Je ontvangt altijd binnen 24 uur een reactie.
Het belang van zakelijk presenteren is in ons huidige tijdsgewricht moeilijk te onderschatten. Een presentatie van de kwartaalcijfers, een kennislunch of een investeringspitch: de kans is groot dat jij in een professionele context regelmatig presentaties geeft. Zelfs als je in staat bent de informatie correct onder woorden te brengen, vergt het oefening om een boodschap met impact over te brengen op je publiek.
Hoe trek jij de aandacht van collega’s, klanten en zakelijke partners? Hoe houd je ze geboeid terwijl je spreekt? En hoe zorg je ervoor dat de juiste informatie blijft hangen?
Er zijn talloze technieken die je kunt toepassen, maar je moet ze wel beheersen. Storytelling is bijvoorbeeld een nuttig instrument om een connectie te maken, maar het is een hele kunst om een goed verhaal te vertellen. De inleiding en het slot geven je de kans om aandacht te trekken en een onvergetelijke indruk achter te laten, mits je de juiste stappen zet. Verder kun je zomaar te maken krijgen met onverwachte situaties, weerstand en kritische vragen – en dan is het wel zo fijn om te weten hoe je daarmee om moet gaan.
Zo is er altijd wel een goede reden te bedenken om je presentatievaardigheden te ontwikkelen.
Onze cursussen rondom zakelijk presenteren bestaan uit twee of vier trainingen van een dagdeel. We hebben niet alleen kennis in huis over spreken voor groepen, storytelling en pitchen, maar ook over presenteren voor de camera.
Overigens hanteren we een maatwerkgarantie: we stemmen ons aanbod graag af op jou en je team. Sluit geen van onze cursussen precies aan op jullie behoeften? Neem contact met ons op voor een offerte op maat.
De belangrijkste reden waarom we zakelijk presenteren is om invloed uit te oefenen op onze toehoorders. Soms willen we informatie overdragen en andere keren proberen we het publiek te overtuigen of aan te sporen tot actie. Hoe doelbewuster je als spreker te werk gaat, des te groter de kans dat je boodschap de gewenste impact heeft.
Het is dan ook van essentieel belang jezelf tot in de puntjes voor te bereiden. Ook moet je in staat zijn je woorden op de juiste momenten te benadrukken, bijvoorbeeld door je stem goed te gebruiken en je handen functioneel in te zetten. In onze ultieme presenteergids voor professionals vertellen we je alles wat je moet weten over zakelijk presenteren.
Hieronder vind je drie praktische adviezen over zakelijk presenteren.
Zakelijk presenteren is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, niet hetzelfde als acteren. Blijf als spreker juist zo dicht mogelijk bij je persoonlijkheid en vergroot sommige eigenschappen uit. Heb je veel energie? Beweeg dan over het podium en gebruik je intonatie om je woorden kracht bij te zetten. Ben je rustig aangelegd? Blijf op één plek staan en spreek beheerst. Door je persoonlijke kenmerken bewust in te zetten, ontwikkel je langzaam maar zeker een eigen presentatiestijl.
De perfecte presentatie bestaat niet. Je kunt wel beredeneerde keuzes maken om de impact van je boodschap te vergroten. Veel sprekers volgen een vrij sobere presentatiestructuur, bestaande uit een inleiding, kern en een slot. Zakelijk presenteren wil echter niet zeggen dat je het publiek niet mag vermaken. Wil je jezelf onderscheiden? Toon dan iets meer lef, bijvoorbeeld door de cyclische presentatiestructuur aan te houden: dan begin je met een hook om de aandacht te trekken en eindig je met een uitsmijter om ervoor te zorgen dat je boodschap blijft hangen.
Het publiek bepaalt of je presentatie al dan niet succesvol is. Je moet dus van tevoren uitzoeken wie er tegenover je zitten, hoe betrokken ze zijn en hoe groot de kans is dat je op weerstand stuit. Als je genoeg vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden, kun je proberen om de zaal van het begin tot eind geboeid te houden. Betrek ze bij je presentatie en wek identificatie bij ze op. Dat doe je bijvoorbeeld door een meeslepend verhaal te vertellen, door slimme vragen te stellen en door de zaal te activeren.
Willen jij en je collega’s meer indruk maken met jullie presentaties? Deze adviezen over zakelijk presenteren helpen je om een belangrijke eerste stap te zetten. Het kost echter tijd en moeite om je eigen stijl te ontwikkelen en om nieuwe patronen in te laten slijten. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.