheel worden. Zorg er dus voor dat je in de kop de aandacht trekt, in de romp de toehoorders blijft boeien en in de staart iets doet wat ze bijblijft.

BRONNEN

  1. Kruyzen, H. (2007). Spraakmakend presenteren. Haal meer uit zakelijke teksten en toespraken. Utrecht: Het Spectrum, p. 156.
  2. Kuenen, J. en M. Wackers (2012). Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken. Amersfoort: Communicatiereeks, p. 123.
  3. Kuenen, J. en M. Wackers (2012). Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken. Amersfoort: Communicatiereeks, p. 131.

TAGS

DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.