Home » De Assertieve Professional
Vind jij het lastig om je grenzen aan te geven? Om voor jezelf op te komen? Om te zeggen wat je vindt? Dat is niet vreemd: veel professionals hebben hier moeite mee.
Als je jezelf als professional wilt ontwikkelen, is het echter nodig is om te laten zien wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je grenzen liggen. Het is dus belangrijk om jezelf grondig te analyseren, zodat je jezelf zelfbewust kunt presenteren en je jouw eigen belangen kunt behartigen in professionele situaties.
Deze incompanycursus is bedoeld voor professionals die zelfverzekerder en krachtiger willen overkomen op anderen, zodat ze effectiever en met meer plezier werken. Tijdens deze assertiviteitstraining leer je jezelf beter kennen en krijgt tools en technieken aangereikt om assertiever te communiceren.
De Assertieve Professional is een cursus die bestaat uit twee trainingen van één dagdeel. Tijdens de assertiviteitstrainingen gaan we in op assertief gedrag, maken we een zelfanalyse en we oefenen met verschillende situaties waarin je voor jezelf opkomt als professional.
Tijdens de eerste assertiviteitstraining maken we kennis en bespreken we de leerdoelen. Daarna behandelen we de vooraf gemaakte zelfanalyse. Daarmee krijg je allereerst inzicht in je communicatiestijl en wat het effect van jouw wijze van communiceren is. De zelfanalyse geeft je ook inzicht in je kwaliteiten en valkuilen als professional. Vervolgens gaan we in op de assertiviteitsniveaus assertief, subassertief en agressief gedrag. Daarna besteden we aandacht aan de balans tussen eigen en andermans belangen en welke doelen je jezelf stelt om zelfverzekerder te communiceren. We doen een aantal oefeningen waarin je met overtuiging aangeeft wat je kracht is, wat je belangrijk vindt en wat je grenzen zijn.
We blikken kort terug op assertiviteitstraining 1 en je reflecteert op een situatie waarin je het geleerde hebt toegepast. We behandelen de theorie rondom communicatiestijlen en je leert hoe je assertief communiceert op een wijze die past bij jezelf en aansluit bij de ander. Daarbij behandelen we technieken om voor jezelf op te komen, je grenzen aan te geven en feedback te geven en ontvangen in gesprekken. We besteden daarbij aandacht aan verbale en non-verbale communicatie. Je voert een aantal gesprekken waarin je deze technieken toepast en daar krijg je feedback op. Tot slot evalueren we de cursus en bespreken we je ontwikkelingspunten voor de toekomst.
Resultaten na De Assertieve Professional:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor professionals die te maken hebben met situaties waarin ze hun grenzen moeten aangeven. Met deze cursus bieden wij je de tools om in die uitdagende context jezelf helder en krachtig te presenteren.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan kom je in aanmerking voor onze individuele sprekerscoaching. Neem contact op, zodat we in overleg een individueel coachingstraject voor je kunnen samenstellen.
Met deze incompanycursus investeer in je in je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. In veel gevallen komt dat ook de onderlinge samenwerking ten goede.
De cursus is opgebouwd uit twee assertiviteitstrainingen van één dagdeel. De afzonderlijke trainingen kosten € 1.250,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Twee trainingen van één dagdeel: € 2.500,-
2. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 2.500,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Een assertieve houding is belangrijk voor professionals. Wanneer je voor jezelf opkomt binnen je organisatie, dan weten anderen beter waar je voor staat, wat jij belangrijk vindt en waar je grenzen liggen. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen en communiceer je effectiever.
Om te groeien als professional, moet je dus werk maken van hoe je jezelf laat zien en horen binnen je organisatie. Hieronder lees je drie adviezen die je alvast kunt opvolgen voordat je aan een assertiviteitstraining begint.
Hieronder geven we drie adviezen over assertief communiceren.
Als je het ingewikkeld vindt om voor jezelf op te komen, dan verander je dat niet in een dag – en ook niet door één assertiviteitstraining te volgen. Neem dan ook de tijd om jezelf hierin te ontwikkelen. Oefen eerst in situaties die wat vertrouwder en veiliger voelen, bijvoorbeeld met vrienden of familie. Langzaam kun je dit dan uitbouwen naar je werk.
Wanneer je iets vervelend vindt of voelt dat je grenzen worden overschreden, communiceer dan vanuit jezelf. Dit kun je doen door het IK-model te hanteren, die we tijdens de tweede assertiviteitstraining ook bespreken. Als bijvoorbeeld een collega een afspraak niet nakomt, dan geef je allereerst objectief aan wat het gedrag is van je collega. Vervolgens benoem je wat het effect daarvan is op jou en welk gevoel dit bij jou oproept. Als laatste geef je aan hoe je het in het vervolg graag ziet. Door het dicht bij jezelf te houden, beschadig je de relatie niet en geef je de ander de ruimte om te reageren.
Als je een verzoek krijgt dat niet bij je past of waar je geen ruimte voor hebt, zeg dan ‘nee’. Wellicht ben je iemand die bijna automatisch ‘ja’ zegt als je iets gevraagd wordt. Besef bij iedere vraag wat het gevolg is van het antwoord ‘ja’. Als dit betekent dat je te veel hooi op je vork neemt of iets gaat doen dat je helemaal niet prettig vindt, dan benadeel je jezelf enorm. Het korte ongemakkelijke gevoel om nee te zeggen is dan veel prettiger dan het lange ongemakkelijke gevoel dat blijft hangen als je ja zegt.
Willen jij en je collega’s assertiever communiceren en jezelf helder en krachtig presenteren op de werkvloer? Met deze adviezen helpen we je op weg. De grote uitdaging is om de confrontatie met jezelf aan te gaan en daadwerkelijk de benodigde stappen te zetten om assertiever te communiceren. De Presenteerschool kan jullie hierbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.