Presenteren met impact: zo maak je een onuitwisbare indruk

Wie zich ergens over uitspreekt, wil invloed uitoefenen op anderen. Lang niet iedereen slaagt daarin. Wij leggen uit hoe je een boodschap kunt presenteren met impact.
Presenteren met impact (featured)

De impact van je presentatie hangt samen met verschillende factoren. Sommige daarvan heb je niet in de hand, zoals het tijdstip waarop je de presentatie geeft en de voorkennis of de vooroordelen van de toeschouwers. Op andere factoren kun je juist wel invloed uitoefenen.

Presenteren met impact: een stappenplan

Wil je presenteren met impact? Zorg ervoor dat je verhaal beknopt is, dat je de toehoorders geboeid houdt en dat ze zich een voorstelling kunnen maken bij wat je vertelt. De onderstaande drie stappen helpen je daarbij.

Presenteren met impact. Training of coaching nodig? Bel ons op 31850601355!

Stap 1: verpak je boodschap kort en krachtig 

Om een boodschap krachtig over te brengen, moet je haar kernachtig verwoorden. Het is dus van belang je informatie terug te brengen tot de essentie. Als dat niet in vijftien woorden kan, is het raadzaam te bepalen of je boodschap wel eenduidig is. Meer dan eens willen mensen die een praatje houden eigenlijk twee of drie boodschappen overbrengen. Om je impact te vergroten kun je vervolgens je presentatie beginnen én eindigen met de kernboodschap: op die manier maak je aan het eind van de presentatie de cirkel rond, waardoor de luisteraars met een voldaan gevoel achterblijven.

Stap 2: vertel een verhaal met een wending

Als je de cirkel rond wilt maken kun je ook een verhaal vertellen. Een boeiend verhaal wint het nu eenmaal per definitie van de koude feiten, zoals blijkt uit dit flitscollege van Eugène Sutorius. 1Je maakt echter pas echt een onuitwisbare indruk als je een verrassend verhaal weet te vertellen. Het maakt niet uit of je iets grappigs, spannends of dramatisch vertelt: doordat je naar een clou toewerkt, kun je een spanningsboog creëren – en spanning zorgt ervoor dat mensen hun aandacht erbij houden.

Presenteren met impact

Stap 3: breng het geheel tot leven met beelden

Als we denken aan een verhaal, denken we aan iemand die dat vertelt. Een fundamentele les voor elke verhalenverteller is echter dat je een verhaal niet alleen moet vertellen, maar vooral moet tonen. Dat kun je op drie manieren doen.

Ten eerste kun je beeldende taal gebruiken. Als je vertelt over iemand die een oud huis betreedt, kun je gewoon zeggen dat de voordeur kraakt óf dat de scharnieren van de voordeur nodig gesmeerd moeten worden. In het laatste geval suggereer je dat er een krakend geluid klinkt, zonder het te vertellen. Dat denkt degene die naar je luistert er automatisch bij.

Ten tweede kun je beelden gebruiken, zoals Sinan Çankaya in deze talk doet. Als je wilt vertellen dat iets je verdrietig maakt, kun je dat letterlijk op die manier verwoorden. Je kunt ook een sheet met een droevige smiley gebruiken en zeggen: “Zó voel ik me!” Ten derde kun je een voorwerp meenemen aan de hand waarvan je een boodschap overbrengt. Vooral wanneer je iets laat zien met persoonlijke waarde, zullen de luisteraars aan je lippen hangen: ze gaan zich met je identificeren en willen het verhaal achter het voorwerp horen. Dat is pas presenteren met impact.

Wil jij leren presenteren met impact?

Het bovenstaande stappenplan helpt je op weg om je impact te vergroten. Het is echter niet genoeg om een plan te volgen. Je moet als spreker krachtig en overtuigend overkomen om met impact te presenteren.

BRONNEN

  1. Sutorius, Eugène (2014). ‘Waarom wint een sprookje altijd van de argumenten?’, geraadpleegd op 12 november 2019.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.