Home » De Educatieve Storyteller
Wat hebben docenten, voorlichters en trainers met elkaar gemeen? Het zijn alle drie kennisprofessionals: ze brengen kennis over op anderen. Het is cruciaal om dat op een aantrekkelijke manier te doen, zodat de toehoorders zich ervoor openstellen. Storytelling helpt kennisprofessionals om een connectie te maken, interactie te creëren en kennis over te brengen.
Tijdens deze incompanycursus leer jij als kennisprofessional je kennis te verpakken in een begrijpelijk en compact verhaal. Je leert hoe je storytelling kunt toepassen om anderen op een gestructureerde, boeiende manier kennis bij te brengen.
De Educatieve Storyteller is een incompanycursus die bestaat uit vier trainingen van één dagdeel. We gaan in op de functie van storytelling en de basiselementen van een goed verhaal. Ook besteden we aandacht aan je verbale en non-verbale communicatie, aan improvisatietechnieken en aan manieren om interactie te creëren.
We doen een warming-up, maken kennis en bespreken de opzet van de cursus. Dan doen we een nulmeting in de vorm van een korte presentatie waar je feedback op krijgt van de trainers en de andere deelnemers. Je formuleert een aantal doelen waar je tijdens de cursus aan wilt werken. Daarna introduceren we een formule om de kernboodschap onder woorden te brengen. Je gaat daarmee aan de slag, presenteert de uitkomsten en werkt de rest van je presentatie uit.
We blikken terug en bespreken je persoonlijke voortgang. We maken kennis en bespreken de opzet van de cursus. Daarna introduceren we de verhaalcirkel, een model om in acht stappen de outline van het verhaal te schetsen. Ook achterhalen we de moraal van je verhaal. Je gaat aan de slag met de theorie, presenteert de uitkomsten en verwerkt de feedback. Je presenteert de verbeterde versie nogmaals, waarna we vooruitblikken op training 2.
We blikken terug op de vorige training en bespreken je persoonlijke voortgang. Daarna gaan we in op technieken om je publiek bij je verhaal te betrekken. We oefenen daarmee, waarna je de storytelling-technieken en de interactieve elementen verwerkt in je presentatie voor training 4.
We blikken terug op de vorige training en bespreken je persoonlijke voortgang. Dan geef je de eindpresentatie van ongeveer tien minuten, waarin je de besproken theorie in de praktijk brengt. Je krijgt de mogelijkheid de presentatie op te laten nemen en je krijgt feedback van de hele groep. Tot slot maak je een plan hoe je het geleerde in de toekomst gaat toepassen.
Resultaten na De Educatieve Storyteller:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor teams van professionals die beroepsmatig kennis delen met anderen. Het is van belang dat alle collega’s de principes van storytelling kennen en kunnen toepassen, zodat ze in staat zijn hun kennis effectief over te brengen.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1.000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6.000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Van docenten tot trainers en van keynote sprekers tot voorlichters: kennisoverdracht speelt een cruciale rol in tal van beroepen. Veel kennisprofessionals verspreiden graag alle kennis waarover ze beschikken, maar houden niet bewust rekening met de ontvangers. Zonde, want een groot deel van de informatie gaat op die manier verloren. Een educatieve storyteller pakt het anders aan.
Als je regelmatig kennis verspreidt, dan helpt het als je publiek ontvankelijk is voor je boodschap. Pas dus technieken toe om je toehoorders geboeid te houden en mee te krijgen. Dat lukt het beste als je de kennis verpakt in verhaalvorm. Dat kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, van een treffend voorbeeld tot aan een training die je van begin tot eind als een verhaal presenteert.
Hieronder geven wij vier adviezen voor jou als educatieve storyteller.
In veel verhalen is er sprake van iemand die iets wil, maar dat niet kan krijgen. Dat levert een conflict op, waardoor het verhaal op gang komt. Als je kennis wilt overbrengen, kun je daar verhalen bij vertellen over mensen die obstakels moeten overwinnen om tot het inzicht te komen dat jij wilt delen. Dit principe kun je toepassen op allerlei personen, van wiskundigen die er niet in slagen om een probleem op te lossen tot een doorsnee huisman die boodschappen gaat doen maar voor een leeg schap komt te staan.
Uit onderzoeken blijkt dat we ons gaan identificeren met een hoofdpersoon als we een verhaal vertellen én beluisteren. Het is dus een goed idee om een hoofdpersoon te introduceren in wie het publiek zich herkent. Hoewel je als educatieve storyteller niet te veel over jezelf moet praten – dat wordt saai – ben je zelf vaak wel een bruikbare hoofdpersoon: je kunt namelijk vanuit de ik-vorm vertellen en je kunt op een authentieke manier emoties in je verhaal verwerken. Dat leidt vrijwel automatisch tot identificatie en begrip bij je toehoorders.
Als je willekeurige twee mensen met elkaar aan een tafel ziet zitten, is er niet direct sprake van spanning. Dat wordt anders als je een tijdbom onder die tafel plaatst. En het wordt zeker spannend als de mensen zich niet van de bom bewust zijn, maar jij als kijker wel. Deze techniek is bedacht door de meester van suspense, regisseur Alfred Hitchcock, en staat bekend als de bom onder de tafel. Je speelt een spel met de verwachtingen van het publiek – en dat levert de spanning op. Maar zoals de oude meester zelf zei: “The bomb must never go off.” Het spannende element is immers dat je in onzekerheid verblijft.
Als je de afloop lang genoeg hebt uitgesteld, moet je de cirkel wel rondmaken. Vindt jouw hoofdpersoon wat hij of zij zoekt, of niet? Uit verschillende studies blijkt dat mensen het prettig vinden als je ze antwoord geeft op die centrale vraag. Omdat het als educatieve storyteller niet jouw doel is om je publiek te frustreren, moet je er dus voor zorgen dat je het hele verhaal hebt verteld voordat de tijd voorbij is.
Willen jij en je collega’s effectiever kennis overbrengen op anderen? Onze adviezen helpen je een heel eind op weg. Het is niet eenvoudig om dat zonder professionele ondersteuning te doen. De Presenteerschool kan je helpen om deze technieken op een adequate manier toe te passen en om jezelf als educatieve storyteller te blijven ontwikkelen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.