Bel ons:
Video is nauwelijks meer weg te denken uit de hedendaagse arbeidsmarkt. Webinars worden massaal ingezet als marketingtool, werkgevers profileren zichzelf met promovideo’s en sollicitanten onderscheiden zich door een pitch op te nemen. Voor moderne professionals is het dan ook waardevol om krachtig te kunnen presenteren voor de camera.

Je ontvangt altijd binnen 24 uur een reactie.

KRACHTIG PRESENTEREN VOOR DE CAMERA

Het geheim van een succesvol webinarIn veel sectoren neemt het belang van video toe. Bedrijven gebruiken webinars als marketingtool, publiceren productvideo’s op YouTube en maken events toegankelijk via een livestream. Soms huren ze professionals in om te presenteren voor de camera, maar vaker worden er inhoudelijk deskundige medewerkers voor ingezet. Er is dus een reële kans dat ook jij de vraag krijgt om op video je kennis te delen met de buitenwereld.

Hoewel je daar best trots op mag zijn, kan die vraag de nodige stress met zich meebrengen. De gemiddelde nieuwslezer kan erover meepraten: het vereist oefening om krachtig over te komen op camera. Je wilt niet alleen de boodschap helder en gestructureerd overbrengen, maar ook spontaniteit en overtuigingskracht uitstralen. Het vergt tijd en energie om daar de juiste balans in te vinden.

PRESENTEREN VOOR DE CAMERA: ONS TRAININGSAANBOD​

Onze cursussen rondom zakelijk presenteren bestaan uit vier trainingen van een dagdeel. We hebben niet alleen kennis in huis over webinars en kennisclips, maar ook over zakelijk vloggen.

Overigens hanteren we een maatwerkgarantie: we stemmen ons aanbod graag af op jou en je team. Sluit geen van onze cursussen precies aan op jullie behoeften? Neem contact met ons op voor een offerte op maat.

Het webinar is een populaire en effectieve marketingtool. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s webinars presenteren waarmee je waarde toevoegt voor kijkers.
Kennisclips kunnen waarde toevoegen aan ieder curriculum. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s aantrekkelijke en kernachtige kennisclips presenteren.
Productvideo’s dragen bij aan de online vindbaarheid van je site, producten en video-account. Wij leren jou en je collega’s informatieve en overtuigende productvideo’s presenteren.
Zakelijk vloggen is ideaal om je netwerk op de hoogte te houden van je professionele leven. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s zakelijke vlogs te presenteren.

Een promofilmpje is een effectief middel om je doelgroep in beweging te krijgen. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s activerende promofilmpjes presenteren.

GRATIS KENNIS OVER PRESENTEREN VOOR DE CAMERA

Presenteren voor de camera is een vorm van zakelijk presenteren. Het heeft grote voordelen om je boodschap voor de camera over te brengen. Zo bereik je potentieel een veel groter publiek dan als je voor een groep staat. Een camera geeft de mogelijkheid om je presentatie op te nemen. Je vertelt het één keer, waarna je de opname kunt publiceren en verspreiden. Als de presentatie niet live wordt uitgezonden, kun je bovendien meerdere takes doen en elementen wegknippen waarover je ontevreden bent.

Dat laatste voordeel neemt niet weg dat je jezelf goed moet voorbereiden. Je wilt de essentie en structuur van je verhaal helder voor ogen hebben. Dat helpt je om een natuurlijke indruk te maken. Daarmee vergroot je de kans dat de kijker naar je presentatie blijft kijken. Raadpleeg dit artikel om daar meer over te weten te komen.

DRIE ADVIEZEN OVER PRESENTEREN VOOR DE CAMERA

Hieronder geven we drie adviezen om krachtig en natuurlijk te presenteren op camera.

1. GA UIT VAN JE EIGEN SPREEKSTIJL

Mensen zijn geboren sprekers. We brengen de hele dag informatie over. Daarbij passen we voortdurend presentatietechnieken toe. Als mensen tegenover een camera komen te staan verandert er vaak iets. Dan nemen ze ineens een formele houding aan en beginnen ze met een voorlezende vertelstem te spreken. Het resultaat is een houterig verhaal dat droogjes wordt opgedreund. Het is juist de kunst om dicht bij je eigen spreekstijl te blijven en daar nuances in aan te brengen. Praat iets sneller of langzamer, geef hier en daar een woord extra nadruk en gebruik je gebaren wat bewuster.

2. BEREID JEZELF GRONDIG VOOR

Een voorbereiding is een persoonlijke activiteit. Sommige mensen vinden het prettig om eerst alle informatie uit te schrijven en dan pas een structuur aan te brengen. Anderen nemen het liefst hele lappen tekst op en gaan vervolgens knippen in het materiaal. Ongeacht je persoonlijke voorkeuren is het noodzakelijk om te weten wat je wilt vertellen. Je kunt dus beginnen door vast te stellen welk punt je wilt maken. Ook is het handig om over de structuur van je verhaal na te denken. Vervolgens kun je zelf bepalen of je de hele tekst uit je hoofd wilt leren of juist aan de hand van kernwoorden wilt spreken.

3. CREËER EEN ONTSPANNEN SFEER

Hoe logisch het is ook is dat je jezelf concentreert op je verhaal: een geconcentreerde blik is niet prettig om naar te kijken. Je wilt juist losjes en ongedwongen overkomen op de kijker. Zorg er dus voor dat je een ontspannen sfeer creëert. Experimenteer met je spreekstijl, durf de fout in te gaan en maak je niet te druk over het eindresultaat. Oh, en er mag gelachen worden. Graag zelfs.

PRESENTEREN VOOR DE CAMERA: HOE KUNNEN WIJ JULLIE HELPEN?

Willen jij en je collega’s krachtiger presenteren voor de camera? Met deze adviezen helpen we je een eindje op weg. De grote uitdaging is om een stijl te ontwikkelen die bij je past en waarmee je krachtig en overtuigend overkomt op beeld. De Presenteerschool kan jullie  helpen om deze stijl te ontdekken. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

×