Als kennisprofessional moet je in staat zijn informatie over te brengen op anderen. Tijdens deze cursus leren jij en je collega’s kennis te verpakken in aansprekende verhalen.

KENNIS VERSPREIDEN IN DE VORM VAN VERHALEN

Van docenten tot trainers en van keynote sprekers tot voorlichters: kennisoverdracht speelt een cruciale rol in tal van beroepen. Veel kennisprofessionals verspreiden graag alle kennis waarover ze beschikken, maar houden niet bewust rekening met de ontvangers. Zonde, want een groot deel van de informatie gaat op die manier verloren. Een educatieve storyteller pakt het anders aan.

Als je regelmatig kennis verspreidt, dan helpt het als je publiek ontvankelijk is voor je boodschap. Pas dus technieken toe om je toehoorders geboeid te houden en mee te krijgen. Dat lukt het beste als je de kennis verpakt in verhaalvorm. Dat kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, van een treffend voorbeeld tot aan een training die je van begin tot eind als een verhaal presenteert.

transformeer jezelf tot educatieve storyteller

Hieronder geven wij vier adviezen voor jou als educatieve storyteller.

ADVIES 1: VERTEL OVER VERLANGENS EN OBSTAKELS

In veel verhalen is er sprake van iemand die iets wil, maar dat niet kan krijgen. Dat levert een conflict op, waardoor het verhaal op gang komt. Als je kennis wilt overbrengen, kun je daar verhalen bij vertellen over mensen die obstakels moeten overwinnen om tot het inzicht te komen dat jij wilt delen. Dit principe kun je toepassen op allerlei personen, van wiskundigen die er niet in slagen om een probleem op te lossen tot een doorsnee huisman die boodschappen gaat doen maar voor een leeg schap komt te staan.

ADVIES 2: BRENG HET PERSOONLIJK

Uit onderzoeken blijkt dat we ons gaan identificeren met een hoofdpersoon als we een verhaal vertellen én beluisteren. Het is dus een goed idee om een hoofdpersoon te introduceren in wie het publiek zich herkent. Hoewel je als educatieve storyteller niet te veel over jezelf moet praten – dat wordt saai – ben je zelf vaak wel een bruikbare hoofdpersoon: je kunt namelijk vanuit de ik-vorm vertellen en je kunt op een authentieke manier emoties in je verhaal verwerken. Dat leidt vrijwel automatisch tot identificatie en begrip bij je toehoorders.

ADVIES 3: STEL DE AFLOOP UIT

Als je willekeurige twee mensen met elkaar aan een tafel ziet zitten, is er niet direct sprake van spanning. Dat wordt anders als je een tijdbom onder die tafel plaatst. En het wordt zeker spannend als de mensen zich niet van de bom bewust zijn, maar jij als kijker wel. Deze techniek is bedacht door de meester van suspense, regisseur Alfred Hitchcock, en staat bekend als de bom onder de tafel. Je speelt een spel met de verwachtingen van het publiek – en dat levert de spanning op. Maar zoals de oude meester zelf zei: “The bomb must never go off.” Het spannende element is immers dat je in onzekerheid verblijft.

ADVIES 4: MAAK DE CIRKEL ROND

Als je de afloop lang genoeg hebt uitgesteld, moet je de cirkel wel rondmaken. Vindt jouw hoofdpersoon wat hij of zij zoekt, of niet? Uit verschillende studies blijkt dat mensen het prettig vinden als je ze antwoord geeft op die centrale vraag. Omdat het als educatieve storyteller niet jouw doel is om je publiek te frustreren, moet je er dus voor zorgen dat je het hele verhaal hebt verteld voordat de tijd voorbij is.

DE EDUCATIEVE STORYTELLER: HOE KUNNEN WE JOU HELPEN?

Willen jij en je collega’s effectiever kennis overbrengen op anderen? Onze adviezen helpen je een heel eind op weg. Het is niet eenvoudig om dat zonder professionele ondersteuning te doen. De Presenteerschool kan je helpen om deze technieken op een adequate manier toe te passen en om jezelf als educatieve storyteller te blijven ontwikkelen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.