Hoe sympathieker een publiek een spreker vindt, des te groter de kans dat het zich openstelt voor wat hij of zij wil vertellen. 1 Michelle Tillis Lederman is een Amerikaanse communicatie-expert, spreker en schrijver. In 2011 publiceerde zij De 11 wetten van likability, een boek waarin ze uitlegt hoe je met bewuste communicatie je gunfactor kunt vergroten. 2
Likability: van elf naar zeven wetten
Volgens Lederman kun je elf wetmatigheden toepassen om je gunfactor of likability te vergroten. Het zijn allemaal wetmatigheden die te maken hebben met authenticiteit, oprechtheid en connectie. Voor dit artikel hebben wij de inhoud teruggebracht tot zeven wetten. Hieronder bespreken we ze alle zeven.
1. Focus op een oprechte connectie
Connectie is de sleutel tot sympathie. Je kunt je likability boosten door in verbinding te treden met je publiek. Creëer als spreker dus interactie met je toehoorders. Spreek je voor een klein groepje? Dan kun je beginnen met een korte discussie over het onderwerp waar je over spreekt. Als je voor een grote zaal staat, kun je dat bijvoorbeeld doen door met Mentimeter de meningen in het publiek te peilen en dan een of twee aanwezigen te laten reageren op de uitkomsten. In beide gevallen is het essentieel om de regie te bewaren.
2. Wees zo authentiek mogelijk
Als je voor een groep staat, heeft authenticiteit vooral te maken met de wijze waarop je een boodschap overbrengt. Je presentatie moet passen bij het type spreker dat je bent. Een entertainer als Freek Vonk is bijvoorbeeld authentiek als hij in hoog tempo en met de nodige humor kennis overbrengt. Meer ingetogen personen, zoals Disa Jironet en Sinan Çankaya, komen juist authentiek over als ze kalm een verhaal vertellen. De likability schuilt dus in de mate waarin je als spreker bij jezelf blijft.
3. Bezoek plekken waar je jezelf kunt zijn
Sommige sprekers vinden het jammer dat ze altijd preken voor eigen parochie. Dat wil zeggen dat het publiek het toch al met ze eens is. Volgens Lederman is daar niets mis mee. Je boodschap komt beter over als je toehoorders ervoor openstaan. Spreek dus vooral op plekken waar je jezelf kunt zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat je publiek kritiekloos naar je moet luisteren: als jij goed kunt omgaan met weerstand en kritische vragen, is dat juist een kans om een krachtige indruk te wekken.
4. Communiceer consistent en met overtuiging
Zoals gezegd neemt je likability toe naarmate mensen je authentieker vinden. Als je oprecht op anderen wilt overkomen, stelt Lederman dat je consistent moet communiceren. Zij spreekt in dat verband van de drie v’s: verbale, vocale en visuele communicatie. Met andere woorden: datgene wat je zegt moet overeenkomen met hoe je klinkt en wat je uitstraalt. Als je erin slaagt om vol overtuiging consistent te communiceren, komt dat je gunfactor alleen maar ten goede.
5. Wees nieuwsgierig en stel vragen
Het is niet altijd mogelijk om persoonlijke vragen te stellen als je voor een groep staat: soms is de groep te groot of de tijd te kort. Heb je wel de kans om je belangstelling voor het publiek te tonen? Doe dat dan. Hoe nieuwsgieriger je bent naar de mensen die tegenover je zitten, des te eerder ze een connectie met je zullen willen maken – en dat is de sleutel tot likability.
6. Luister goed naar wat de ander zegt
Als je een vraag hebt gesteld aan je publiek, krijg je niet altijd een antwoord waar je op hoopt of op rekent. Het loont dan ook de moeite om goed na te denken over de vragen die je aan je toehoorders voorlegt. Ontvang je een onverwachte reactie? Besteed daar dan toch aandacht aan, al was het maar door aan te geven dat je naar een ander antwoord op zoek bent. Zo voelt degene die antwoord gaf zich gezien en krijgt de rest van de zaal het gevoel dat de kust veilig is om vragen te stellen.
7. Zoek overeenkomsten en kweek vertrouwen
Een van je belangrijkste overtuigingsmiddelen als spreker is je ethos: de mate waarin het publiek gelooft dat jij de autoriteit bent. Ook je likability wordt daardoor beïnvloed. Volgens Lederman helpt het om eerst te zoeken naar overeenkomsten met degene die tegenover je zit. Vervolgens wek je vertrouwen door iets over jezelf te vertellen, transparant te zijn over je belangen en je verhaal grondig te onderbouwen met bronnen en argumenten.
Vertrouw jij op je likability?
De wetmatigheden van Lederman zijn niet in beton gegoten. Ook zijn ze contextafhankelijk: sommige kun je beter toepassen tijdens een netwerkgesprek dan wanneer je voor een zaal toespreekt tijdens een conferentie. Toch loont het de moeite om bewust met haar wetten van likability om te gaan. Het kan immers nooit kwaad je gunfactor een boost te geven. Lees hier hoe je dat in 90 seconden doet.
BRONNEN
- Hoeken, H., & Sinkeldam, J. (2013). ‘De rol van emoties in narratieve overtuiging’, Tijdschrift voor taalbeheersing, 35, 226-236, geraadpleegd op 16 november 2021.
- Lederman, M.T. (2011). The 11 Laws of Likability. Relationship Networking… Because People Do Business With People They Like. Nashville: HarperCollins Focus.