Home » Zakelijke Vlogs Presenteren
Zakelijk vloggen is de afgelopen jaren langzamerhand ingeburgerd geraakt. Managers nemen vlogs op om hun personeel wekelijks bij te praten, werknemers vloggen om hun collega’s te informeren over hun werkzaamheden en salesprofessionals nemen vlogs op om hun diensten en producten aan te prijzen bij potentiële klanten.
Het is behoorlijk moeilijk om zakelijke vlogs te presenteren. Je wilt serieuze inhoud op een persoonlijke, levendige en soms zelfs luchtige manier overbrengen. Daarnaast is het cruciaal om je boodschap kernachtig onder woorden te brengen en je verhaal helder structureren. Bovendien wil je voorkomen dat je al te veel tijd verliest aan het proces.
Deze incompanycursus is bedoeld voor professionals die met zakelijke vlogs klanten en collega’s willen bereiken. Je krijgt tools en technieken aangereikt om je vlogs efficiënt voor te bereiden, levendig te presenteren en strak te monteren.
Zakelijke Vlogs Presenteren is een incompanycursus die bestaat uit vier trainingen van één dagdeel. We gaan we in op de voorbereiding en structuur van een zakelijke vlog. Ook besteden we aandacht aan je presentatievaardigheden en montagetechnieken.
We maken op een activerende manier kennis en bespreken de opzet van de cursus. Dan bespreken we de theorie achter vloggen aan de hand van een aantal voorbeelden, waarna we inzoomen op het subgenre zakelijk vloggen. Vervolgens gaan we in tweetallen uiteen om spontaan een vlog op te nemen. Tijdens een plenaire feedbackronde bekijken en becommentariëren we elkaars vlogs. Tot slot maak je een plan om jezelf te ontwikkelen als zakelijke vlogger.
We beginnen met een presentatie-oefening voor de camera. Daarna gaan we in op de opbouw van een zakelijke vlog. We bespreken hoe je aan de hand van drie kernpunten je vlog kunt opbouwen. Je kiest een onderwerp en gaat aan de slag met je eigen vlog. Je presenteert de opbrengst aan de rest van de groep en verwerkt de feedback die je krijgt.
We blikken op een activerende manier terug op training 1 en 2. We behandelen presentatietechnieken voor de camera, onder meer aan de hand van een aantal bekende zakelijke vloggers. Daarna ga je in tweetallen uiteen om je script bij te schaven. Vervolgens neem je jouw vlog op. Je krijgt de tijd om meerdere takes te doen, waarbij je de opdracht krijgt om alle opnames te bewaren. Je laat de opbrengst zien aan de anderen, die suggesties doen voor de montage.
We bespreken het verschil tussen opname en montage. We blikken terug op de vlogs die we hebben bekeken om te bespreken welke montagetechnieken typisch zijn voor dit specifieke genre. Dan demonstreren we een aantal gratis tools om je opnames te bewerken. Je kiest er één en gaat aan de slag met je eigen vlog. Je laat het eindproduct zien en krijgt voor de laatste keer feedback op je vlog. Tot slot maak je een contentplan, zodat je de komende maanden in staat bent periodiek een nieuwe vlog te publiceren.
Resultaten na de cursus Zakelijke Vlogs Presenteren:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor professionals in grote organisaties. Je wilt zakelijke vlogs presenteren om grote groepen collega’s of klanten te bereiken. Werk je in een team? Volg de cursus dan samen met je collega’s, zodat jullie een herkenbare boodschap en stijl kunnen ontwikkelen.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1.000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6.000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
De term vlog is een samenvoeging van de woorden video en weblog. Een vlog is dus per definitie een persoonlijke video. Door zakelijke vlogs te presenteren kun je een persoonlijk inkijkje geven in je professionele leven. Dat brengt de nodige voordelen met zich mee.
Als je regelmatig vlogt bouw je een band op met je kijker, bijvoorbeeld je klanten en collega’s. Zij leren je kennen en komen te weten waar je mee bezig bent. En als je jouw boodschap op een enthousiaste, levendige manier weet over te brengen, is de kans groot dat ze een positief beeld van je ontwikkelen.
Ook kun je de kijkers op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in je organisatie of op je vakgebied. Zo laat je zien dat je betrokken bent, weet wat er speelt en kennis van zaken hebt. Bovendien geeft het je kijkers een aanleiding om contact met je op te nemen.
Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, zakelijk vloggen?
Hieronder leggen wij uit hoe je helder en enthousiast zakelijk kunt vloggen.
Bedenk dat je vlogt om een band op te bouwen met je kijkers. Dat lukt je niet met één of twee video’s. Vloggen is een langetermijninvestering. Begin dus er alleen aan als je weet dat je het minimaal een jaar volhoudt om regelmatig een nieuwe video te maken. Hoe vaker je nieuwe content publiceert, des te groter de kans dat je publiek je blijft volgen. Maar wees realistisch: het is beter om de kijkers eens in het kwartaal op een vlog te trakteren, dan om dagelijks te vloggen en na vijf weken te stoppen omdat je niets meer te melden hebt.
Zoals gezegd is de vlog een persoonlijk medium. Het gaat er dus om dat je spontaan en ongedwongen overkomt. Hoe natuurlijker je presenteert, hoe beter. Probeer dus niet alles perfect te doen. Fouten maken mag. Sterker nog: veel vloggers laten de foutjes bewust in de eindmontage staan om het geheel luchtig te houden. In het geval van een zakelijke vlog ligt dat iets genuanceerder. Als je een serieus verhaal vertelt, dan kunnen versprekingen en andere fouten storend zijn. Maar als je merkt dat de foutjes aanslaan bij de kijkers, laat ze er dan vooral inzitten.
YouTube is een populair medium voor vloggers. Je ziet dat de meeste professionele vloggers filmpjes monteren met razendsnelle overgangen. Dat is een belangrijk ingrediënt van je vlog: je wil het luchtig houden en je kijker vooral niet vermoeien met langdradige uiteenzettingen. Bouw waar zo mogelijk korte zinnen, houd de onderwerpen kort en knip vertragende elementen eruit, zoals denkpauzes en lange ademhalingen. Laat ze er alleen inzitten om een effect te bereiken bij je publiek, bijvoorbeeld om een belangrijke boodschap te laten indalen.
Willen jij en je collega’s levendig leren vloggen in een zakelijke context? De bovenstaande technieken helpen je om de eerste stappen te zetten. Er is echter oefening voor nodig om zakelijke vlogs te presenteren. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.