Home » Inspirerend Spreken
Wil jij anderen enthousiast maken voor jouw ideeën? Ben je de aanjager van veranderingen in je vakgebied of draag jij in het openbaar de visie van je organisatie uit? Wij helpen jou je boodschap inspirerend over te brengen.
Als aanjager spreek je omdat je anderen mee wilt krijgen. Tijdens deze incompanycursus leer jij hoe je een presentatie geeft waarmee je jouw toehoorders inspireert, enthousiasmeert en activeert.
Inspirerend Spreken is een incompanycursus die bestaat uit twee trainingen van één dagdeel. Je leert hoe je een boodschap aansprekend verpakt en hoe je een bevlogen presentatie geeft.
We maken kennis en bespreken de opzet van de cursus. Dan breng je het doel, de doelgroep en de kernboodschap van je presentatie in kaart. Daarna bespreken we hoe je de boodschap aansprekend maakt. Je presenteert de uitkomsten, krijgt feedback en verwerkt die in je voorbereiding. Tot slot blikken vooruit op training 2.
We blikken terug op training 1. Je werkt je voorbereiding uit tot een presentatie van tien minuten. Je geeft de presentatie, waarna we bespreken hoe je jouw bevlogenheid als spreker kunt vergroten. Je geeft de presentatie nogmaals en ontvangt feedback, waarna we bespreken hoe je het geleerde in de praktijk gaat brengen.
Resultaten na de cursus Inspirerend Spreken:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor aanjagers in grote organisaties. Werk je in een team? Volg de cursus dan samen met je collega’s, zodat jullie een herkenbare boodschap en stijl kunnen ontwikkelen.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee trainingen van één dagdeel. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Twee trainingen van één dagdeel: € 2.500,-
2. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 2.500,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Wat hebben projectbegeleiders, managers en politici met elkaar gemeen? Alle drie spreken ze regelmatig groepen toe die ze in beweging willen krijgen. Dat kunnen collega’s zijn die beter moeten samenwerken, medewerkers die een visie moeten uitvoeren of stemmers die de gang naar het stemhokje moeten maken.
Als je anderen in actie wilt krijgen, is het meestal niet genoeg om de noodzaak daarvan te benadrukken. Mensen moeten gemotiveerd, geënthousiasmeerd en geïnspireerd raken door degene die ze toespreekt. Om dat te bereiken kun je als professionele spreker verschillende technieken toepassen.
Hieronder leggen wij uit hoe je anderen kunt meekrijgen door ze te inspireren.
Je presentatie draait niet om jou, maar om je publiek. Je kunt zelf volzitten met inspiratie, maar dat is niet genoeg om je toehoorders in beweging te krijgen. Het is dan ook verstandig om ze bij aanvang van elke spreeksessie te activeren. Leg ze een vraag voor, poneer een stelling, laat ze hun handen opsteken, enzovoorts. Het doel daarvan is om ze te betrekken bij het onderwerp dat je gaat bespreken, zodat je daar later in je presentatie op kunt voortborduren. Let op dat je in deze fase de regie in handen houdt: je hebt niets aan ellenlange verhandelingen van individuen die op de praatstoel zitten.
In de meeste gevallen wil je anderen meekrijgen omdat er iets moet veranderen. Je wilt bijvoorbeeld dat ze met meer toewijding aan de slag gaan, negatief gedrag aanpassen of hun twijfel overboord gooien en actie ondernemen. Over het algemeen houden mensen echter niet van veranderingen. Ze zijn daar pas toe bereid als ze de urgentie ervan inzien. Je ontkomt er als spreker niet aan om je van pathos te bedienen. Doe een beroep op de emoties als je een verandering wilt doorvoeren. Ga op zoek naar de onvrede of de verontwaardiging en maak duidelijk hoe ze die te lijf kunnen gaan door in beweging te komen.
Het is een bekend fenomeen: mensen schieten in een toestand van verlamming als ze denken dat een probleem te groot is. Dit wordt ook wel het struisvogeleffect genoemd: mensen steken hun kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is. Het doet zich vaak voor aan het begin van veranderingsprocessen. Je kunt dit effect voorkomen door veranderingen klein te maken. Als je wilt dat je publiek in actie komt tegen de klimaatverandering, laat dan zien hoe positief het effect is als je de verwarming een graadje lager zet en in plaats daarvan een coltrui draagt. Zodra je jouw toehoorders zo ver hebt dat ze dergelijke kleine stapjes zetten, kun je ze langzaam maar zeker tot grotere daden aanzetten.
Willen jij en je collega’s inspirerend leren spreken? De hierboven beschreven technieken helpen je om je praatje activerend op te bouwen. Meestal is er echter meer voor nodig om je publiek in beweging te krijgen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.