Bel ons:

De Groene Storyteller

De wereld is in transitie. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s hoe jullie als duurzaamheidsambassadeurs jullie impact kunnen vergroten.

Vertellen over verduurzaming

De klimaatcrisis is een complex probleem. Aan de ene kant voelen we hoe de wereld in razend tempo opwarmt en zien we hoe natuurrampen elkaar opvolgen. Aan de andere kant steken overal duurzame initiatieven de kop kop. Die situatie stemt somber en hoopvol tegelijkertijd.

Ben jij vanuit je functie betrokken bij de duurzaamheidstransitie? Werk je bijvoorbeeld als adviseur sustainability, manager herinzet of directeur circulariteit? Dan behoort het tot je kerntaken om anderen mee te krijgen. Je moet weerstand overwinnen en een gevoel van urgentie kweken bij je toehoorders, of het nu gaat om collega’s, leidinggevenden of externe stakeholders.

De Groene Storyteller: urgentie invoelbaar maken

Hieronder leggen wij uit wat je kunt doen om als groene storyteller een gevoel van urgentie op te wekken bij je publiek.

Maak persoonlijke impact tastbaar

Als je een gevoel van urgentie wilt opwekken bij je toehoorders, moet je ze er persoonlijk bij betrekken. Je kunt strooien met statistieken en cijfers, maar dan is de kans groot dat niemand zich daardoor aangesproken voelt. Het is beter om als groene storyteller die impact invoelbaar te maken. Ontdek dus welke persoonlijke verhalen er achter data schuilgaan en hoe je die kunt vertalen naar het dagelijkse leven van de doelgroep. Pas als je toehoorders het idee hebben dat ze iets met je boodschap te maken hebben, zullen ze bereid zijn om in actie te komen.

Laat informatie tot de verbeelding spreken

De kracht van beeld is onmiskenbaar. We hebben twee informatieverwerkingskanalen: een verbaal en een visueel kanaal. Dat tweede kanaal is dominant. Dat komt onder meer doordat ons brein in slechts 150 milliseconden een beeld kan herkennen en daar in nog eens 100 milliseconden een betekenis aan toe kan kennen. Als je een gevoel van urgentie wilt opwekken met je boodschap, doe je er dus goed aan om beelden te gebruiken. Het risico bestaat wel dat je toehoorders in een verkramping schieten als je ze te veel ellende voorschotelt. Laat dus niet alleen zien van wat er mis is, maar ook hoe het beter kan. Zo geef je het publiek de mogelijkheid om in actie te komen.

Schets reëele scenario’s, zowel positief als negatief

In zijn boek Hoe gaan we dit uitleggen? uit 2019 bespreekt Jelmer Mommers de gevolgen van klimaatverandering. Hij schetst twee toekomstscenario’s. In het eerste scenario wordt de aarde nagenoeg onbewoonbaar doordat we er niet in slagen de klimaatcrisis te bestrijden. In het tweede scenario lukt het ons juist wel om de crisis een halt toe te roepen en de wereld blijvend te verduurzamen. Het interessante aan dit concept is dat hij beide scenario’s baseert op bestaande feiten en technologische ontwikkelingen. Daardoor word je als toehoorder geprikkeld om na te denken over de keuzes die we nu moeten maken.

De Groene Storyteller: hoe kunnen we jou helpen?

Verkondigen jij en je collega’s een groene boodschap? Door de bovenstaande adviezen op te volgen vergroot je de impact van je verhaal. Er is training voor nodig om deze technieken onder de knie te krijgen en op langere termijn effectief in te blijven zetten. De Presenteerschool kan jullie helpen jezelf als groene storyteller te positioneren. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Bedankt voor je belangstelling.

Vul hieronder je e-mailadres in, zodat we je de brochure kunnen toesturen.

×