Zakelijk vloggen is ideaal om je netwerk op de hoogte te houden van je professionele leven. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s zakelijke vlogs te presenteren.

EFFECTIEF ZAKELIJK VLOGGEN

De term vlog is een samenvoeging van de woorden video en weblog. Een vlog is dus per definitie een persoonlijke video. Door zakelijke vlogs te presenteren kun je een persoonlijk inkijkje geven in je professionele leven. Dat brengt de nodige voordelen met zich mee.

Als je regelmatig vlogt bouw je een band op met je kijker, bijvoorbeeld je klanten en collega’s. Zij leren je kennen en komen te weten waar je mee bezig bent. En als je jouw boodschap op een enthousiaste, levendige manier weet over te brengen, is de kans groot dat ze een positief beeld van je ontwikkelen.

Ook kun je de kijkers op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in je organisatie of op je vakgebied. Zo laat je zien dat je betrokken bent, weet wat er speelt en kennis van zaken hebt. Bovendien geeft het je kijkers een aanleiding om contact met je op te nemen.

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, zakelijk vloggen?

ZAKELIJK VLOGGEN OM JE NETWERK TE BEREIKEN

Hieronder leggen wij uit hoe je helder en enthousiast zakelijk kunt vloggen.

PUBLICEER REGELMATIG

Bedenk dat je vlogt om een band op te bouwen met je kijkers. Dat lukt je niet met één of twee video’s. Vloggen is een langetermijninvestering. Begin dus er alleen aan als je weet dat je het minimaal een jaar volhoudt om regelmatig een nieuwe video te maken. Hoe vaker je nieuwe content publiceert, des te groter de kans dat je publiek je blijft volgen. Maar wees realistisch: het is beter om de kijkers eens in het kwartaal op een vlog te trakteren, dan om dagelijks te vloggen en na vijf weken te stoppen omdat je niets meer te melden hebt.

FOUTJES HOREN ERBIJ

Zoals gezegd is de vlog een persoonlijk medium. Het gaat er dus om dat je spontaan en ongedwongen overkomt. Hoe natuurlijker je presenteert, hoe beter. Probeer dus niet alles perfect te doen. Fouten maken mag. Sterker nog: veel vloggers laten de foutjes bewust in de eindmontage staan om het geheel luchtig te houden. In het geval van een zakelijke vlog ligt dat iets genuanceerder. Als je een serieus verhaal vertelt, dan kunnen versprekingen en andere fouten storend zijn. Maar als je merkt dat de foutjes aanslaan bij de kijkers, laat ze er dan vooral inzitten.

ACTIE, ACTIE, ACTIE

YouTube is een populair medium voor vloggers. Je ziet dat de meeste professionele vloggers filmpjes monteren met razendsnelle overgangen. Dat is een belangrijk ingrediënt van je vlog: je wil het luchtig houden en je kijker vooral niet vermoeien met langdradige uiteenzettingen. Bouw waar zo mogelijk korte zinnen, houd de onderwerpen kort en knip vertragende elementen eruit, zoals denkpauzes en lange ademhalingen. Laat ze er alleen inzitten om een effect te bereiken bij je publiek, bijvoorbeeld om een belangrijke boodschap te laten indalen.

ZAKELIJKE VLOGS PRESENTEREN: HOE KUNNEN WE JOU HELPEN?

Willen jij en je collega’s levendig leren vloggen in een zakelijke context? De bovenstaande technieken helpen je om de eerste stappen te zetten. Er is echter oefening voor nodig om zakelijke vlogs te presenteren. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.