Bel ons:

Promofilmpjes Presenteren

Een promofilmpje is een effectief middel om je doelgroep in beweging te krijgen. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s activerende promofilmpjes presenteren.

EFFECTIEVE PROMOFILMPJES PRESENTEREN

Er zijn veel overeenkomsten tussen een pitch en een promovideo. Ze draaien er allebei om dat je een verlangen wilt opwekken bij je doelgroep. Of je nu een event wilt promoten, een boek wilt aanprijzen of jezelf als werkgever aan sollicitanten wilt presenteren: de ontvanger moet de aandrang voelen om in actie te komen.

Met een promofilmpje wakker je het verlangen aan om ergens bij te horen, de neiging om contact op te nemen of de angst om iets te missen. Die angst wordt fear of missing out genoemd, oftewel fomo. Als het je lukt om met een promofilmpje een dergelijke ervaring op te wekken bij de kijker, is de kans groot dat je het resultaat bereikt dat je voor ogen hebt.

PROMOFILMPJES PRESENTEREN OM TE INSPIREREN

Hieronder leggen wij uit welke stappen je kunt zetten om effectieve promofilmpjes te presenteren.

VOLG DE AIDA-STRUCTUUR

De AIDA-structuur is een bekende pitchstructuur die je kunt gebruiken om promofilmpjes te presenteren. De letters staan voor attention, interest, desire en action. Je trekt de aandacht van de kijker, wekt diens interesse op en wakkert een verlangen aan. Tot slot roep je op tot actie. De effectiviteit van deze structuur schuilt erin dat je in elke fase het contact met de ontvanger verdiept. Je brengt de kijker in de stemming voordat je duidelijk maakt wat je van hem of haar wilt, waarmee je de kans vergroot dat hij of zij op dat moment positief reageert.

NEEM DE TIJD VOOR HET VERLANGEN

De AIDA-structuur draait om het verlangen dat je opwekt om in beweging te komen. De call-to-action mag dus kort en bondig zijn. Dat geldt ook voor de manier waarop je de aandacht trekt, maar niet voor de kern. Die is bedoeld om interesse op te wekken en een diep verlangen aan te wakkeren. Daar is tijd voor nodig: eerst moeten de kijkers zich identificeren met het verhaal dat je vertelt. Daarna moeten ze het gevoel hebben dat hun leven niet compleet is zonder datgene wat jij ze te bieden hebt. Pas als je dat gevoel hebt opgeroepen, is de tijd rijp om de kijker op te roepen tot actie.

ZO KORT MOGELIJK – MAAR NIET KORTER

Het gaat er bij presentaties niet om dat je de eindstreep haalt, maar dat je de ontvanger geboeid houdt. Dat geldt ook voor promofilmpjes. Het is goed dat je de informatie kort en krachtig overbrengt, maar de kijker moet wel de kans krijgen om zich tot jou en je verhaal te verhouden. Je wilt een spanningsboog creëren die de kijker in z’n greep houdt. Staar je dus niet blind op de tijd. Vraag jezelf liever af wat je kunt doen om je boodschap nog aantrekkelijker te verpakken voor de kijker.

PROMOFILMPJES PRESENTEREN: HOE KUNNEN WE JOU HELPEN?

Willen jij en je collega’s promofilmpjes presenteren waarmee je de doelgroep in beweging krijgt? De bovenstaande tips komen daarbij van pas. Er is echter tijd, geduld en toewijding voor nodig om je boodschap inspirerend en enthousiasmerende over te kunnen brengen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.