Kijktip: hoe ademhaling je helpt om stress te voorkomen

Ademhaling als remedie tegen stress

Geef je regelmatig presentaties aan een kritisch publiek? In deze blogpost leggen we uit op welke manier je ademhaling kan helpen om stress te voorkomen.

De Britse natuurkundige en neurowetenschapper dr. Alan Watkins is CEO van Complete Coherence. Die organisatie helpt professionals en bedrijven om betere prestaties te leveren. In de loop van de jaren heeft Watkins drie TED Talks gegeven. De eerste daarvan, Being Brilliant Every Single Day, is interessant voor professionele sprekers – vooral omdat de spreker ingaat op de voordelen van goede ademhaling. Hieronder bespreken wij de belangrijkste punten uit die talk.

Dr. Alan Watkins legt uit waarom stress een lichamelijke reactie is

Het huis van Watkins

In het eerste deel van de talk laat Watkins zien hoe ons lichaam ons professionele leven beïnvloedt. In onze maatschappij ligt de nadruk op wat de buitenwereld van ons ziet: onze prestaties en ons gedrag. Als daar iets mee aan de hand is, proberen we het probleem vaak op die niveaus op te lossen. De spreker legt uit dat die twee lagen slechts de bovenste verdiepingen zijn van een huis dat ondergronds nóg vier etages telt.

Je gedrag wordt aangestuurd door wat zich op de eerste etage van je binnenwereld bevindt: je gedachten. Die vloeien voort uit de gevoelens op etage twee. Je gevoelens zijn op hun beurt een gevolg van je emoties, die worden veroorzaakt door de chemische processen in je lichaam: je fysiologie. Het brengt Watkins tot een radicale conclusie: je moet je lichaam controleren om je prestaties te verbeteren.

Controleer je lichaam om te presteren

Watkins demonstreert zijn stelling met medewerking van een vrijwilliger bij wie hij een stressreactie oproept. Hoe meer druk Watkins op de proefpersoon uitoefent, des te harder en onregelmatiger diens hart gaat kloppen. Op een bepaald moment komt de proefpersoon niet meer uit zijn woorden. Het lichaam raakt uit balans en de prestaties blijven uit.

Dr. Alan Watkins demonstreert hoe je met je ademhaling stress kunt reduceren

Ademhaling

Lichamelijke prikkels veroorzaken emoties, die leiden tot gevoelens, gedachten, gedrag en prestaties. Als je het fundament onder controle hebt, kun je controle uitoefenen op alle lagen die daarop rusten. De sleutel tot controle van je lichaam bevindt zich in de longen: je ademhaling. Wie bewust en beheerst ademhaalt, is uitstekend bewapend tegen stressreacties van het lichaam. Daar kun je stemoefeningen aan toevoegen, zoals de geeuw-zuchtmethode, om jezelf optimaal voor te bereiden op een presentatie. 1

De oplossing voor stress als spreker: B.R.E.A.T.H.E.

Hoe doe je dat dan, bewust en beheerst ademhalen? Door de buik misschien, zoals zangleraren vaak zeggen? Nee, benadrukt Watkins. De juiste ademhaling bereik je door een acroniem toe te passen: B.R.E.A.T.H.E. Dat staat voor Breathe Rhythmically, Evenly And Through the Heart Everyday. Haal elke dag ritmisch, gelijkmatig en door het hart adem. Het resultaat is volgens de onderzoeker dat je elke dag briljante prestaties levert.

Heb jij je ademhaling onder controle?

De sleutel om stress te voorkomen is gelegen in je ademhaling. Het gaat er niet om diep adem te halen, maar om het onverstoorbaar te doen. Oefen het elke dag een paar minuten en je zult merken dat je er rustiger van wordt.

Bronnen

  1. Boone, D. & McFarlane, S. ‘A critical view of the yawn-sigh as a voice therapy technique.’ Journal of Voice (1993). Philadelphia: Elsevier. ↩︎

TAGS

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Vind je het lastig buitenstaanders over je werk te vertellen? Sta dan eens stil bij je formuleringen. Misschien gebruik je te veel vaktaal of jargon.

Wil je dat anderen je boodschap van je aannemen? Dan moet je geloofwaardig overkomen. Je credibility weegt even zwaar als de woorden die je uitspreekt.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×