Home » De Groene Storyteller
Als duurzaamheidsprofessional draag je bij aan een toekomstbestendige wereld. Zet jij je in om het bewustzijn rondom duurzaamheid te vergroten? Adviseer je organisaties over de strategische koers op het vlak van sustainability? Of maak jij beleid met betrekking tot dit thema? Dan kunnen wij jou helpen je impact te vergroten.
Tijdens deze incompanycursus leer jij als duurzaamheidsprofessional hoe je technieken kunt inzetten om je invloed te vergroten, weerstand om te buiten en anderen mee te krijgen.
De Groene Storyteller is een incompanycursus die bestaat uit vier trainingen van één dagdeel en een persoonlijk begeleidingstraject. Tijdens de cursus gaan we onder meer in op de context waarin jij jezelf als duurzaamheidsprofessional bevindt. Ook bespreken we beïnvloedingstechnieken, de oorzaken van weerstand en strategieën om anderen mee te krijgen.
Ter voorbereiding analyseer je jezelf als duurzaamheidsambassadeur. Je bespreekt je rol,activiteiten en verantwoordelijkheden, gevolgd door een SWOT-analyse. Daarna bespreekje in hoeverre je persoonlijke duurzaamheidsambities overeenkomen met het beleid vanje organisatie. Tot slot breng je de belangrijkste stakeholders in kaart. Tijdens de traininggeef je een presentatie over je zelfanalyse. Je krijgt feedback van je medecursisten en detrainer. Die verwerk je in de definitieve versie van je zelfanalyse.
Allereerst breng je jouw visie op duurzaamheid onder woorden. Daarna krijg je technieken aangereikt om die visie om te vormen tot een levendig droombeeld. Je pakt de zelfanalyse er weer bij en werkt een elevator pitch uit van één minuut. Je begint met het droombeeld, vervolgt met een persoonlijke beschrijving en eindigt met een call-to-action. Tot slot geef je de pitch drie keer, steeds aan een andere doelgroep. Je krijgt feedback van je toehoorders. Die verwerk je in de definitieve versie van je elevator pitch.
Je beschrijft drie situaties waarin jij je stakeholders wilt beïnvloeden. Dan zoomen we in op twee beïnvloedingsniveaus: communicatief en strategisch. We behandelen technieken die je op beide niveaus kunt inzetten. Je bepaalt welke technieken je wilt toepassen en oefent daarmee. Daarna breng je in duo’s mogelijke vormen van weerstand in kaart. Je neemt de weerstand nader onder de loep, waarna je met medecursisten bespreekt hoe je er effectief mee kunt omgaan. Je presenteert de uitkomsten van deze bespreking aan de anderen.
Ter voorbereiding werk je de inzichten van training 1, 2 en 3 uit tot een persoonlijk plan om je invloed op je stakeholders te vergroten. Je bereidt een presentatie voor en maakt een afspraak om dit plan aan je collega’s en leidinggevenden te presenteren. Tijdens deze training presenteer je het plan voor de eerste keer. Je medecursisten en de trainer geven feedback op het plan en op de presentatie. Die feedback verwerk je in de definitieve versie van je beïnvloedingsplan.
Resultaten na De Groene Storyteller:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor professionals die zich met duurzaamheid bezighouden. Werk je in een team? Volg de cursus dan samen met je collega’s, zodat jullie een herkenbare boodschap en stijl kunnen ontwikkelen.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1.000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6.000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
De klimaatcrisis is een complex probleem. Aan de ene kant voelen we hoe de wereld in razend tempo opwarmt en zien we hoe natuurrampen elkaar opvolgen. Aan de andere kant steken overal duurzame initiatieven de kop kop. Die situatie stemt somber en hoopvol tegelijkertijd.
Ben jij vanuit je functie betrokken bij de duurzaamheidstransitie? Werk je bijvoorbeeld als adviseur sustainability, manager herinzet of directeur circulariteit? Dan behoort het tot je kerntaken om anderen mee te krijgen. Je moet weerstand overwinnen en een gevoel van urgentie kweken bij je toehoorders, of het nu gaat om collega’s, leidinggevenden of externe stakeholders.
Hieronder leggen wij uit wat je kunt doen om als groene storyteller een gevoel van urgentie op te wekken bij je publiek.
Als je een gevoel van urgentie wilt opwekken bij je toehoorders, moet je ze er persoonlijk bij betrekken. Je kunt strooien met statistieken en cijfers, maar dan is de kans groot dat niemand zich daardoor aangesproken voelt. Het is beter om als groene storyteller die impact invoelbaar te maken. Ontdek dus welke persoonlijke verhalen er achter data schuilgaan en hoe je die kunt vertalen naar het dagelijkse leven van de doelgroep. Pas als je toehoorders het idee hebben dat ze iets met je boodschap te maken hebben, zullen ze bereid zijn om in actie te komen.
De kracht van beeld is onmiskenbaar. We hebben twee informatieverwerkingskanalen: een verbaal en een visueel kanaal. Dat tweede kanaal is dominant. Dat komt onder meer doordat ons brein in slechts 150 milliseconden een beeld kan herkennen en daar in nog eens 100 milliseconden een betekenis aan toe kan kennen. Als je een gevoel van urgentie wilt opwekken met je boodschap, doe je er dus goed aan om beelden te gebruiken. Het risico bestaat wel dat je toehoorders in een verkramping schieten als je ze te veel ellende voorschotelt. Laat dus niet alleen zien van wat er mis is, maar ook hoe het beter kan. Zo geef je het publiek de mogelijkheid om in actie te komen.
In zijn boek Hoe gaan we dit uitleggen? uit 2019 bespreekt Jelmer Mommers de gevolgen van klimaatverandering. Hij schetst twee toekomstscenario’s. In het eerste scenario wordt de aarde nagenoeg onbewoonbaar doordat we er niet in slagen de klimaatcrisis te bestrijden. In het tweede scenario lukt het ons juist wel om de crisis een halt toe te roepen en de wereld blijvend te verduurzamen. Het interessante aan dit concept is dat hij beide scenario’s baseert op bestaande feiten en technologische ontwikkelingen. Daardoor word je als toehoorder geprikkeld om na te denken over de keuzes die we nu moeten maken.
Verkondigen jij en je collega’s een groene boodschap? Door de bovenstaande adviezen op te volgen vergroot je de impact van je verhaal. Er is training voor nodig om deze technieken onder de knie te krijgen en op langere termijn effectief in te blijven zetten. De Presenteerschool kan jullie helpen jezelf als groene storyteller te positioneren. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij reageren altijd binnen 24 uur.