Home » De Digitale Spreker
In onze kenniseconomie is het van cruciaal belang om informatie helder en geloofwaardig over te brengen op anderen. Voor veel professionals is presenteren dan ook een kernvaardigheid. Presentaties vinden steeds vaker online plaats. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.
Veel professionals hebben moeite om in een online situatie helder en geloofwaardig te presenteren. Ze vinden het onprettig om voor de webcam te spreken, ze slagen er niet in om het publiek bij het verhaal te betrekken en ze merken dat ze minder makkelijk contact met het publiek maken. Toch is de verwachting dat steeds meer presentaties online plaatsvinden.
Deze incompanycursus is bedoeld om de online presentatieskills van professionals een boost te geven. Om het gewenste effect te bereiken moeten ze een activerende structuur aanhouden, storytelling toepassen en interactie creëren met digitale tools.
De Digitale Spreker is een incompanycursus die bestaat uit vier trainingen van één dagdeel. We bespreken de waarde van presentatievaardigheden voor professionals. Ook gaan we in op de theorie achter online presenteren, behandelen we de presentatiestructuur, storytelling en interactie. Verder presenteren we meermaals voor een webcam.
We maken kennis en spreken de wederzijdse verwachtingen uit. We bespreken het doel en het nut van een presentatie. Daarna gaan we in op de theorie achter online presenteren. We bereiden een online presentatie voor, die we tot slot oefenen voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken je persoonlijke voortgang. We introduceren een activerende presentatiestructuur en bespreken hoe je die afstemt op de online situatie. Ook gaan we in op storytellingtechnieken om een connectie te maken met je publiek. We sluiten af met een presentatie-oefening voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken de actualiteiten. Daarna behandelen we het belang van een betrokken publiek. We maken kennis met enkele digitale tools en activerende werkvormen, waar we ook mee oefenen. Aan het eind doen we een presentatie-oefening voor de webcam.
We blikken terug op de vorige training en bespreken de voortgang. Vervolgens gaan we meermaals oefenen met presenteren voor de webcam. We sluiten af met een vooruitblik, waarin de vraag centraal staat hoe jullie het geleerde in de praktijk gaan brengen.
Resultaten na De Digitale Spreker:
Deze online cursus is ontwikkeld voor teams van professionals die regelmatig online presenteren. Het is van belang dat alle collega’s over dezelfde tools en technieken beschikken, zodat ze als spreker in een online situatie een vergelijkbaar basisniveau kunnen bereiken.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1.000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6.000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Presenteren voor de webcam: sommigen houden ervan en anderen haten het. Er zijn minstens zoveel voor- als nadelen te bedenken van een presentatie in een online omgeving. Enerzijds moet je harder werken om contact te maken met je publiek en heb je de situatie minder in de hand dan op locatie. Anderzijds heb je de beschikking over fantastische tools en kun je vanuit je eigen vertrouwde omgeving je boodschap verspreiden.
Als je regelmatig online presentaties moet geven, is het van belang om jezelf te ontwikkelen tot digitale spreker. Stuur in iedere situatie aan op interactie en activatie, doe er alles aan om aantrekkelijk in beeld te komen en besteed van tevoren aandacht aan de techniek. Verder is het, net als tijdens presentaties op locatie, cruciaal om je publiek geboeid te houden.
Hieronder leggen wij uit hoe je jezelf in vier stappen transformeert tot digitale spreker.
Wil je overkomen als een professionele digitale spreker? Dan is het noodzakelijk om aantrekkelijk in beeld te verschijnen. Zorg ervoor dat er voldoende licht in je gezicht schijnt, dat je vanaf je hals tot aan je kruin in beeld bent en dat je hoofd ongeveer driekwart van het beeld beslaat. Besteed aandacht aan je achtergrond en zorg ervoor dat je kleding daarmee matcht. Voorkom te allen tijde kleding met patronen.
Als je presenteert voor de webcam, ben je in grote mate afhankelijk van de techniek. Check in ieder geval je verbinding, je camera, je microfoon en je koptelefoon. Doe de deur van je vertrek op slot en sluit je ramen om ruis tegen te gaan. Helaas kun je nooit helemaal voorkomen dat er iets onverwachts gebeurt. Als er iets misgaat moet je in staat zijn om te improviseren.
Interactie is onmisbaar als je presenteert op afstand. Als digitale spreker is het verstandig om interactie in iedere presentatie te verwerken, bijvoorbeeld door vragen te stellen, activerende werkvormen te gebruiken en tools voor interactie in te zetten. Op die manier creëer je betrokkenheid bij je publiek en zorg je ervoor dat je toehoorders actief blijven luisteren. Dat is zeker in een online situatie van essentieel belang.
Storytelling is een krachtig wapen voor iedere spreker. Met een goed verteld verhaal houd je het publiek niet alleen geboeid, maar zorg je er ook voor dat het zich met jou als spreker identificeert. Je kunt er dan van uitgaan dat ze ontvankelijker zijn voor de informatie die je wilt overbrengen. Je kunt verschillende verhaaltechnieken toepassen om ervoor te zorgen dat je boodschap krachtig overkomt.
Willen jij en je collega’s beter leren presenteren voor de webcam? Door deze stappen te volgen kun je al veel resultaat bereiken. Het kost echter tijd en moeite om jezelf deze stappen eigen te maken en om jezelf als digitale spreker te blijven ontwikkelen. De Presenteerschool kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.