Wat betekent de term narratief?

Narratief: wat betekent die term?

Narratief: een verhaal rondom de ideeën en opvattingen waarmee je een ander wil overtuigen. Lees meer over de betekenis, herkomst en relevantie van de term.

Het begrip narratief is te gebruiken als bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord. In beide vormen heeft het verschillende betekenissen.

Narratief: waar verwijst het naar?

Als bijvoeglijk naamwoord betekent het ‘op de manier van een verhaal’, aldus de Dikke Van Dale. De narratieve psychologie gaat bijvoorbeeld over wat de mens over zichzelf vertelt, terwijl de narratieve geschiedschrijving een stroming is waarin kennis over geschiedenis verhalend verspreid wordt.

Een narratief is een verhaal waarin de verteller zijn of haar ideeën en opvattingen verwerkt met als doel om de toehoorders te beïnvloeden.

Als zelfstandig naamwoord heeft de term twee betekenissen. De eerste is simpelweg verhaal, terwijl de tweede verwijst naar ‘ideeën en opvattingen, gegoten in de vorm van een verhaal waarmee men anderen wil overtuigen.’ In die zin komen narratieven onder meer voor in de politiek en de marketing.

Onze Taal voegt daaraan toe dat het ook een zingevingsverhaal kan zijn ‘dat de normen, waarden en overtuigingen van een groep, cultuur of samenleving weerspiegelt.’ 1

Waar komt de term vandaan?

Volgens Van Dale is narratief als bijvoeglijk naamwoord afkomstig van het Franse woord narratif uit 1777. Onze Taal legt uit dat die term weer terug te voeren is op het Latijnse werkwoord narrare, dat vertellen betekent. 2 Ook het Engels kent een woord dat hieraan verwant is: een verteller wordt in die taal een narrator genoemd.

Waarom is deze term belangrijk?

Politici, marketeers en andere influencers gebruiken narratieven om ideeën te verspreiden. De kracht is dat je opvattingen, overtuigingen en overige informatie samenhangend kunt verpakken, waardoor de boodschap waarheidsgetrouw overkomt.

Daar gaat ook een gevaar in schuil. In een tijd van botsende narratieven kan de verleiding groot zijn om je door het aantrekkelijkste verhaal te laten meevoeren. Het is cruciaal om daar bewust mee om te gaan: elk narratief is immers een constructie waar grondig over is nagedacht.

Wat is jouw narratief?

Ook als professional kun je een narratief construeren om anderen te beïnvloeden. Dat kan over van alles gaan: over jezelf, over je project of over je organisatie. Als het je lukt om je boodschap te verwerken in een geloofwaardig verhaal dat je overtuigend kunt overbrengen, is de kans groot dat je daarmee je doelstellingen bereikt.

Bronnen

  1. Onze Taal (2019). ‘Woordpost: narratief’. Geraadpleegd op 14 juli 2020. ↩︎
  2. Onze Taal (2019). ‘Woordpost: narratief’. Geraadpleegd op 14 juli 2020. ↩︎

TAGS

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Je mimiek is een belangrijk aspect van je non-verbale communicatie. Het beïnvloedt namelijk de wijze waarop en intentie waarmee je als spreker een boodschap overbrengt.

Vind je het lastig buitenstaanders over je werk te vertellen? Sta dan eens stil bij je formuleringen. Misschien gebruik je te veel vaktaal of jargon.

De cliffhanger: misschien doet dat je eerder denken aan soapseries dan aan zakelijke presentaties. Toch kun je er ook als spreker je voordeel mee doen.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×