AIDA: een activerende pitchstructuur

De structuur van je presentatie hangt samen met het doel dat je wilt bereiken. Hoe logischer de opbouw van je presentatie, des te groter de kans dat je boodschap helder en geloofwaardig overkomt op anderen. In dit artikel bespreken we AIDA, een model dat bedoeld is om het publiek te activeren.
AIDA: een strakke structuur om je publiek te activeren

Het AIDA-model werd in 1925 geïntroduceerd door de Amerikaanse psycholoog E.K. Strong. 1 Hoewel sommigen het als een achterhaald concept beschouwen, is het nog altijd een bekend begrip in de marketing- en reclamewereld. Ook voor een spreker kan het bruikbaar zijn om kennis te nemen van de AIDA-structuur, bijvoorbeeld om te begrijpen hoe je korte, wervende presentaties strak kunt vormgeven.

AIDA. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

AIDA: van aandacht naar actie

Communicatie kan verschillende doelen hebben. Een daarvan, activeren, houdt in dat de zender met zijn boodschap de ontvanger wil aansporen tot actie. Het AIDA-model is daar van begin tot eind op gericht. Hieronder bespreken we de vier stappen en lichten we het doel van elke stap toe.

AIDA: van aandacht naar actie, via interesse en verlangen.

Attention: de aandacht trekken

De eerste stap van het AIDA-model is om de aandacht te trekken. Dat kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door een vraag te stellen of een stelling te poneren. 2 Het kan waardevol zijn om de principes van creatieve verstoring toe te passen. Dit houdt in dat je de boodschap brengt op een manier waarmee je bestaande gedragspatronen doorbreekt, bijvoorbeeld door een schokkende one-liner te plaatsen of een afbeelding te laten zien waar het publiek van in de lach schiet. Voor je geloofwaardigheid is het overigens wel essentieel dat de opening aansluit bij de rest van je verhaal.

Interest: de interesse wekken

In zijn boek De perfecte pitch uit 2014 schrijft Bill McGowan dat je interesse kunt wekken met “een brokje informatie dat inspireert om meer te willen weten over een bepaald onderwerp.” 3 In deze stap moet duidelijk worden wat de doelgroep eraan heeft om in actie te komen. Als je daarin slaagt, dan is de interesse gewekt. Dat is van cruciaal belang, want een geïnteresseerd publiek is ontvankelijk voor je boodschap.

Desire: het verlangen aanwakkeren

Het uiteindelijke doel van AIDA is dat de toehoorders in actie komen. In deze stap kun je ze in de juiste toestand brengen. Je moet het verlangen aanwakkeren naar datgene wat jij ze te bieden hebt. Dat doe je door de onderscheidende kenmerken van jouw product, dienst of idee te koppelen aan de behoeften van je toehoorders. 4 Hoe beter hun leven van jouw aanbod wordt, des te sterker ze ernaar gaan verlangen.

Action: aanzetten tot actie

Zijn je toeschouwers ervan overtuigd dat ze niet zonder jouw product, dienst of idee kunnen? Dan is het tijd ze het laatste zetje te geven. In veel gevallen volstaat een eenvoudige call-to-action. Die oproep maak je krachtiger door een sense of urgency te creëren: ze moeten het gevoel hebben dat ze direct in actie moeten komen. 5 Niet volgend jaar, niet morgen en zelfs niet over een paar minuten: als ze nu niet handelen, komen ze er misschien wel nooit meer voor in aanmerking…

Krijg jij anderen in beweging?

In de loop der jaren is er veel over AIDA geschreven en zijn er diverse variaties op ontstaan. Ondanks de kritiek is het model nog altijd populair, mede omdat het eenvoudig te begrijpen en praktisch toepasbaar is. Als het je lukt om de stappen van elkaar te onderscheiden, dan kun je deze structuur gebruiken in elke situatie waarin je anderen in beweging wilt krijgen. Wil je daar nog meer over weten? Lees dan ook ons artikel over de vier p’s van het overtuigen.

BRONNEN

  1. E.K. Strong (1925). ‘Theories of Selling’, Journal of Applied Psychology, vol. 9, p. 75-86.
  2. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020.
  3. McGowan, B. (2014). De perfecte pitch. De zeven principes van het overtuigen. Houten: Unieboek | Het Spectrum, p. 155.
  4. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020.
  5. CFI (z.j.). ‘What is the AIDA Model in Marketing?‘, CFI, geraadpleegd op 11 februari 2020.

TAGS

DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.