Home » Online Interactie
De afgelopen jaren zijn we steeds meer online gaan communiceren. Veel professionals hebben nog altijd moeite om online een boodschap over te brengen op collega’s, klanten of leidinggevenden. Ze vinden het lastig contact te maken, slagen er niet in om interactie te creëren en vinden het onprettig om voor de webcam te spreken. Toch kun je ook online boeiend presenteren.
Deze incompanycursus is bedoeld om de online presentatieskills van professionals een boost te geven. Om het gewenste effect te bereiken moeten ze activerende werkvormen kunnen toepassen en interactie kunnen creëren met digitale tools.
Online Interactie is een incompanycursus die bestaat uit twee trainingen van één dagdeel. We gaan in op de noodzaak van een betrokken publiek, we maken kennis met een aantal digitale tools en we oefenen met werkvormen die je helpen om interactie te creëren.
We maken kennis en spreken de wederzijdse verwachtingen uit. Dan behandelen we het belang van een betrokken publiek. We maken kennis met drie digitale tools en doen daar een korte oefening mee. Na de pauze bereid je een presentatie van vijf minuten voor met gebruikmaking van een digitale tool. We sluiten af met een plenaire presentatie-oefening.
We blikken terug op de vorige training. Dan behandelen we enkele activerende werkvormen waar we ook mee oefenen. Daarna krijg je een aantal tips om jezelf helder en geloofwaardig te presenteren. Na de pauze bereid je een presentatie van tien minuten voor, waarin je een digitale tool en een activerende werkvorm verwerkt. We sluiten af met een vooruitblik, waarin de vraag centraal staat hoe jullie het geleerde in de praktijk gaan brengen.
Resultaten na de cursus Online Interactie:
Deze online cursus is ontwikkeld voor teams van professionals die regelmatig online presentaties geven aan collega’s, leidinggevenden en klanten. Hebben jullie speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie slechts een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee trainingen van één dagdeel. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Twee trainingen van één dagdeel: € 2.500,-
2. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 2.500,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Een groot deel van de professionele meetings vindt tegenwoordig online plaats. Dat heeft een aantal voor- en nadelen. Een nadeel is dat je minder eenvoudig contact maakt met de overige deelnemers dan als je fysiek samenkomt. Een voordeel is dat je een scala aan mogelijkheden hebt om dat gebrek aan contact te compenseren.
Het is duidelijk dat je online interactie moet creëren om tot een geslaagde meeting te komen. Je kunt verschillende acties ondernemen om je videoconferenties interactiever te maken. Sommige daarvan hangen samen met de software die je gebruikt. Andere hebben vooral te maken met de manier waarop je een online meeting organiseert.
Hieronder leggen wij uit hoe je op een effectieve manier online interactie kunt creëren.
Er bestaat een groot aantal tools waarmee je online interactie kunt creëren. Zo kun je Socrative of Kahoot gebruiken om quizzen af te nemen, Miro, Mural en Padlet inzetten om online te brainstormen en te mindmappen en Mentimeter of WooClap gebruiken om interactie in je presentatie te verwerken. Soms beschikt de presentatiesoftware zelf ook over tools voor interactie: in MS Teams kun je Microsoft Forms gebruiken en in Zoom kun je gebruikmaken van de pollfunctie.
Het kan in videoconferenties prettig zijn als de spreker of begeleider varieert in werkvormen. Dat hangt overigens wel af van de lengte en het doel van de conferentie. Als de meeting is bedoeld om de deelnemers te informeren, dan heeft het weinig nut om ze met elkaar in contact te brengen. Organiseer je echter een online bijeenkomst omdat je output van je team verwacht, dan kan het bijvoorbeeld effectief zijn om breakout rooms te gebruiken en de groepen in verschillende werkvormen te laten samenwerken.
Ook met de structuur van je meeting kun je interactie faciliteren. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een vraag of een stelling, je kunt gedurende je meeting tijd vrijmaken voor een korte discussie of je kunt elk nieuwe onderwerp introduceren met een korte poll. Het werkt vooral goed als je van tevoren goed hebt nagedacht over deze structurele interactie, want zo zorg je ervoor dat de bijdrage van de deelnemers ook inhoudelijk van toegevoegde waarde is.
Willen jij en je collega’s effectievere videoconferenties organiseren? De bovenstaande tips helpen je om meer online interactie te creëren. Je moet echter ook nadenken over de rol van interactie in je sessies en over de uitvoerbaarheid van deze tips. Ook is het van belang ermee te oefenen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.