Uit verschillende studies blijkt dat werkgevers en werknemers het erover eens zijn: presentatievaardigheden behoren tot de belangrijkste skills op de werkvloer. 1 Dat is vrij logisch: hoe overtuigender je een boodschap kunt overbrengen, des te groter de kans dat je iets gedaan krijgt. Het is dan ook belangrijk om je presentatietechnieken te ontwikkelen.
Presentatietechnieken voor professionals
Presenteren is een breed begrip. Aan de ene kant gaat het erom dat je informatie coherent kunt overbrengen. Aan de andere kant heeft het te maken met de wijze waarop je jezelf profileert. Er zijn tientallen aspecten om rekening mee te houden. Lees bijvoorbeeld dit artikel over zeven do’s en don’ts voor sprekers en deze bespreking van cruciale presentatielessen van Chris Anderson, de head of TED. Wij zetten vijf specifieke presentatietechnieken op een rij waarmee je als professional je impact kunt vergroten.
1. Kernachtig spreken
In onze kenniseconomie heeft vrijwel iedere professional een volle agenda. Houd daar rekening mee als je op een effectieve manier informatie wilt overbrengen. Je kunt je presentatie stapsgewijs terugbrengen tot de essentie. Eerst is het van belang om je kernboodschap te identificeren. Daarna helpt de narratieve kaart van Joseph McCormack je om het verhaal te stroomlijnen. 2 Tot slot kun je nadenken over krachtige oneliners, frames en metaforen om ervoor te zorgen dat je woorden blijven hangen.
2. Non-verbaal overtuigen
Met je stemgebruik en lichaamstaal kun je anderen subtiel beïnvloeden. Je kunt er emoties mee overbrengen en oproepen bij je toehoorders. 3 Beschik je over een flinke dosis charisma? Maak daar dan gebruik van. Vind je jezelf weinig charismatisch? Niet gevreesd: het belangrijkste is dat je als spreker congruent communiceert, dus dat je non-verbale communicatie overeenstemt met de inhoud van je presentatie. 4 Als jij geloofwaardig overkomt, is je publiek eerder geneigd om zich open te stellen voor je presentatie.
3. Omgaan met vragen
Wie vaak genoeg spreekt voor groepen, krijgt onvermijdelijk te maken met kritische vragen. Realiseer je dat dit getuigt van betrokkenheid. Blijkbaar hebben je woorden iets losgemaakt bij de vragensteller. Het is onder geen beding slim om vragen impulsief te beantwoorden. 5 Je kunt er beter bewust op reageren: vraag eerst door, vat daarna de kern samen en geef dan pas antwoord.
4. De regie behouden
Om de aandacht van je toehoorders te trekken en ze geboeid en betrokken te houden, is het cruciaal om interactie te creëren. Het risico is echter dat je de regie kwijtraakt. Schets daarom duidelijke kaders. Wil je het publiek de gelegenheid geven om vragen te stellen? Besef dan dat de zaal groter is dan de vragensteller. Verzoek de aanwezigen dus om je niet zomaar te onderbreken, maar om hun vraag tot het eind van je presentatie te bewaren.
5. Een verhaal vertellen
Een effectieve manier om een connectie te maken met je publiek is door een spannend, persoonlijk verhaal te vertellen waarmee je toehoorders zich kunnen identificeren. Dat kun je zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. In sommige situaties volstaat een anekdote, terwijl je in andere gevallen beter een personage kunt uitwerken aan de hand waarvan je de deelonderwerpen aan elkaar verbindt. Wel is het zaak te beseffen dat storytelling een middel is om je boodschap over te brengen. Je hoeft geen filmscenario uit te werken, maar je kunt wel dezelfde spanningstechnieken gebruiken om de aandacht vast te houden.
Besteed jij aandacht aan je presentatietechnieken?
Als spreker ben je nooit uitgeleerd: je kunt jezelf op talloze manieren ontwikkelen om je impact te vergroten. De presentatietechnieken uit dit artikel zorgen ervoor dat je in elke situatie je boodschap helder en overtuigend overbrengt op anderen.
BRONNEN
- Docan-Morgan, T. en Nelson, L. (2015). ‘The Benefits and Necessity of Public Speaking Education‘, Public Speaking for the Curious. Canberra: The Curious Academic Publishing, p. 3, geraadpleegd op 13 juni 2022.
- McCormack, J. (2014). Brief. Make a Bigger Impact by Saying Less. New York: John Wiley & Sons Inc.
- Mehrabian, A. (1971). Silent Messages. Belmont: Wadsworth.
- Mehrabian, A. en Wiener, M. (1967). ‘Decoding of inconsistent communications’, Journal of Personality and Social Psychology 6 (1), p. 109-114.
- Meulen, M. van der & Strous, J. (2021). Het Presentatiespel. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV, kaart 4 (blauwe reeks).