Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

AIDA: een activerende pitchstructuur

AIDA: een strakke structuur om je publiek te activeren

De structuur van je presentatie hangt samen met het doel dat je voor ogen hebt. Wij bespreken AIDA, een model om je publiek te activeren.

Het AIDA-model werd in 1925 geïntroduceerd door de Amerikaanse psycholoog E.K. Strong. 1 Hoewel sommigen het als een achterhaald concept beschouwen, is het nog altijd een bekend begrip in de marketing- en reclamewereld. Ook voor een spreker kan het bruikbaar zijn om kennis te nemen van de AIDA-structuur, bijvoorbeeld om te begrijpen hoe je korte, wervende presentaties strak kunt vormgeven.

AIDA: van aandacht naar actie

Communicatie kan verschillende doelen hebben. Een daarvan, activeren, houdt in dat de zender met zijn boodschap de ontvanger wil aansporen tot actie. Het AIDA-model is daar van begin tot eind op gericht. Hieronder bespreken we de vier stappen en lichten we het doel van elke stap toe.

Attention: de aandacht trekken

De eerste stap van het AIDA-model is om de aandacht te trekken. Dat kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door een vraag te stellen of een stelling te poneren. 2 Het kan waardevol zijn om de principes van creatieve verstoring toe te passen. Dit houdt in dat je de boodschap brengt op een manier waarmee je bestaande gedragspatronen doorbreekt, bijvoorbeeld door een schokkende one-liner te plaatsen of een afbeelding te laten zien waar het publiek van in de lach schiet. Voor je geloofwaardigheid is het overigens wel essentieel dat de opening aansluit bij de rest van je verhaal.

Interest: de interesse wekken

In zijn boek De perfecte pitch uit 2014 schrijft Bill McGowan dat je interesse kunt wekken met “een brokje informatie dat inspireert om meer te willen weten over een bepaald onderwerp.” 3 In deze stap moet duidelijk worden wat de doelgroep eraan heeft om in actie te komen. Als je daarin slaagt, dan is de interesse gewekt. Dat is van cruciaal belang, want een geïnteresseerd publiek is ontvankelijk voor je boodschap.

Desire: het verlangen aanwakkeren

Het uiteindelijke doel van AIDA is dat de toehoorders in actie komen. Daarvoor moet je ze eerst in de juiste toestand brengen: je moet een verlangen aanwakkeren naar datgene wat jij ze te bieden hebt. Dat doe je door de onderscheidende kenmerken van jouw product, dienst of idee te koppelen aan de behoeften van je toehoorders. 4 Hoe beter hun leven van jouw aanbod wordt, des te sterker ze ernaar gaan verlangen.

Action: aanzetten tot actie

Zijn je toeschouwers ervan overtuigd dat ze niet zonder jouw product, dienst of idee kunnen? Dan is het tijd ze het laatste zetje te geven. In veel gevallen volstaat een eenvoudige call-to-action. Die oproep maak je krachtiger door een sense of urgency te creëren, zodat ze het gevoel krijgen dat ze direct in actie moeten komen. 5 Niet volgend jaar, niet morgen en zelfs niet over een paar minuten: als ze nu niet handelen, komen ze er misschien wel nooit meer voor in aanmerking…

Krijg jij anderen in beweging?

In de loop der jaren is er veel over AIDA geschreven en zijn er diverse variaties op ontstaan. Ondanks de kritiek is het model nog altijd populair, mede omdat het eenvoudig te begrijpen en praktisch toepasbaar is. Als het je lukt om de stappen van elkaar te onderscheiden, dan kun je deze structuur gebruiken in elke situatie waarin je anderen in beweging wilt krijgen. Wil je daar nog meer over weten? Lees dan ook ons artikel over de vier p’s van het overtuigen.

Bronnen

  1. E.K. Strong (1925). ‘Theories of Selling’, Journal of Applied Psychology, vol. 9, p. 75-86. ↩︎
  2. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020. ↩︎
  3. McGowan, B. (2014). De perfecte pitch. De zeven principes van het overtuigen. Houten: Unieboek | Het Spectrum, p. 155. ↩︎
  4. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020. ↩︎
  5. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020. ↩︎

TAGS

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Vind je het lastig buitenstaanders over je werk te vertellen? Sta dan eens stil bij je formuleringen. Misschien gebruik je te veel vaktaal of jargon.

Wil je dat anderen je boodschap van je aannemen? Dan moet je geloofwaardig overkomen. Je credibility weegt even zwaar als de woorden die je uitspreekt.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×