Wil je jezelf als expert positioneren? Dan moet je autoriteit opbouwen om je invloedssfeer te vergroten. Ook presentaties kunnen je helpen om thought leadership te realiseren. Wij geven vier tips om dat te bereiken.
Thought leadership: vier tips om je impact te vergroten
We leven in het informatietijdperk. Het is gemakkelijk om te verdwalen in de overvloed aan informatie die dagelijks over je uitgestort wordt. In deze situatie is het lastig om op te vallen met de kennis die je bezit. Tegelijkertijd hebben mensen juist door deze overvloed behoefte aan betrouwbare bronnen. Beschik je over kennis die andere mensen niet bezitten? Dan kun je jezelf als thought leader positioneren.
Thought leadership: positioneer jezelf als expert
Een thought leader is een individu of bedrijf dat door prospects, klanten en zelfs concurrenten wordt erkend als een van de belangrijkste autoriteiten op een bepaald terrein. 1 Als je erin slaagt jezelf als autoriteit te positioneren, heeft dat tot gevolg dat anderen zich tot jou wenden als ze op zoek zijn naar jouw expertise. Wij geven vier tips om jezelf tot thought leader te ontwikkelen.
1. Neem de tijd om autoriteit op te bouwen
Het kost tijd en energie om autoriteit op te bouwen. Er zijn geen quick fixes of binnenweggetjes. Om jezelf te positioneren als thought leader, moet je op drie vlakken actief zijn. Ten eerste moet je bronnen bestuderen en de actualiteiten volgen, zodat je kennisniveau op peil blijft. Ten tweede moet je kennis produceren, zodat je waarde toevoegt op het terrein waarop jij jezelf als autoriteit wilt profileren. Ten derde moet je die kennis op meerdere plekken zichtbaar maken, zodat anderen je als autoriteit en op langere termijn als thought leader gaan beschouwen.
2. Laat jezelf consistent van je positieve kant zien
Met de meeste mensen die je bereikt heb je oppervlakkig contact. Dat is zeker het geval als de communicatie alleen van jouw kant komt, bijvoorbeeld als je spreekt voor een groep of je boodschap verkondigt voor een online gemeenschap. In die situaties draait alles om de associaties die je oproept bij mensen die je niet kent. Wees hierin zo consistent mogelijk: hoe positiever het beeld dat anderen van je hebben, des te makkelijker het is om iets van ze gedaan te krijgen.
3. Formuleer een kernboodschap die je regelmatig uitdraagt
De associatie die je bij anderen oproept, heeft ook een inhoudelijke kant. Je wilt namelijk dat mensen je niet alleen sympathiek vinden, maar dat ze ook kunnen sympathiseren met de boodschap die je uitdraagt. Bij politici zie je hoe dit in z’n werk gaat: zo staat Rutte erom bekend dat hij geen visie wil hebben, heeft Kaag haar naam gekoppeld aan de slogan ‘nieuw leiderschap’ en profileert Wilders zich als de man die zich om ‘Henk en Ingrid’ bekommert. Het gaat er in dit geval niet om of die kernboodschap ook klopt, zolang je er maar de gewenste associatie mee opwekt bij je toehoorders.
4. Verspreid je boodschap op relevante plekken
Artikelen publiceren in magazines, aanschuiven bij radioprogramma’s en presentaties geven op congressen: je wordt pas een thought leader als je op de relevante plekken acte de présence geeft. Breng dus grondig voor jezelf in kaart op welke plekken jij je stem wilt laten horen. Ga daarna op zoek naar aanknopingspunten in je netwerk. Ken je iemand die bij de radio of televisie werkt? Iemand die een podcast presenteert? Of iemand die een conferentie organiseert over jouw onderwerp? Neem contact op en geef aan welke waarde jij toe kunt voegen. In het begin krijg je veel afwijzingen te verduren, maar dan hoef je alleen maar te denken aan de eerste tip: neem de tijd om autoriteit op te bouwen.
Advies nodig? Cursus volgen? Offerte aanvragen?
Bouw jij aan thought leadership?
Het vergt energie en discipline om een aanhang op te bouwen. Als jij bereid bent om de tijd te investeren die nodig is om je autoriteit te tonen aan de buitenwereld, vergroot je de kans om op jouw terrein thought leadership te bewerkstelligen.
Wil jij beter leren presenteren? Lees onze ultieme presenteergids voor professionals, schrijf je in voor een van onze cursussen of neem rechtstreeks contact op met De Presenteerschool.
Bronnen
- Prince, R.A. en Rogers, B. (2012). ‘What is a Thought Leader?’, Forbes, geraadpleegd op 9 maart 2022 via https://bit.ly/3J0N5YS.