Van elevator tot aanbesteding: vier tips over pitchen

In 2014 verscheen het boek Pitch! Van elevator tot aanbesteding van Alette den Exter en Rick Willemsen. In 120 pagina's geven de auteurs een groot aantal adviezen om doeltreffend te pitchen. Wij bespreken de vier belangrijkste tips uit het boek.
Van elevator tot aanbesteding: vier tips over pitchen

Het is al lang niet meer vanzelfsprekend dat je na je studie tot aan je pensioen hetzelfde werk blijft doen. We bekleden functies minder lang dan vroeger en maken ook vaker de overstap naar het leven als zzp’er. ‘In deze nieuwe werkelijkheid is het belangrijk dat anderen snel je uniciteit en kwaliteiten zien en dat je duidelijk kunt maken wat jij te bieden hebt.’ 1 Voor veel professionals is pitchen dan ook een onmisbare kwaliteit geworden.

Van elevator tot aanbesteding: vier tips over pitchen

In onze longread over pitchen lees je meer over de principes die aan de basis liggen van een goede pitch. Ook hebben wij een methode om jezelf te presenteren in één minuut. In Pitch! Van elevator tot aanbesteding staan nog meer waardevolle tips. Vier daarvan hebben we hieronder op een rij gezet.

Van elevator tot aanbesteding. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Tip 1: begin met het denkwerk

Wil jij de aandacht trekken van je toehoorders? Dan moet je jouw boodschap op hen afstemmen. Je wilt dus een realistisch beeld creëren ‘van de voorkennis, belangen en verwachtingen van de luisteraars.’ 2 Je kunt je doelgroep in drie eenvoudige stappen in kaart brengen. Je kunt ook beginnen door je doelstelling onder woorden te brengen.

Tip 2: eindig met een call-to-action

Je geeft een pitch om je publiek aan te sporen tot actie. Elke pitch moet dus eindigen met een call-to-action. Het publiek moet weten wat je van ze verwacht. Het gaat om ‘een rake slotzin, waarmee je de dialoog kunt openen met je publiek.’ 3 Als je de AIDA-structuur aanhoudt terwijl je de pitch voorbereidt, dwing je jezelf om met een oproep tot actie af te sluiten.

Van elevator tot aanbesteding: (1) begin met het denkwerk, (2) eindig met een call-to-action, (3) gebruik de kracht van stilte en (4) houd de regie maar wees flexibel.

Tip 3: gebruik de kracht van de stilte

De term pitchen suggereert dat je aan het woord bent. Het is immers een korte presentatie waarin jij als spreker anderen tot actie probeert aan te zetten. Toch is spreken niet altijd wenselijk. Ervaringsdeskundige Oren Klaff raadt juist aan om af en toe een stilte te laten vallen. 4 De auteurs van dit boek vallen hem bij: ‘De stilte geeft je publiek de kans datgene wat je gezegd hebt, te verwerken en je boodschap te laten landen.’ 5

Tip 4: houd de regie, maar wees flexibel

Hoe goed je jezelf ook voorbereidt: je hebt als spreker niet alles in eigen hand. Je kunt bijvoorbeeld te maken krijgen met technische problematiek, waardoor je moet improviseren, of met weerstand uit het publiek. De auteurs raden je aan rekening te houden met onverwachte, bijvoorbeeld door vast antwoorden te bedenken op mogelijke vragen uit het publiek of door vast te oefenen hoe je omgaat met een lastige zaal. 6 Zo kom je hoe dan ook beslagen ten ijs.

Kun jij kernachtig en overtuigend pitchen?

Pitchen is een complexe vaardigheid: je wilt je boodschap kernachtig overbrengen en tegelijkertijd overtuigend overkomen. Deze vier tips uit Pitch! Van elevator tot aanbesteding kunnen je helpen je pitchvaardigheden geleidelijk aan te scherpen.

BRONNEN

  1. Exter, A. van & Willemsen, R. (2014). Pitch! Van elevator tot aanbesteding. Culemborg: Van Duuren Management, p. 10.
  2. Exter, A. van & Willemsen, R. (2014). Pitch! Van elevator tot aanbesteding, Culemborg: Van Duuren Management, p. 17.
  3. Exter, A. van & Willemsen, R. (2014). Pitch! Van elevator tot aanbesteding, Culemborg: Van Duuren Management, p. 73.
  4. Klaff, O. (2011). Pitch Anything. An innovative method for presenting, persuading and winning the deal. New York: McGraw-Hill.
  5. Exter, A. van & Willemsen, R. (2014). Pitch! Van elevator tot aanbesteding, Culemborg: Van Duuren Management, p. 92.
  6. Exter, A. van & Willemsen, R. (2014). Pitch! Van elevator tot aanbesteding, Culemborg: Van Duuren Management, p. 93.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.