Vijf presentatietechnieken die jij als professional moet beheersen

Vijf presentatietechnieken die elke professional moet beheersen

Presenteren is een kernvaardigheid van de moderne professional – ongeacht je functie, ervaring of persoonlijkheid. Wij bespreken vijf presentatietechnieken die jou op de werkvloer verder helpen.

Volgens verschillende zijn werkgevers en werknemers het erover eens: presentatievaardigheden behoren tot de belangrijkste skills op de werkvloer. 1 Dat is te begrijpen: hoe overtuigender je een boodschap kunt overbrengen, des te groter de kans dat je iets gedaan krijgt. Het is dan ook belangrijk je presentatietechnieken te ontwikkelen.

Presentatietechnieken voor professionals

Presenteren is een breed begrip. Aan de ene kant gaat het erom dat je informatie coherent kunt overbrengen. Aan de andere kant heeft het te maken met de wijze waarop je jezelf profileert. In dit artikel focussen we vooral op de eerste betekenis: de manier waarop je spreekt in het openbaar.

Vijf essentiële presentatietechnieken

Er zijn tientallen aspecten om rekening mee te houden. Lees bijvoorbeeld dit artikel over zeven do’s en don’ts voor sprekers en deze bespreking van cruciale presentatielessen van Chris Anderson, de head of TED. Wij zetten vijf essentiële presentatietechnieken op een rij waarmee je als professional je impact kunt vergroten.

1. Kernachtig spreken

In onze kenniseconomie heeft vrijwel iedere professional een volle agenda. Houd daar rekening mee als je op een effectieve manier informatie wilt overbrengen. Je kunt je presentatie stapsgewijs terugbrengen tot de essentie. Eerst is het van belang om je kernboodschap te identificeren. Daarna helpt de narratieve kaart van Joseph McCormack je om het verhaal te stroomlijnen. 2 Tot slot kun je nadenken over krachtige oneliners, frames en metaforen om ervoor te zorgen dat je woorden blijven hangen.

2. Non-verbaal overtuigen

Met je stemgebruik en lichaamstaal kun je anderen subtiel beïnvloeden. Je kunt er emoties mee overbrengen en oproepen bij je toehoorders. 3 Beschik je over een flinke dosis charisma? Maak daar dan gebruik van. Vind je jezelf weinig charismatisch? Niet gevreesd: de belangrijkste presentatietechniek is in dit verband om congruent te communiceren, dus om je non-verbale communicatie overeen te laten stemmen met de inhoud van je presentatie. 4 Als het publiek gelooft dat je meent wat je zegt, is het eerder geneigd zich open te stellen voor je presentatie.

3. Omgaan met vragen

Wie vaak genoeg spreekt voor groepen, krijgt onvermijdelijk te maken met kritische vragen. Vind je dat irritant? Realiseer je dan dat een vraag getuigt van betrokkenheid. Blijkbaar hebben je woorden iets losgemaakt bij de vragensteller. Het is niet altijd slim om vragen impulsief te beantwoorden. 5 Je kunt er beter bewust op reageren: vraag eerst door, vat daarna de kern samen en geef dan pas antwoord. Deze presentatietechniek helpt je bovendien ethos op te bouwen: je kunt je geloofwaardigheid een flinke boost geven door ontspannen en overtuigend om te gaan met vragen.

4. De regie behouden

Om de aandacht van je toehoorders te trekken en ze geboeid en betrokken te houden, is het cruciaal om interactie te creëren. Het risico is echter dat je de regie kwijtraakt. Schets daarom duidelijke kaders. Wil je het publiek de gelegenheid geven om vragen te stellen? Besef dan dat de zaal groter is dan de vragensteller. Verzoek de aanwezigen dus om je niet zomaar te onderbreken, maar om hun vraag tot het eind van je presentatie te bewaren.

5. Een verhaal vertellen

Een effectieve manier om een connectie te maken met je publiek is door een spannend, persoonlijk verhaal te vertellen waarmee je toehoorders zich kunnen identificeren. Je kunt deze presentatietechniek, storytelling dus, zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. In sommige situaties volstaat een anekdote, terwijl je in andere gevallen beter een personage kunt uitwerken aan de hand waarvan je de deelonderwerpen aan elkaar verbindt. Blijf wel beseffen dat storytelling een middel is om je boodschap over te brengen. Je hoeft geen filmscenario uit te werken, maar je kunt wel dezelfde beproefde spanningstechnieken gebruiken om de aandacht vast te houden.

Besteed jij aandacht aan je presentatietechnieken?

Als spreker ben je nooit uitgeleerd: je kunt jezelf op talloze manieren ontwikkelen om je impact te vergroten. De presentatietechnieken uit dit artikel zorgen ervoor dat je in elke situatie je boodschap helder en overtuigend overbrengt op anderen.

Bronnen

  1. Docan-Morgan, T. en Nelson, L. (2015). ‘The Benefits and Necessity of Public Speaking Education’, Public Speaking for the Curious. Canberra: The Curious Academic Publishing, p. 3, geraadpleegd op 13 juni 2022. ↩︎
  2. McCormack, J. (2014). Brief. Make a Bigger Impact by Saying Less. New York: John Wiley & Sons Inc. ↩︎
  3. Mehrabian, A. (1971). Silent Messages. Belmont: Wadsworth. ↩︎
  4. Mehrabian, A. en Wiener, M. (1967). ‘Decoding of inconsistent communications’, Journal of Personality and Social Psychology 6 (1), p. 109-114. ↩︎
  5. Meulen, M. van der & Strous, J. (2021). Het Presentatiespel. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV, kaart 4 (blauwe reeks). ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×