Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

De show stelen als spreker: hoe doe je dat?

De show stelen als spreker: hoe doe je dat?

Veel sprekers willen een degelijke indruk maken. Maar soms is dat niet voldoende: dan wil je als spreker de show stelen. Wij geven vier adviezen.

Er zijn uiteenlopende doelen die je met een presentatie kunt bereiken. Soms wil je kennis overdragen op je publiek, in andere situaties wil je de mening of houding van je toehoorders beïnvloeden en in weer andere gevallen probeer je ze aan te zetten tot actie. En af en toe wil je simpelweg de show stelen.

Wat je ook beoogt met je presentatie: je kunt verschillende technieken toepassen en acties ondernemen om je doelstelling te bereiken.

De show stelen met je presentatie

Keynote spreker en presentatiecoach Michael Port ziet het als zijn missie om anderen te helpen de show te stelen. In zijn boek Steal the show doet hij een aantal beproefde technieken uit te doeken om je impact te vergroten. 1 Datzelfde doen de ervaren sprekers Ryan Avery en Jeremy Donovan in het boek Speaker, Leader, Champion uit 2014. 2 Wij gaan in op vier technieken die in deze boeken centraal staan.

1. Oefen veel om vertrouwen en feedback te krijgen

Sprekers die de show stelen, zijn in negen van de tien gevallen geroutineerde performers. Oefening baart kunst – zeker als het gaat om spreken in het openbaar. Je moet als spreker leren omgaan met verschillende doelgroepen, met weerstand en met onverwachte gebeurtenissen. Dat leer je alleen door voor groepen te gaan staan en te presenteren. Het helpt ook als je feedback krijgt op je performance.

Die feedback kun je organiseren. Vraag bekenden om je presentaties bij te wonen en op specifieke elementen te letten. Neem de presentatie op en kijk de opname terug, waarbij je focust op de elementen waar je over twijfelt. Op die manier ontwikkel je het bewustzijn dat nodig is om op een natuurlijke manier helder en geloofwaardig te presenteren.

2. Kies een onderwerp dat jou en je publiek boeit

Een van je grootste uitdagingen als spreker is om een boeiend onderwerp te vinden. 3 Dat stellen Donovan en Avery vast wanneer ze bespreken hoe je tot een goed onderwerp komt. Zij leggen uit hoe je in drie stappen een onderwerp kiest waar je zelf enthousiast van wordt en dat je toehoorders ook inspireert.

De eerste stap is om een lijst te maken van onderwerpen waarover jij kennis bezit waar anderen iets aan kunnen hebben. De tweede stap is om van die lijst de onderwerpen te selecteren waar je zelf enthousiast van wordt. De derde stap is om uit die selectie het onderwerp te kiezen dat het best aansluit op de behoeften van je publiek. Daarvoor is het dus noodzakelijk om je doelgroep te analyseren.

De show stelen als spreker aan de hand van vier tips: oefen veel, kies een onderwerp dat jou en je publiek boeit, breng focus aan en overtuig de toehoorders met je persoonlijkheid.

3. Breng focus aan om de aandacht vast te houden

In Steal the Show beschrijft Michael Port dat je in elke situatie waarin je een performance geeft, een doel kunt definiëren. 4 Dat helpt je om je onderliggende motivatie als spreker te ontdekken: als je weet wat je wilt bereiken bij je publiek, weet je logischerwijs ook waarom je de presentatie geeft. Die drijfveer moet leidend zijn tijdens je presentatie.

Alles wat je zegt, doet en laat zien, moet in het teken staan van je achterliggende doel. Dat bereik je het beste als je van begin tot eind de aandacht van het publiek vasthoudt. Zorg dus voor een aansprekende opening, volg een activerende presentatiestructuur en sluit af op een manier die de toehoorders bijblijft.

4. Overtuig je toehoorders met je persoonlijkheid

Een publiek laat zich alleen overtuigen door een persoon die ze geloven, vertrouwen en sympathiek vinden. Het is dus essentieel je ethos te vestigen. Maak de toehoorders duidelijk dat jij een autoriteit bent op het terrein waarover je presenteert. Laat zien dat je gepassioneerd bent en met gemak uren over je onderwerp kunt spreken.

Voorkom tegelijkertijd dat er een kloof tussen jou en de aanwezigen ontstaat. Ze willen niet alleen iemand zien die boven de stof staat, maar ook het gevoel hebben dat je een van hen bent. Vertel dus bijvoorbeeld een verhaal waarin je doelgroep centraal staat, gebruik termen die je publiek bekend in de oren klinken of maak een grapje die alleen door de aanwezigen wordt begrepen. Op die manier creëer je een connectie die noodzakelijk is om de show te stelen.

Kun jij als spreker de show stelen?

Als je wilt volstaan met een degelijke presentatie, is dat je volste recht: het gaat er primair om dat je als spreker een boodschap overbrengt op je publiek. Wil je jezelf onderscheiden en de middelmaat ontstijgen? De bovenstaande technieken helpen je om de show te stelen.

Bronnen

  1. Port, M. (2015). Steal the show. From Speeches to Job Interviews to Deal-Closing Pitches. New York: Houghton Mifflin Harcourt. ↩︎
  2. Avery, R. en Donovan, J. (2014). Speaker, Leader, Champion. Succeed at Work Through the Power of Public Speaking. Londen: Mcgraw-Hill Education. ↩︎
  3. Avery, R. en Donovan, J. (2014). Speaker, Leader, Champion. Succeed at Work Through the Power of Public Speaking. Londen: Mcgraw-Hill Education, p. 7. ↩︎
  4. Port, M. (2015). Steal the show. From Speeches to Job Interviews to Deal-Closing Pitches. New York: Houghton Mifflin Harcourt, p. 27. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×