Bel ons:

Oogcontact maken als je voor een groep staat

Oogcontact maken voor een groep

De sleutel tot een succesvolle presentatie is de connectie met je publiek. Oogcontact maken is daarbij van vitaal belang. In dit artikel lees je waarom.

Een belangrijk onderdeel van presenteren is de non-verbale communicatie. Daarmee kun je als spreker het emotionele aspect van je boodschap kracht bijzetten. Hoewel veel sprekers op zoek zijn naar de juiste manier om non-verbaal te communiceren, zijn er geen vaste regels die voor iedereen gelden.

Volgens Chris Anderson van De TED-methode (2016) is de enige universele regel “dat je een manier moet vinden om ontspannen en zelfverzekerd op het podium te staan zonder je toeschouwers af te leiden van wat je zegt.” 1 Als je daar moeite mee hebt, kan het helpen bewust oogcontact te met je publiek maken.

Oogcontact maken als spreker

Zie je weleens iemand presenteren die constant naar zijn eigen notities of slides kijkt? De kans is groot dat je daar niet geboeid naar kijkt. De spreker maakt immers geen contact met je. Als je een publiek aan je wil binden en wil blijven interesseren is oogcontact cruciaal, onder meer doordat we daardoor stoffen aanmaken als oxytocine en dopamine. Die hormonen zijn te relateren aan connectie en empathie.

Vijf tips om bewust oogcontact te maken

Een andere reden om oogcontact te maken is omdat je vertrouwen wilt uitstralen. Wanneer je mensen aankijkt, laat je immers zien dat je openstaat voor verbinding. Hieronder geven we je vijf tips om bewust oogcontact te maken als spreker.

1. Kijk totdat je contact hebt

Als spreker wil je zo snel mogelijk oogcontact maken met je publiek. Daarmee stel je niet alleen jezelf, maar ook je toehoorders op hun gemak. Dat is zeker belangrijk aan het begin, aangezien je dan nog niet vanzelfsprekend op de gunst van de zaal kunt rekenen. Je wilt hoe dan ook je toehoorders aankijken als je vragen stelt of interactie zoekt. Zo nodig je ze uit om deel te nemen en verlaag je de drempel om te reageren. 2

2. Betrek je publiek bij je verhaal

De mate van oogcontact hangt onder meer af van de grootte van je publiek. Bij groepen tot ongeveer vijftig personen is het mogelijk iedereen individueel aan te kijken. Dat is ook aan te raden: daarmee geef je alle aanwezigen de ervaring dat ze deel uitmaken van je presentatie. Heb je te maken met een groep die groter is? Dan kun je een andere strategie toepassen om ervoor te zorgen dat iedereen zich gezien voelt.

Als je op ongeveer tien meter van je publiek staat, kun je zo’n 20 mensen tegelijk het gevoel geven dat je ze aankijkt. Houd dus voldoende afstand van je publiek, plaats links, rechts en in het midden van de zaal een aantal imaginaire punten en richt je blik daar beurtelings op. Zo kunt je in één blik oogcontact maken met meerdere mensen. 3

3. Pas de scanmethode toe

Ongeacht de grootte van je groep is het belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen aankijken en wegkijken. Soms is de neiging groot om lang en vaak naar dezelfde persoon te kijken, zeker als dat iemand is met een prettig uitstraling. Dit heeft echter meestal een averechts effect: waarschijnlijk vindt degene die je aankijkt het al snel ongemakkelijk worden, terwijl de rest van je publiek zich gepasseerd voelt. Het is beter om de scanmethode toe te passen, waarbij je langzaam de zaal rondkijkt en kort oogcontact maakt.

4. Versterk je verbale boodschap

Met je non-verbale communicatie kun je de woorden die je uitspreekt versterken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met handgebaren en gezichtsuitdrukkingen, maar ook door oogcontact te maken. Door op cruciale momenten de zaal een betekenisvolle blik toe te werpen, maak je duidelijk dat je op een belangrijk punt van je verhaal bent aangekomen. Zo kun je ervoor zorgen dat je publiek extra goed gaat luisteren wanneer het er voor jou toe doet.

5. Sluit af met oogcontact

Evenals in het begin is het belangrijk aan het einde van je presentatie connectie te maken met je publiek. Dat doe je niet zozeer om de aandacht te trekken of vast te houden, maar vooral om ervoor te zorgen dat je kernboodschap blijft hangen. Het is daarom verstandig verschillende mensen recht in de ogen te kijken terwijl je het slotwoord uitspreekt. Zo kun je niet alleen met je woorden, maar ook met je non-verbale signalen een blijvende indruk achterlaten.

De TED-methode kopen?

Kun jij bewust en natuurlijk oogcontact maken?

Met oogcontact maak je connectie, versterk je de woorden die je uitspreekt en breng je de boodschap tot leven. Zorg er dus voor dat je de toehoorders regelmatig aankijkt als je een presentatie geeft. Dat kan precies het detail zijn waardoor ze zich wel of niet door je willen laten beïnvloeden.

Bronnen

  1. Anderson, C. (2016). De TED-methode. Impactvol presenteren. London: Maven Publishing, p. 260. ↩︎
  2. Gallo, C. (2014). Spreek als TED: de negen geheimen van de beste sprekers ter wereld. Amsterdam: Business Contact, p. X. ↩︎
  3. Pease, A. en Pease, B. (2004). The Definitive Book of Body Language. New York: Bantam, p. 188. ↩︎

TAGS

Tips over presenteren nodig?

Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.

Boost je presentatieskills

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Boost je presentatieskills

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×