Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

De power pose: wondermiddel of placebo?

De power pose: is het een wondermiddel, een placebo of allebei?

De power pose is een open, uitgestrekte houding waarmee je kracht uitstraalt. Wij bespreken in dit artikel hoe power posing jou als spreker kan helpen.

Met de houding die je aanneemt kun je kracht uitstralen, maar kun je er ook gevoelens van macht bij jezelf mee opwekken? Die vraag staat centraal in een discussie rondom de power pose: een open, uitgestrekte houding waarmee je kracht uitstraalt.

Mensen en dieren gebruiken non-verbale communicatie om macht en dominantie uit te stralen. Dat doen we met uitgestrekte, open houdingen. We spreiden bijvoorbeeld onze ledematen uit en vergroten de ruimte die we innemen. Deze non-verbale communicatie noemen we high power, terwijl we juist low power uitstralen met beperkende, gesloten houdingen. We keren onszelf naar binnen toe, raken met onze ledematen ons lichaam aan en minimaliseren de ruimte die we innemen. 1

Helpt de power pose om jezelf machtiger te voelen?

In 2010 voeren psychologen Dana Carney en Amy Cuddy een onderzoek uit naar de power pose. Ze willen weten of deze houdingen ons kunnen helpen onszelf machtiger te voelen. Ze bestuderen het effect ervan op een aantal fundamentele eigenschappen van macht: jezelf krachtig voelen, een verhoging van het dominantiehormoon testosteron, een afname van het stresshormoon cortisol en een verhoogde risicotolerantie. 2

Het onderzoek naar de power pose

Eerst kiezen de onderzoekers vier power poses: twee waarmee we kracht uitstralen en twee waarmee we dat juist niet doen. Daarna selecteren ze een willekeurige groep van 26 mannen en vrouwen. Ze nemen speeksel af en verzoeken de participanten twee keer één minuut lang in een power pose te gaan staan. Vervolgens nemen ze nogmaals speeksel af om de testosteron- en cortisolwaarden te onderzoeken. Ook vragen ze de participanten na afloop een relatief riskante keuze te maken en een oefensollicitatiegesprek te voeren. 3

De uitkomsten

Degenen die een high-power pose aannamen, blijken verhoogde testosteronwaarden te hebben, verlaagde cortisolwaarden, een sterker gevoel van macht en een hogere risicotolerantie. Degenen die een low-power pose aannamen, vertonen het tegengestelde patroon. Volgens de onderzoekers volgt hieruit dat onze houding niet alleen psychologische en fysieke effecten heeft, maar dat we er bovendien ons gedrag mee kunnen beïnvloeden. 4

Wondermiddel of placebo?

Een van de twee onderzoekers, Amy Cuddy, maakt de power pose vervolgens populair. Ze publiceert een boek over het onderzoek en bespreekt het in een van de meest bekeken TED Talks. 5 Helaas blijkt het onderzoek niet reproduceerbaar, want vergelijkbare studies leiden niet tot dezelfde resultaten. Met name de claim dat er een verandering optreedt in de testosteron- en cortisolwaarden is moeilijk te verifiëren. 6

Toch lijkt de power pose niet alleen maar als placebo te werken. In 2018 publiceert Cuddy een literatuurstudie waarin ze aantoont dat we ons machtiger voelen als we een dergelijke houding aannemen. Hoewel dat niets zegt over de toename van testosteron of de afname van cortisol, is het nog steeds een waardevolle bevinding. 7

Praktisch nut

De verschillende onderzoeken laten geen eenduidig beeld zien. Mocht het waar zijn dat je jezelf krachtiger en machtiger gaat voelen door een power pose aan te nemen, dan zou dat jou als spreker kunnen helpen meer overtuiging uit te stralen. Er is maar één manier om erachter te komen of dat voor jou werkt: breng het eens in de praktijk. Neem een open, uitgestrekte houding aan als je tegenover een ander staat, een podium betreedt of een sollicitatiegesprek voert. Als je jezelf ook maar een klein beetje zelfverzekerder voelt, heeft het al nut gehad.

Gebruik jij je houding in je voordeel?

Zelfs als de power pose slechts een placebo-effect heeft, kun je er als spreker je voordeel mee doen. Vaststaat dat je er kracht mee uitstraalt ten opzichte van anderen. Als je daarmee jezelf ook machtiger voelt, is dat mooi meegenomen.

Bronnen

  1. Carney, D. en Cuddy, A. (2010). ‘Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance’. In: Psychological Science, vol. 21, p. 4. ↩︎
  2. Carney, D. en Cuddy, A. (2010). ‘Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance’. In: Psychological Science, vol. 21, p. 3. ↩︎
  3. Carney, D. en Cuddy, A. (2010). ‘Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance’. In: Psychological Science, vol. 21, p. 5-8. ↩︎
  4. Carney, D. en Cuddy, A. (2010). ‘Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance’. In: Psychological Science, vol. 21, p. 2. ↩︎
  5. Cuddy, A. (2015). Presence: onverschrokken je grootste uitdagingen aangaan. Amsterdam: Het Spectrum. ↩︎
  6. Wilde, H. (2019). ‘Studies Prove That Power Posing Doesn’t Work. Here’s What to Do Instead’, Inc.com, geraadpleegd op 1 mei 2022. ↩︎
  7. Cuddy, A., Fosse, N. en Schultz, S. (2018). P-Curving a More Comprehensive Body of Research on Postural Feedback Reveals Clear Evidential Value for Power-Posing Effects: Reply to Simmons and Simonsohn’, Psychological Science, vol. 100. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×