Thought leadership: vier tips om je impact te vergroten

Thought leadership: tips om je impact te vergroten

Wil je jezelf als expert positioneren? Dan moet je autoriteit opbouwen en je invloedssfeer vergroten. Wij geven je vier tips om thought leader te worden.

We leven in het informatietijdperk. Het is gemakkelijk om te verdwalen in de overvloed aan informatie die dagelijks over je uitgestort wordt. In deze situatie is het lastig om op te vallen met de kennis die je bezit. Tegelijkertijd hebben mensen juist door deze overvloed behoefte aan betrouwbare bronnen. Beschik je over kennis die andere mensen niet bezitten? Dan kun je vol inzetten op thought leadership om jezelf als expert te positioneren.

Thought leadership: positioneer jezelf als expert

Een thought leader is een individu of bedrijf dat door prospects, klanten en zelfs concurrenten wordt erkend als een van de belangrijkste autoriteiten op een bepaald terrein. 1 Als je erin slaagt jezelf als autoriteit te positioneren, heeft dat tot gevolg dat anderen zich tot jou wenden als ze op zoek zijn naar jouw expertise. Wij geven vier tips om jezelf tot thought leader te ontwikkelen.

1. Neem de tijd om autoriteit op te bouwen

Het kost tijd en energie om autoriteit op te bouwen. Er zijn geen quick fixes of binnenweggetjes. Om jezelf te positioneren als thought leader, moet je op drie vlakken actief zijn. Ten eerste moet je bronnen bestuderen en de actualiteiten volgen, zodat je kennisniveau op peil blijft. Ten tweede moet je kennis produceren, zodat je waarde toevoegt op het terrein waarop jij jezelf als autoriteit wilt profileren. En ten derde moet je die kennis op meerdere plekken zichtbaar maken, zodat anderen je als autoriteit en op langere termijn als thought leader gaan beschouwen.

2. Laat jezelf consistent van je positieve kant zien

Met de meeste mensen die je bereikt heb je oppervlakkig contact. Dat is zeker het geval als de communicatie alleen van jouw kant komt, bijvoorbeeld als je spreekt voor een groep of je boodschap verkondigt voor een online gemeenschap. In die situaties draait alles om de associaties die je oproept bij mensen die je niet kent. Wees hierin zo consistent mogelijk: hoe positiever het beeld dat anderen van je hebben, des te makkelijker het is om iets van ze gedaan te krijgen. Pas daarom technieken toe om je charisma een boost te geven: glimlach vaker, maak oprecht contact met anderen en meet jezelf een passende kledingstijl aan.

3. Formuleer een kernboodschap die je regelmatig uitdraagt

De associatie die je bij anderen oproept, heeft ook een inhoudelijke kant. Je wilt dat mensen je niet alleen sympathiek vinden, maar dat ze ook kunnen sympathiseren met de boodschap die je uitdraagt. Bij politici zie je hoe dit in z’n werk gaat: zo stond Rutte erom bekend dat hij geen visie wilde hebben, koppelde Kaag haar naam aan de slogan ‘nieuw leiderschap’ en profileerde Wilders zich als de man die zich om ‘Henk en Ingrid’ bekommerde. Het gaat er niet primair om of die kernboodschap ook klopt, zolang je er maar de gewenste associatie mee opwekt bij je toehoorders. Je bent immers vooral thought leader in de ogen van je doelgroep.

4. Verspreid je boodschap op relevante plekken

Artikelen publiceren in magazines, aanschuiven bij radioprogramma’s en presentaties geven op congressen: je wordt pas een thought leader als je op de relevante plekken acte de présence geeft. Breng dus grondig voor jezelf in kaart op welke plekken jij je stem wilt laten horen. Ga daarna op zoek naar aanknopingspunten in je netwerk. Ken je iemand die bij de radio of televisie werkt? Iemand die een podcast presenteert? Of iemand die een conferentie organiseert over jouw onderwerp? Neem contact op en geef aan welke waarde jij toe kunt voegen. In het begin krijg je veel afwijzingen te verduren, maar dan hoef je alleen maar te denken aan de eerste tip: neem de tijd om autoriteit op te bouwen.

Bouw jij aan thought leadership?

Het vergt energie en discipline om een aanhang op te bouwen. Als jij bereid bent om de tijd te investeren die nodig is om je autoriteit te tonen aan de buitenwereld, vergroot je de kans om op jouw terrein thought leadership te bewerkstelligen.

Bronnen

  1. Prince, R.A. en Rogers, B. (2012). ‘What is a Thought Leader?‘, Forbes, geraadpleegd op 9 maart 2022. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×