Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team
Op de arbeidsmarkt moet je jezelf kunnen onderscheiden als professional. Tijdens deze cursus leer je hoe je als professional je zichtbaarheid en herkenbaarheid kunt vergroten.

Personal branding: geef je loopbaan een boost

Veel professionals denken vaak na over hun loopbaan. Hoe kan ik volgende stappen zetten in mijn loopbaan? Blijf ik dit werk doen of wil ik wat anders? Hoe onderscheid ik mezelf als professional?

Als je met dit soort vragen rondloopt, dan is het van belang niet over één nacht ijs te gaan. Een grondige zelfanalyse kan jou helpen je richting te bepalen – of dat nu een nieuwe baan is, een mooie opdracht of waardering voor het werk dat je levert. Bovendien helpt de zelfanalyse je jouw onderscheidende waarde scherp te krijgen, zodat je die met overtuiging kenbaar kunt maken aan een ander.

Vergroot je impact als professional

Hieronder leggen we uit hoe je jezelf als professional in vijf stappen kunt analyseren.

Stap 1: je probleem

Het is allereerst van belang om te achterhalen waarom je een zelfanalyse uitvoert. Welk probleem wil je oplossen? Je kunt hierbij ook je omgeving betrekken. Als je meer inzicht hebt in je probleem, dan schrijf je dit kernachtig op.

Stap 2: je doel

Uit je probleemstelling volgt je doel. Wat wil je bereiken? Wil je een nieuwe baan of meer uitdaging in je huidige werk? Of weet je nog niet wat een volgende stap in je loopbaan kan zijn? Deze vragen kun je met je zelfanalyse gaan beantwoorden.

Stap 3: je onderscheidende waarde

Om je onderscheidende waarde helder te krijgen kun je hier onderzoek naar doen. Een praktische methode is die van Van Zwieten en Van de Grift. Met deze methode breng je je professionele kenmerken, persoonskenmerken en expressieve kenmerken in kaart. Om je template te kunnen vullen met jouw kenmerken moet je per element zelfonderzoek doen.

Stap 4: je focus

In stap 3 heb je veel data verzameld. In stap vier breng je focus aan. Je selecteert de meest opvallende kenmerken. Dit doe je door ze te toetsen aan drie criteria: authenticiteit, cohesie en focus.

Stap 5: je merkverhaal

De geselecteerde kenmerken plaats je in je merktemplate. Daarmee krijg je een scherp beeld van je professionele, persoonlijke en expressieve kenmerken. Deze kenmerken vormen gezamenlijk jouw merkpersoonlijkheid. Ook vormen ze de input voor het verhaal waarmee je een ander wilt overtuigen van je kwaliteiten, bijvoorbeeld in een sollicitatiebrief, tijdens gesprekken met je werkgever of op social media.

Personal branding: hoe kunnen we jou helpen?

Wil jij jouw loopbaan een boost geven? Door deze stappen te volgen kun je al veel resultaat bereiken, maar het kost tijd en moeite om een grondige zelfanalyse uit te voeren. Ook vraagt het oefening om jezelf in verschillende situaties krachtig en overtuigend te kunnen presenteren aan anderen. De Presenteerschool kan je daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

×