Spreker in de spotlights: Anna Gimbrère

Anna Gimbrère als spreker in de spotlights

In deze rubriek maken we kritische, constructieve analyses van Nederlandstalige sprekers die opvallen dankzij hun presentatievaardigheden. Deze keer richten we de schijnwerpers op… Anna Gimbrère!

Anna Gimbrère werd in 1986 geboren als Utrecht. Ze studeerde theoretische natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam en ging daarna aan de slag als wetenschapsjournalist. Ook maakte ze haar opwachting in diverse televisieprogramma’s, waaronder de Nationale Wetenschapsquiz, De Slimste Mens en De Wereld Draait Door. Gimbrère beschikt dus over ruime ervaring met spreken voor de camera. De Volkskrant en Trouw spraken zelfs over het mediatalent van 2019. 1 2

Kennisclips met Anna Gimbrère in de hoofdrol

De afgelopen twee jaar publiceerde Bright een aantal kennisclips over wetenschap, die gepresenteerd worden door Anna Gimbrère. De filmpjes, die ongeveer vijf tot tien minuten duren, gaan over allerlei onderwerpen: van lasers tot 5G en van hologrammen tot computers.

In 2019 verscheen een kennisclip van Anna Gimbrère over lasers

Hieronder analyseren we de filmpjes van Anna Gimbrère op grond van vijf criteria: presence, taalgebruik, voordracht, structuur en interactie.

Presence

Anna Gimbrère spat van het scherm. Haar presence is haar grote kracht: zelfs wanneer er woorden en plaatjes door het beeld zweven om het verhaal te ondersteunen, houdt ze moeiteloos de aandacht op zich gevestigd. Dat komt ook doordat ze rust en vertrouwen uitstraalt voor de camera. Ze is daar duidelijk op haar plek.

Taalgebruik

Opvallend aan het taalgebruik van Anna Gimbrère is het gemak waarmee ze vrij complexe zinnen bouwt, zonder dat haar spreekstijl mechanisch overkomt. Ze kiest haar woorden doeltreffend en ze licht onbekende termen toe. Het enige punt dat aandacht verdient, is dat ze een stopwoord gebruikt dat afbreuk doet aan haar overtuigingskracht: ‘eigenlijk’.

Voordracht

Over het algemeen komt Anna Gimbrère erg goed uit haar woorden. Ze spreekt vlot en natuurlijk en met een aangename melodie. Meer afwisseling in spreektempo zou haar voordracht ten goede komen. “Haar woorden houden haar hoofd nauwelijks bij,” schrijft Jette Pellemans treffend in het Algemeen Dagblad. 3 Mede daarom zou het prettig zijn als ze iets vaker bewust een pauze zou inlassen – zeker omdat ze dan ook minder vaak struikelt over haar woorden.

Structuur

Het doel van de filmpjes is om in korte tijd een ingewikkeld onderwerp inzichtelijk te maken. Daarin slaagt Anna Gimbrère keer op keer. Dat komt niet alleen doordat ze begrijpelijk spreekt, maar ook doordat ze haar presentaties goed opbouwt. Ze begint steevast met iets herkenbaars, iets grappigs of iets actueels. Daarmee trekt ze de aandacht van de kijker. Die houdt ze vervolgens vast door nieuwe concepten een voor een toe te dienen en lastige begrippen toe te lichten. Ze beheerst, met andere woorden, de basisprincipes van een heldere uitleg.

Interactie

Voor de camera is het niet mogelijk om direct interactie te creëren. Toch schept Anna Gimbrère wel degelijk een band met de kijker. Dat doet ze op twee manieren. Ten eerste kijkt ze recht in de camera, met een open gezicht en een dwingende blik, waardoor je geneigd bent om terug te kijken. De kijker krijgt op die manier het idee dat ze oogcontact maakt. Ten tweede spreekt ze de kijker nu en dan direct aan met ‘je’ en ‘jij’. Daardoor voelt het publiek zich bij het filmpje betrokken, zonder dat er daadwerkelijk sprake is van contact.

Conclusie

Met haar uitstraling grijpt Anna Gimbrère de aandacht en met haar energie houdt ze de aandacht vast. Bovendien bouwt ze haar presentatie strak op en legt ze ingewikkelde zaken helder uit. Dat maakt het prettig om de filmpjes te bekijken: als je begint, kun je ervan uitgaan dat je een paar minuten later net iets slimmer bent dan voorheen. Het grootste leerpunt gaat overigens ook in haar energie schuil: als Gimbrère iets meer controle weet te krijgen over haar voordracht, is de kans groot dat ze nog overtuigender overkomt. Meer analyses lezen? In deze editie staat Sinan Çankaya in de spotlights!

Bronnen

  1. Hal, G. van en Kraak, H. ‘Hét mediatalent van 2019, Anna Gimbrère: ‘Wetenschap is schoonheid’’, De Volkskrant, 2018, geraadpleegd op 15 december 2020. ↩︎
  2. Jong, J. de. ‘Mediatalent Anna Gimbrère (32): ‘Ik analyseer alles kapot, ook emoties’’,Trouw, 2019, geraadpleegd op 15 december 2020. ↩︎
  3. Pellemans, J. ‘Anna Gimbrère: niemand vraagt je waarom je wél kinderen zou willen’, Algemeen Dagblad, 2019, geraadpleegd op 15 december 2020. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Een draadloze presenter, pointer of klikker: als moderne spreker kun je niet zonder zo’n handige afstandsbediening voor je presentatie. Wij bespreken de vijf beste presentatieklikkers.

In deze rubriek maken we kritische, constructieve analyses van Nederlandstalige sprekers die opvallen dankzij hun presentatievaardigheden. Deze keer richten we de schijnwerpers op… Heleen Kibbelaar!

In deze rubriek maken we kritische, constructieve analyses van Nederlandstalige sprekers die opvallen dankzij hun presentatievaardigheden. Deze keer richten we de schijnwerpers op… Ruud Koornstra!

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×