Er zijn skills voor nodig om een product of dienst aan de man te brengen. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s om krachtig te pitchen voor klanten of investeerders.

JE PRODUCT OF DIENST AAN DE MAN BRENGEN

Klanten werven. Voor veel verkopers, freelancers en ondernemers is het een lastige activiteit. Je moet niet alleen kennis van psychologie, marketing en andere vakgebieden met elkaar combineren, maar ook je presentatievaardigheden naar een hoog niveau tillen. Je wilt immers overtuigend en betrouwbaar overkomen op je potentiële afnemers.

Klanten werven is niet alleen een lastige, maar ook veruit de belangrijkste activiteit die je moet ontplooien als je iets aan de man wil brengen. Zonder afnemers heeft je product of dienst immers geen enkele betekenis. Het is dan ook van vitaal belang om trefzeker te kunnen pitchen.

JE PRODUCT OF DIENST TREFZEKER PITCHEN

Hieronder leggen wij uit hoe jij je aanbod trefzeker kunt pitchen.

GA UIT VAN DE BEHOEFTE VAN JE DOELGROEP

Om een product of dienst aan de man te brengen, is het allereerst van belang om te weten wie je potentiële afnemers zijn. Jouw aanbod moet immers aansluiten op hun situatie. Pas dan is het interessant voor ze om zich erin te verdiepen. Waar zijn je afnemers ontevreden over? Welk probleem willen zij oplossen? Wat voor gemis proberen ze te compenseren? Het zijn precies die behoeften waar jij met je aanbod op kunt inspelen. Overigens zijn lang niet alle afnemers zich bewust van hun behoeften. Aan jou de taak om ze daarvan bewust te maken.

BENADRUK JE ONDERSCHEIDENDE WAARDE

Zodra je de behoeften van je doelgroep in kaart hebt gebracht, vestig je de aandacht op de concurrentie. Het is mooi als jouw aanbod een behoefte vervult, maar als andere producten of diensten op de markt dat ook doen, is het voor potentiële afnemers niet zomaar duidelijk dat ze voor jou moeten kiezen. Je moet dus laten blijken dat je aanbod minimaal van dezelfde kwaliteit is als dat van je concurrenten en – vooral – dat het een uniek kenmerk heeft dat vergelijke producten en diensten missen. Benoem dus eerst de basiskwaliteiten als een vanzelfsprekendheid, waarna je de schijnwerpers kan richten op jouw unique selling point.

STRUCTUREER DE INHOUD

Waarschijnlijk ben je laaiend enthousiast over je aanbod. Daardoor loop je het risico dat je er van alles over kwijt wilt wat voor je potentiële afnemers niet relevant is. Je kunt dit risico vermijden door de drieminutenregel aan te houden en de AIDA-structuur te volgen. Eerst trek je de aandacht. Dan schets je het probleem van de doelgroep om de interesse te wekken. Daarna beschrijf je de onderscheidende waarde van je aanbod om het verlangen aan te wakkeren. Je sluit af met een kernachtige, specifieke call-to-action, zodat je publiek weet wat het moet doen om jouw product of dienst af te nemen.

TREFZEKER PITCHEN: HOE KUNNEN WE JOU HELPEN?

Willen jij en je collega’s trefzeker leren pitchen? De bovenstaande adviezen helpen je een eind op weg. Het vergt echter oefening en toewijding om je product en dienst met overtuiging aan de man te brengen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.