Presentatieangst? Tien strategieën om eraf te komen

Veel mensen krijgen last van hun zenuwen als ze voor een groep moeten spreken. Meestal gaat het om een milde vorm van presentatieangst, maar soms neemt de nervositeit zulke ernstige vormen aan dat sprake is van een ware fobie: glossofobie. Heb jij last van spreekangst? In dit artikel vind je tien strategieën om eraf te komen.
Presentatieangst: tien strategieën om eraf te komen

Mensen spreken de hele dag met elkaar zonder erover na te denken. Maar zodra er een podium en publiek aan te pas komen, daalt de druk neer op hun schouders, gaan hun handen zweten en krijgen ze week gevoel in hun onderbuik: presentatieangst. Dit merkwaardige gegeven valt ook professor Stephen Lucas van de James Madison University op: “Veel mensen die makkelijk spreken in allerlei alledaagse situaties kunnen angstig worden door het idee om voor een groep te moeten spreken.” 1

Presentatieangst. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Een veelvoorkomend verschijnsel

Presentatieangst is een veelvoorkomend verschijnsel. Twee onderzoekers van de University of Washington en de Southern Illinois University stellen daarom dat in het onderwijs standaard aandacht moet worden besteed aan spreken in het openbaar: “Voor professionals in een breed scala aan sectoren, zoals de juridische wereld, het bankwezen, het onderwijs, politiek en sales, is het absoluut noodzakelijk om helder en bondig te kunnen spreken, anderen effectief te kunnen informeren en overtuigen en mensen te kunnen aansporen tot actie.” 2

In deze post lees je tien strategieën om van je presentatieangst af te komen.

Strategieën om je presentatieangst te overwinnen

  1. BESCHOUW STRESS ALS NATUURLIJKE REACTIE

    Stress is een natuurlijke reactie van je lichaam op spannende situaties. Zodra je dit gegeven omarmt, is het makkelijker om met je presentatieangst om te gaan. Je bent niet raar en doet niets fout als je gestrest raakt: je lichaam maakt simpelweg stoffen aan om je alertheid en concentratie te vergroten. Je kunt de stress op een fysieke manier verminderen, bijvoorbeeld door ademhalingstechnieken toe te passen of door contact te zoeken met anderen.

  2. VERDIEP JE IN HET ONDERWERP

    Voordat je de presentatie zelf voorbereidt, is het van belang jezelf te verdiepen in het onderwerp waarover je spreekt. Hoe meer je weet over de context en de achtergronden, des te eenvoudiger het is om over een onderwerp te praten. Daarnaast is het verstandig om je onderwerp klein te houden, zodat je niet het gevaar loopt je hand te overspelen.

  3. BEREID JE PRESENTATIE GOED VOOR

    Presentatieangst heeft vaak te maken met het gevoel niet goed voorbereid te zijn. Dat kun je bijvoorbeeld tegengaan door de kernboodschap helder voor ogen te krijgen voordat je begint met je praatje. Daarnaast is het van belang om over de presentatiestructuur na te denken: hoe strakker je verhaal gestructureerd is, des te overtuigender kun jij je boodschap overbrengen.

  4. OEFEN VOOR EEN VERTROUWDE GROEP

    Oefening baart kunst. Deze universele waarheid geldt zeker voor sprekers met presentatieangst, die vaak voortkomt uit een gebrek aan ervaring. Die vrees neem je weg door je presentatie te oefenen voor een vertrouwd publiek. Als het je lukt om je verhaal voor drie personen te vertellen, dan lukt het ook voor dertien, dertig en uiteindelijk driehonderd mensen.

  5. VRAAG FEEDBACK EN NEEM DE PRESENTATIE OP

    Een goede manier om je presentatieangst het hoofd te bieden is door het publiek om feedback te vragen. Dat kun je het beste na afloop van de oefensessie doen, zodat je daarna aan je verbeterpunten kunt werken. Een andere effectieve methode is om jezelf op te nemen en je performance kritisch te analyseren. Dit vergroot je zelfbewustzijn, waardoor je angst automatisch afneemt.

  6. LEER OMGAAN MET STILTES

    Stilte behoort tot je krachtigste wapens als spreker. Het kan ongemakkelijk zijn om af en toe te pauzeren, maar daarmee geef je luisteraars wel de kans om te laten bezinken wat je gezegd hebt en om zich voor te bereiden op de informatie die gaat komen. Je moet dus leren om de stilte in je voordeel te gebruiken. Dat vereist wat tijd en oefening, maar kan een blijvend effect opleveren.

  7. ANTICIPEER OP REACTIES VAN DE TOEHOORDERS

    Besteed in je voorbereiding aandacht aan de reacties die je van het publiek kunt verwachten. Is er een vragenronde? Denk dan vast na over vragen die voor de hand liggen. Kunnen de aanwezigen je op een andere manier feedback geven, bijvoorbeeld door aan te geven dat ze je niet begrijpen? Zorg er dan voor dat je de moeilijkste concepten op een heldere manier kunt uitleggen.

  8. FOCUS OP DE INHOUD EN NIET OP HET PUBLIEK

    Hoe belangrijk het ook is om contact te maken met het publiek: uiteindelijk staat de inhoud centraal. Je moet dus oogcontact maken met de aanwezigen en ze hier en daar bij je presentatie betrekken, maar het heeft geen zin om na te denken over wat zij misschien van je vinden. Het gaat erom dat je boodschap op ze overkomt. Wat ze verder over je denken is irrelevant.

  9. HERKEN EN ERKEN JE SUCCESSEN

    Zoals de Amerikaanse schrijver en presenteertrainer Dale Carnegie ooit zei: “Er zijn altijd drie speeches: één die je voorbereid hebt, één die je geeft en één die je had willen geven.” Perfectie bestaat niet. Het is dus onzinnig om daar naar te streven. In plaats daarvan kun je na afloop beter focussen op wat je goed hebt gedaan. De kans is namelijk groot dat je veel kritischer over jezelf bent dan dat het publiek over je is.

  10. BEZOEK MEET-UPS EN ANDERE PRESENTATIE-EVENTS

    Tegenwoordig bestaan er verschillende presentatiemeet-ups en verenigingen met als doel om hun leden ervaring op te laten doen met presenteren. Door deel te nemen aan dergelijke evenementen kom je niet alleen met meer overtuiging voor groepen te staan, maar leer je ook andere mensen kennen die misschien wel met dezelfde presentatieangst rondlopen als jij.

Wil jij van je presentatieangst afkomen?

Presentatieangst is een veelvoorkomend verschijnsel. De milde variant verdwijnt vaak vanzelf naarmate de spreker meer ervaring opdoet. Mocht je aan een ernstigere vorm van presentatieangst lijden, kunnen de bovenstaande strategieën je helpen om er toch mee om te gaan.

BRONNEN

  1. Luca, S.E. (2001). The art of public speaking. New York: McGraw-Hill, p. 9, geraadpleegd op 10 augustus 2020.
  2. Docan-Morgan, T. en Nelson, L. (2015). ‘The Benefits and Necessity of Public Speaking Education‘. Public Speaking for the Curious: Why Study Public Speaking, p. 1-16, geraadpleegd op 10 augustus 2020.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.