Jezelf voorstellen in een professionele situatie

Jezelf voorstellen als professional

In veel situaties moet je jezelf voorstellen als professional. Wij leggen uit welke stappen je kunt zetten om jezelf krachtig en overtuigend voor te stellen.

Tijdens eerste gesprekken met collega’s, klanten en andere stakeholders moet je jezelf voorstellen. Waar begin je? Wat is relevant en wat niet? Hoe sluit je af? Vaak kom je niet op de juiste woorden of begin je juist een langdradig verhaal te vertellen. Resultaat: mensen krijgen geen goede eerste indruk van je. 1 Het kan helpen om je kernboodschap paraat te hebben, zodat je direct krachtig en overtuigend overkomt als je jezelf introduceert.

Jezelf voorstellen: waarom doe je dat?

Voordat je jouw kernboodschap formuleert, is het van belang te bepalen wat je wilt bereiken als jezelf voorstelt. Is het voldoende als de ander je naam kent of wil je dat diegene geïnteresseerd raakt in wie je bent? Grofweg kun je drie doelen onderscheiden: je wilt iemand informeren, interesseren of overtuigen. Dit doe je namens jezelf of namens je organisatie. Je doel hangt onder meer af van de situatie waarin je met anderen in contact komt.

Jouw kernboodschap

Als je je doel hebt bepaald, dan ga je aan de slag met je kernboodschap. Je kunt dat doen door vier vragen te beantwoorden.

  1. Wie ben ik?

Dit is geen informatie waarmee je jezelf onderscheidt. Je kunt jezelf daarom beperken tot je naam.

  1. Wat doe ik?

Hier geef je aan wat je doet als professional en op welke doelgroep je focust. Je bent bijvoorbeeld onderwijskundige op een hogeschool. Dan antwoord je hier: “Ik help teams en individuele medewerkers bij onderwijskundige vraagstukken.”

  1. Waarom doe ik dit werk?

Je vertelt waarom je doet wat je doet. Wat zijn je drijfveren? In de situatie van de onderwijskundige: “Ik vind het gaaf om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het onderwijs.”

  1. Hoe pak ik het aan?

Je kunt hier laten blijken welke eigenschappen jij inzet om je werk succesvol uit te voeren. In ons voorbeeld: “Ik ben nieuwsgierig aangelegd, heb een onderzoekende houding en pak vraagstukken doortastend aan. Ik trek samen op met onderwijsteams en medewerkers. Daar ligt mijn kracht: samen komen we iedere dag een stapje verder!”

Samenhang creëren

Met deze antwoorden heb je de belangrijkste informatie te pakken om jezelf krachtig en overtuigend voor te stellen. Je kunt hier vervolgens een samenhangend geheel van maken. In ons voorbeeld:

“Ik ben Sarah Collins. Ik help teams en individuele medewerkers van de hogeschool bij onderwijskundige vraagstukken. Dat geeft me veel energie! Het is namelijk gaaf om elke dag een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Deze rol is me op het lijf geschreven. Ik ben nieuwsgierig, onderzoekend en doortastend. Mijn kracht is bovendien dat ik mensen meekrijg, waardoor we samen tot betere resultaten komen. Mijn motto is dan ook: “Samen komen we iedere dag een stapje verder!”

Verschillende situaties

Je hebt nu een kernboodschap geformuleerd die je in verschillende situaties kunt gebruiken. Per situatie kun je bekijken of je er variaties in wilt aanbrengen. In een commerciële context wil je wellicht iemand direct overtuigen om een vervolggesprek in te plannen of een product of dienst af te nemen. Je kunt je structuur dan aanpassen aan het doel van je pitch. Denk dan in elk geval aan een prikkelende openingszin en een duidelijke call-to-action.

Kun jij jezelf krachtig en overtuigend voorstellen?

Het is niet eenvoudig jezelf krachtig en overtuigend voor te stellen. Deze stappen helpen je een kernachtige boodschap neer te zetten die je met overtuiging over kunt brengen. Als je daarin slaagt, heb je altijd je woordje klaar als je nieuwe mensen leert kennen.

Bronnen

  1. Stangor, C. Principles of Social Psychology. College Park: University of Maryland, h. 5.1.6, geraadpleegd op 28 september 2023. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×