Home » De Digitale Docent
In het beroepsonderwijs was de digitalisering al jaren in opkomst. Sinds de coronacrisis heeft digitaal onderwijs een vlucht genomen. De verwachting is dat het niet meer verdwijnt.
Veel docenten hebben moeite om in de digitalisering van het onderwijs mee te gaan. Ze vinden het onprettig om voor de webcam les te geven, ze slagen er niet in om interactie te creëren en ze merken dat de kwaliteit van de colleges erop achteruitgaat. Toch kan het digitale aspect een waardevolle toevoeging zijn.
Deze incompanycursus gaat uit van de gedachte dat digitaal onderwijs een andere benadering vergt dan regulier onderwijs. Om de gewenste kwaliteit te behalen moeten colleges slimmer worden opgezet, docenten nieuwe vaardigheden aanspreken en studenten een andere rol vervullen.
De Digitale Docent is een incompanycursus die bestaat uit vier trainingen van één dagdeel. We behandelen de belangrijkste problemen die docenten ervaren als ze online moeten lesgeven: de didactische benadering van digitaal onderwijs, de interactie met studenten en het presenteren voor een webcam.
We maken kennis, bespreken de intakeformulieren en spreken de wederzijdse verwachtingen uit. Daarna behandelen we de ingebrachte casuïstiek en introduceren we het stappenplan om digitaal onderwijs in te richten. Tot slot doen we een presentatie-oefening voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken je persoonlijke voortgang. Daarna behandelen we tools om interactie te creëren met de studenten. We gaan in op de voor- en nadelen en doen suggesties om deze tools inventief te verwerken in het lesmateriaal. We sluiten af met een presentatie-oefening voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken de actualiteiten. Dan voeren we een discussie over de rol van de student in online onderwijs. Ook behandelen we effectieve manieren om de student te activeren. Aan het eind doen we een presentatie-oefening voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken de actualiteiten. Vervolgens gaan we meermaals oefenen met presenteren voor de webcam. We sluiten af met een vooruitblik, waarin de vraag centraal staat hoe jullie het geleerde in de praktijk gaan brengen.
Resultaten na De Digitale Docent:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor teams in het beroepsonderwijs. Online lesgeven vergt een andere manier van denken dan regulier lesgeven. Het didactische model moet dan ook door alle teamleden onderschreven worden.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1.000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6.000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Het docentschap is een prachtig vak. Je draagt bij direct aan de ontwikkeling van leerlingen en studenten, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Als docent je moet je goed kunnen presenteren voor de klas, zodat je de groep ontvankelijk maakt voor de kennis die je wilt overbrengen. In een online situatie is het minstens zo belangrijk, maar ook een stuk moeilijk om de lesstof effectief te presenteren.
Docenten die regelmatig online lesgeven doen er goed aan om hun lessen activerend en interactief op te bouwen. Je kunt daarbij vier fases doorlopen: activatie, theorie, toepassing en reflectie. Zo zorg je ervoor dat je leerlingen of studenten ontvankelijk zijn voor de kennis die je wil overdragen, het inzicht dat je ze wil meegeven en de vaardigheden die je wil aanleren.
Hieronder leggen wij uit hoe je activerend en interactief online kunt lesgeven.
Tijdens deze eerste fase wil je de voorkennis van je leerlingen of studenten activeren. Dat kun je doen door vragen te stellen, door stellingen te poneren of door een quiz af te nemen. Deze fase verloopt succesvol als je twee doelstellingen bereikt: de deelnemers hebben nagedacht over het centrale onderwerp en ze zijn allemaal kort aan het woord gekomen. Het is tijdens online lesgeven namelijk essentieel dat je ze zo snel mogelijk activeert, zodat je tijdens de rest van de bijeenkomst op interactie kunt blijven rekenen.
De tweede fase staat in het teken van de theorie. Die breng je zo kort, bondig en helder mogelijk over. Je kunt daarbij bijvoorbeeld de vijf stappen van een meesterlijke uitleg volgen. Heb je veel lesstof over te brengen? Dan is het zeker in een online situatie verstandig om de theorie op te delen in kleine blokjes. Check dus om de vijf minuten of je boodschap is overgekomen en of je nog kunt rekenen op de aandacht van de leerlingen of studenten.
Activerend online lesgeven houdt in dat je de leerlingen of studenten waar mogelijk aan het werk zet. Het gaat er immers om dat zij iets opsteken van de bijeenkomst. Je kunt in deze derde fase bijvoorbeeld gebruikmaken van breakout rooms, verschillende activerende werkvormen inzetten en tools gebruiken om online te brainstormen. Jouw grootste belang is in deze fase dat de groep aan de slag gaat, zodat jij waar nodig een begeleidende rol kunt innemen.
De laatste fase staat in het teken van toetsing. Is de kennis succesvol overgebracht? Zijn de gewenste inzichten aangewakkerd? Hebben de leerlingen of studenten de benodigde vaardigheden aangeleerd? Omdat je jezelf op afstand van de deelnemers bevindt, is het slim om in deze fase gebruik te maken van digitale tools om kennis te toetsen. Dat kan heel eenvoudig zijn als je er, net als in de eerste fase, de chat, Microsoft Forms of Google Forms voor gebruikt.
Willen jij en je collega’s beter online leren lesgeven? Door consequent de bovenstaande fases te doorlopen bereik je al veel resultaat. Er valt echter veel meer over activerend en interactief online onderwijs te vertellen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.