ZAKELIJK PRESENTEREN

 

KOMT JOUW BOODSCHAP OVER OP ANDEREN?

Voor veel professionals is zakelijk presenteren een kernactiviteit. In ons informatietijdperk kan het echter lastig zijn om indruk te maken met je verhaal. Wil jij met meer impact spreken voor groepen? Wij helpen je om je boodschap helder en geloofwaardig over te brengen op je publiek.

Wij reageren altijd binnen 24 uur!

JE BOODSCHAP HELDER EN GELOOFWAARDIG OVERBRENGEN

Het belang van zakelijk presenteren is in ons huidige tijdsgewricht moeilijk te onderschatten. Een presentatie van de kwartaalcijfers, een kennislunch of een investeringspitch: de kans is groot dat jij in een professionele context regelmatig presentaties geeft. Hoewel de meeste professionals wel in staat zijn de informatie correct onder woorden te brengen, vergt het oefening om een boodschap met impact over te brengen op je publiek.

Er zijn verschillende aanwijzingen dat storytelling een nuttig instrument is, maar het is een hele kunst om een goed verhaal te vertellen. Ook kun je er met het slot van je presentatie voor zorgen dat je publiek de kern beter begrijpt én onthoudt, maar dan moet je dat slot wel op de juiste manier vormgeven. Bovendien kun je altijd te maken krijgen met kritische vragen – en dan is het wel zo fijn als je technieken kent om daarmee om te gaan.

De Presenteerschool helpt jou en je collega’s om jullie presentatievaardigheden te verbeteren. Je kunt bij ons terecht voor cursussen, workshops en individuele begeleiding. Ook voorzien we jullie organisatie van advies om de presentatieskills van alle medewerkers op peil te brengen en houden.

MET ONZE CURSUSSEN LEER JE BETER ZAKELIJK PRESENTEREN

DE PROFESSIONELE SPREKER

Breng je professionele boodschap helder en geloofwaardig over

DE EDUCATIEVE STORYTELLER

Verpak je kennis in een compact en meeslepend verhaal

DE GROENE STORYTELLER

Verspreid je groene boodschap in een persoonlijk en indringend verhaal

TREFZEKER PITCHEN

Overtuig je publiek in korte tijd van jouw product, idee of dienst

INSPIREREND SPREKEN

Geef bevlogen presentaties om je publiek mee te krijgen

AANBOD OP MAAT

Stel samen met ons een cursus op maat samen

WIJ DELEN GRATIS KENNIS OVER ZAKELIJK PRESENTEREN

Spreken in het openbaar is een vorm van groepsbeïnvloeding. De belangrijkste reden waarom we zakelijk presenteren is omdat we invloed willen uitoefenen op onze toehoorders. Soms willen we informatie overdragen en andere keren proberen we het publiek te overtuigen of aan te sporen tot actie. Hoe doelbewuster je als spreker te werk gaat, des te groter de kans dat je boodschap de gewenste impact heeft.

Het is dan ook van essentieel belang om jezelf tot in de puntjes voor te bereiden. Ook moet je in staat zijn je woorden op de juiste momenten kracht bij te zetten, bijvoorbeeld door je stem goed in te zetten en je handen functioneel te gebruiken. In onze ultieme presenteergids voor professionals vertellen we je alles wat je moet weten over zakelijk presenteren.

DRIE ADVIEZEN OVER ZAKELIJK PRESENTEREN

Hieronder vind je drie praktische adviezen over zakelijk presenteren.

1. ONTWIKKEL JE EIGEN PRESENTATIESTIJL

Zakelijk presenteren is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, niet hetzelfde als acteren. Blijf als spreker juist zo dicht mogelijk bij je persoonlijkheid en vergroot sommige eigenschappen uit. Heb je veel energie? Beweeg dan over het podium en gebruik je intonatie om je woorden kracht bij te zetten. Ben je rustig aangelegd? Blijf op één plek staan en spreek beheerst. Door je persoonlijke kenmerken bewust in te zetten, ontwikkel je langzaam maar zeker een eigen presentatiestijl.

2. STRUCTUREER JE PRESENTATIE BEWUST

De perfecte presentatie bestaat niet. Je kunt wel beredeneerde keuzes maken om de impact van je boodschap te vergroten. Veel sprekers volgen een vrij sobere presentatiestructuur, bestaande uit een inleiding, kern en een slot. Zakelijk presenteren wil echter niet zeggen dat je het publiek niet mag vermaken. Wil je jezelf onderscheiden? Toon dan iets meer lef, bijvoorbeeld door de cyclische presentatiestructuur aan te houden: dan begin je met een hook om de aandacht te trekken en eindig je met een uitsmijter om ervoor te zorgen dat je boodschap blijft hangen.

3. CREËER BETROKKENHEID EN IDENTIFICATIE

Het publiek bepaalt of je presentatie al dan niet succesvol is. Je moet dus van tevoren uitzoeken wie er tegenover je zitten, hoe betrokken ze zijn en hoe groot de kans is dat je op weerstand stuit. Als je genoeg vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden, kun je proberen om de zaal van het begin tot eind geboeid te houden. Betrek ze bij je presentatie en wek identificatie bij ze op. Dat doe je bijvoorbeeld door een meeslepend verhaal te vertellen, door slimme vragen te stellen en door de zaal te activeren.

ZAKELIJK PRESENTEREN: HOE KUNNEN WIJ JE HELPEN?

Willen jij en je collega’s meer indruk maken met jullie presentaties? Deze adviezen over zakelijk presenteren helpen je om een belangrijke eerste stap te zetten. Het kost echter tijd en moeite om je eigen stijl te ontwikkelen en om nieuwe patronen in te laten slijten. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Wij reageren altijd binnen 24 uur!

WIJ HOUDEN VAN PRESENTEREN

De Presenteerschool helpt je graag je presentatievaardigheden te verbeteren. Dat doen we in de vorm van trainingen en advies.

Verder delen we kennis over alles wat met presenteren te maken heeft, bijvoorbeeld op ons blog en ons YouTubekanaal.

JOUW PROFESSIONELE LEERSCHOOL

ONZE FILOSOFIE

De Presenteerschool bekommert zich om jouw professionele ontwikkeling. We helpen jou je presentatievaardigheden verbeteren, zodat je beter in staat bent jezelf als professional te profileren en je boodschap helder en geloofwaardig over te brengen.

DE PRESENTEERSCHOOL WERKT MET BEVLOGEN EN COMPETENTE TRAINERS

NEEM CONTACT MET ONS OP

Spreek je ons graag telefonisch? Heb je meer informatie nodig? Wil je een vraag stellen?

Je kunt ook het onderstaande contactformulier invullen en dan krijg je binnen 24 uur een reactie.