De rol van de beleidsmedewerker verandert. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s hoe je die rol strategisch, succesvol en overtuigend invult.

LAAT JEZELF ZIEN EN HOREN

Als beleidsmedewerker ben je de schakel tussen beleid en de uitvoering. Je wilt in je rol vooral richtinggevend zijn: in samenwerking met anderen beleid ontwikkelen en mensen meekrijgen naar dit beleid te handelen. Het meekrijgen van anderen is best een uitdaging.

In jouw positie kun je niet alleen invloed uitoefenen op de inhoud van het beleid, maar ook op de uitvoering daarvan. Het is dan ook belangrijk dat je zichtbaar bent in je organisatie en jezelf profileert als richtinggevende beleidsmedewerker. Dat doe je bijvoorbeeld door gevraagd en ongevraagd gelegenheden te benutten om jouw deskundigheid te delen.

JEZELF PROFILEREN ALS BELEIDSMEDEWERKER

Hieronder beschrijven we drie situaties waarin je jouw deskundigheid als beleidsmedewerker kunt delen.

SITUATIE 1: IN GESPREK MET DE BUSINESS

Als je mensen mee wilt krijgen, dan is het van belang om in gesprek te gaan met mensen in de organisatie. Dit kun je doen door vaste gespreksmomenten in te plannen, maar ook door af en toe binnen te lopen bij andere afdelingen. Je kunt collega’s vertellen waar je je mee bezig houdt en hen vragen naar voor hun relevante thema’s. Zo krijgen anderen een beter beeld van jou, wat jij voor hen kunt betekenen en waarom bepaald beleid er is. Daarnaast weet jij beter welke waarde jij kunt toevoegen en hoe je mensen meekrijgt.

SITUATIE 2: DE PRESENTATIE

Er zijn veel mogelijkheden om je kennis te delen. Dit kan bijvoorbeeld door een korte presentatie te geven voor een bepaalde afdeling. Ook kun je dit moment benutten om met collega’s van gedachten te wisselen over de impact van deze onderwerpen op de business. Wil je alleen een korte update geven over een beleidsthema, dan is een korte video of een webinar een prima middel. Door regelmatig je kennis te delen zul je merken dat collega’s beter weten wat jouw rol is, waarvoor ze bij jou terechtkunnen en waarom bepaald beleid de organisatie verder helpt.

SITUATIE 3: HET ADVIESGESPREK

Een van je taken als beleidsmedewerker is om de business goed en adequaat te adviseren. Dit kun je doen tijdens een adviesgesprek. In dit gesprek adviseer je collega’s en andere stakeholders over beleidsmatige thema’s in relatie tot de business. Daarbij moet je in staat zijn informatie begrijpelijk en overtuigend over te brengen, ook aan mensen die niet dagelijks met beleid bezig zijn. Communicatieve vaardigheden vormen daarbij de sleutel tot succes.

DE ROLBEWUSTE BELEIDSMEDEWERKER: HOE KUNNEN WE JOU HELPEN?

Wil jij jezelf profileren als beleidsmedewerker? Door je deskundigheid te delen kun je al veel resultaat bereiken. Het kost echter tijd en moeite om de skills te ontwikkelen waarmee je krachtig en overtuigend overkomt op collega’s en andere stakeholders. De Presenteerschool kan je daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.