- Maak je online bijeenkomsten interactief en activerend
- Gebruik tools en technieken om de betrokkenheid te vergroten
- Presenteer helder en aantrekkelijk voor een webcam
Tijdens online bijeenkomsten is het moeilijk, maar ook noodzakelijk om interactie met het publiek te creëren. Tijdens deze incompanycursus krijgen jij en je collega’s tools en technieken aangereikt om jullie online presentaties te verbeteren. Neem contact op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen.
Wij reageren altijd binnen 24 uur!
ONLINE INTERACTIE
De afgelopen jaren zijn we steeds meer online gaan communiceren. Veel professionals hebben nog altijd moeite om online een boodschap over te brengen op collega’s, klanten of leidinggevenden. Ze vinden het lastig contact te maken, slagen er niet in om interactie te creëren en vinden het onprettig om voor de webcam te spreken. Toch kun je ook online boeiend presenteren.
WAAROM DEZE CURSUS?
Deze incompanycursus is bedoeld om de online presentatieskills van professionals een boost te geven. Om het gewenste effect te bereiken moeten ze activerende werkvormen kunnen toepassen en interactie kunnen creëren met digitale tools.
RESULTATEN NA DE CURSUS
- Je weet hoe je een activerende en interactieve online bijeenkomst verzorgt
- Je kent digitale tools om interactie te creëren met je publiek
- Je kent werkvormen om de luisteraars te activeren
- Je kunt tijdens een online bijeenkomst helder en geloofwaardig presenteren
NEEM CONTACT OP
Tijdens de incompanycursus Online Interactie leren jij en je collega’s in twee trainingen hoe jullie effectiever online presenteren. Neem contact op om te bespreken hoe we jullie kunnen helpen.
BESCHRIJVING
Online Interactie is een incompanycursus die bestaat uit twee trainingen van één dagdeel. We gaan in op de noodzaak van een betrokken publiek, we maken kennis met een aantal digitale tools en we oefenen met werkvormen die je helpen om interactie te creëren.
De Presenteerschool biedt een maatwerkgarantie. We stemmen de cursus af op de behoeften van jou en je collega’s. Van tevoren vindt er een intake plaats om kennis te maken, jullie ervaringen met online presenteren in kaart te brengen en de leerdoelen te specificeren. Verder verzoeken we jullie om een eigen presentatie in te brengen, waar we de theorie op kunnen toespitsen.
Ons cursusmateriaal is weldoordacht, didactisch verantwoord en praktisch toepasbaar. Elke training bestaat uit een combinatie van theorie, discussie en toepassing. Zo behalen jullie het maximale resultaat uit deze cursus.
GLOBALE OPZET
TRAINING 1: DIGITALE TOOLS
We maken kennis en spreken de wederzijdse verwachtingen uit. Dan behandelen we het belang van een betrokken publiek. We maken kennis met drie digitale tools en doen daar een korte oefening mee. Na de pauze bereid je een presentatie van vijf minuten voor met gebruikmaking van een digitale tool. We sluiten af met een plenaire presentatie-oefening.
TRAINING 2: ACTIVERENDE WERKVORMEN
We blikken terug op de vorige training. Dan behandelen we enkele activerende werkvormen waar we ook mee oefenen. Daarna krijg je een aantal tips om jezelf helder en geloofwaardig te presenteren. Na de pauze bereid je een presentatie van tien minuten voor, waarin je een digitale tool en een activerende werkvorm verwerkt. We sluiten af met een vooruitblik, waarin de vraag centraal staat hoe jullie het geleerde in de praktijk gaan brengen.
SPECIAAL VOOR PROFESSIONALS DIE ONLINE PRESENTEREN
Deze online cursus is ontwikkeld voor teams van professionals die regelmatig online presentaties geven aan collega’s, leidinggevenden en klanten. Hebben jullie speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie slechts een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
CURSUS OP LOCATIE?
Deze cursus is ingericht als een online traject. Willen jullie de cursus in een andere vorm volgen? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
SPECIFICATIE
TRAINING
De cursus is opgebouwd uit twee trainingen van één dagdeel. De afzonderlijke trainingen kosten € 1250,-. De prijs is exclusief btw.
CURSUSMATERIAAL
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
ALLES OP EEN RIJ
OPBOUW
1. Twee trainingen van één dagdeel: € 2.500,-
2. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 2500,- exclusief btw
BETAALWIJZE
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
ONLINE INTERACTIE: BOOST JE VIDEOCONFERENTIES
Een groot deel van de professionele meetings vindt tegenwoordig online plaats. Dat heeft een aantal voor- en nadelen. Een nadeel is dat je minder eenvoudig contact maakt met de overige deelnemers dan als je fysiek samenkomt. Een voordeel is dat je een scala aan mogelijkheden hebt om dat gebrek aan contact te compenseren.
Het is duidelijk dat je online interactie moet creëren om tot een geslaagde meeting te komen. Je kunt verschillende acties ondernemen om je videoconferenties interactiever te maken. Sommige daarvan hangen samen met de software die je gebruikt. Andere hebben vooral te maken met de manier waarop je een online meeting organiseert.
TIL JE ONLINE MEETINGS NAAR EEN HOGER NIVEAU
Hieronder leggen wij uit hoe je op een effectieve manier online interactie kunt creëren.
TIP 1: DIGITALE TOOLS
Er bestaat een groot aantal tools waarmee je online interactie kunt creëren. Zo kun je Socrative of Kahoot gebruiken om quizzen af te nemen, Miro, Mural en Padlet inzetten om online te brainstormen en te mindmappen en Mentimeter of WooClap gebruiken om interactie in je presentatie te verwerken. Soms beschikt de presentatiesoftware zelf ook over tools voor interactie: in MS Teams kun je Microsoft Forms gebruiken en in Zoom kun je gebruikmaken van de pollfunctie.
TIP 2: WERKVORMEN
Het kan in videoconferenties prettig zijn als de spreker of begeleider varieert in werkvormen. Dat hangt overigens wel af van de lengte en het doel van de conferentie. Als de meeting is bedoeld om de deelnemers te informeren, dan heeft het weinig nut om ze met elkaar in contact te brengen. Organiseer je echter een online bijeenkomst omdat je output van je team verwacht, dan kan het bijvoorbeeld effectief zijn om breakout rooms te gebruiken en de groepen in verschillende werkvormen te laten samenwerken.
TIP 3: STRUCTUUR
Ook met de structuur van je meeting kun je interactie faciliteren. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een vraag of een stelling, je kunt gedurende je meeting tijd vrijmaken voor een korte discussie of je kunt elk nieuwe onderwerp introduceren met een korte poll. Het werkt vooral goed als je van tevoren goed hebt nagedacht over deze structurele interactie, want zo zorg je ervoor dat de bijdrage van de deelnemers ook inhoudelijk van toegevoegde waarde is.
ONLINE INTERACTIE: HOE KUNNEN WIJ JE HELPEN?
Willen jij en je collega’s effectievere videoconferenties organiseren? De bovenstaande tips helpen je om meer online interactie te creëren. Je moet echter ook nadenken over de rol van interactie in je sessies en over de uitvoerbaarheid van deze tips. Ook is het van belang ermee te oefenen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.
Wij reageren altijd binnen 24 uur.
WIJ HOUDEN VAN PRESENTEREN
De Presenteerschool helpt je graag je presentatievaardigheden te verbeteren. Dat doen we in de vorm van trainingen en advies.
Verder delen we kennis over alles wat met presenteren te maken heeft, bijvoorbeeld op ons blog en ons YouTubekanaal.
JOUW PROFESSIONELE LEERSCHOOL
NEEM CONTACT MET ONS OP
Spreek je ons graag telefonisch? Heb je meer informatie nodig? Wil je een vraag stellen?
Je kunt ook het onderstaande contactformulier invullen en dan krijg je binnen 24 uur een reactie.