Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

Nog krachtiger pitchen met de drieminutenregel

De drieminutenregel helpt je om nog krachtiger te pitchen

Goed kunnen pitchen is een waardevolle vaardigheid voor veel professionals. Wij leggen uit hoe de drieminutenregel je helpt een krachtige en overtuigende pitch te geven.

Of je nu een goed idee hebt, investeringen zoekt of je bedrijf vertegenwoordigt: pitchen is een waardevolle vaardigheid voor veel professionals. Een activerende structuur aanhouden, overtuigend overkomen en beïnvloedingstechnieken toepassen: het is bepaald niet eenvoudig om een krachtige pitch te geven. Toch is het een effectieve manier om anderen aan te sporen tot actie.

De drieminutenregel en andere praktische tips

In The 3-Minute Rule beschrijft spreker en regisseur Brant Pinvidic hoe je in weinig tijd effectieve pitches kunt geven. 1 Daarbij vormt de drieminutenregel het uitgangspunt. Hij benadrukt echter niet alleen het belang van de lengte, maar ook van de inhoud, structuur en overtuigingskracht van je pitch. Hieronder delen we enkele inzichten uit zijn boek.

Zet de toon met je opening

Met de opening van je presentatie wil je de aandacht trekken, een bepaalde mate van geloofwaardigheid bewerkstelligen, het onderwerp introduceren en je toehoorders prikkelen om door te luisteren. 2 Je kunt al deze elementen verwerken in een coherente opening: begin met de vraag die in je pitch centraal staat. Vertel daarna wie je bent en waarom je in het onderwerp geïnteresseerd bent. Sluit de opening af met de belofte dat je in deze pitch de vraag beantwoordt waarmee je de aandacht hebt getrokken.

Simplificeer je presentatie

Als je enthousiast bent over een onderwerp kun je daar vast veel over vertellen. Hoewel dat enthousiasme de sleutel is tot succes, kan het ook je valkuil zijn: omdat je zo veel kwijt wilt, praat je te lang en gebruik je te veel woorden. Breng je pitch daarom terug tot de essentie. Volg daarbij de drieminutenregel: spreek maximaal drie minuten, bespreek hooguit vier onderwerpen en gebruik beeld om de inhoud te ondersteunen.

Je publiek moet jouw pitch aan anderen kunnen geven

De kracht van Pinvidic’ methode is dat ze uitgaat van het publiek. Je geeft je pitch immers altijd met het doel om anderen te beïnvloeden: je wilt ze overtuigen of aanzetten tot actie. Laat je dus leiden door één vraag: wat is het minimale dat je luisteraars moeten weten om een maximaal resultaat te bereiken bij anderen? Als je het antwoord op die vraag helder voor ogen hebt, kun je de pitch bijvoorbeeld opbouwen aan de hand van een aantal pakkende oneliners.

Beantwoord vier vragen met je pitch

Wat is het? Hoe werkt het? Ben je er zeker van? Ben jij geschikt? Die vragen wil je in elke pitch beantwoorden. De eerste twee zijn bedoeld om de interesse te wekken in je idee, dienst of product. De laatste twee gaan over jou als spreker: je toehoorders moeten je eerst geloven voordat ze in beweging komen. Je kunt de spreektijd gelijkmatig over de vragen verdelen. Met een halve minuut voor de inleiding, voor het antwoord op elke vraag en voor de afronding geef je de pitch in precies drie minuten.

Maak de cirkel rond

Als je in de opening een belofte doet, moet je die later inlossen. Dit geeft het publiek een bevredigd gevoel. 3 Dat kun je op twee momenten doen: aan het eind of in de kern – bijvoorbeeld bij de beantwoording van je derde vraag. De eerste optie is het veiligst, maar met de tweede optie creëer je ruimte om in het slot de ingeloste belofte zelfs te overtreffen.

Gebruik jij de drieminutenregel in je voordeel?

Wil je een pitch van vijf, tien of zelfs vijfentwintig minuten geven? Ga je gang: in sommige situaties kun je die tijd best nemen. Houd de drieminutenregel vooral in gedachten om je verhaal tot de kern te beperken. Wil je meer vertellen? Doe dat dan schriftelijk of achteraf tijdens de vragenronde.

Bronnen

  1. Pinvidic, B. (2019). The 3-Minute Rule: Say Less to Get More from Any Pitch or Presentation. New York: Penguin Putnam. ↩︎
  2. Price, D. (2013). Well Said! Presentations and Conversations That Get Results (audio book). New York: Gildan Media LLC. ↩︎
  3. Kuenen, J. en M. Wackers (2012). Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken. Amersfoort: Communicatiereeks, p. 133. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×