Moet je weleens kort iets over jezelf vertellen? Dan weet je dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. De ene keer vertel je te weinig, de andere keer ben je te breedsprakig en soms kom je überhaupt niet goed uit je woorden. Resultaat: mensen hebben geen helder beeld van wie je bent en waar je voor staat. In dit artikel bespreken we een methode om jezelf te presenteren in één minuut.
“Als ik tien minuten moet spreken, heb ik een week nodig om me voor te bereiden en voor vijftien minuten heb ik drie dagen nodig, maar als ik een uur moet spreken, ben ik nu voorbereid.” 1 Dat zei Woodrow Wilson, oud-president van de Verenigde Staten, over de voorbereidingstijd voor zijn speeches. De strekking is helder: het is lastig een verhaal beknopt te houden. Toch is dat waar onze maatschappij in toenemende mate om vraagt. Ontvangers willen de informatie snel in zich opnemen en dus moeten zenders direct tot de kern komen.
Jezelf presenteren in één minuut? Dat kost tijd!
Als je jezelf wilt presenteren in één minuut moet je bij de voorbereiding kritisch te werk gaan. Wij gebruiken een methode waarmee je een presentatie eenvoudig korter en langer kunt maken: we werken vanuit één kern met drie vertakkingen, die zichzelf afzonderlijk ook weer kunnen vertakken. Zo kun je dit verhaal zelfs tot een praatje van vijf minuten uitwerken, mocht dat ooit nodig zijn. Deze methode is ontleend aan de Amerikaanse presentatiecoach Carmine Gallo, die de werkwijze in het onderstaande filmpje uitlegt.
Een presentatie van vijftien seconden over… jou!
We beginnen met een zogenaamde message map. Ook dat concept ontlenen we aan Carmine Gallo. 2 Als je weet hoe je een mindmap maakt, begrijp je ook hoe een message map werkt: je gaat uit van een kernbegrip en schrijft daar vertakkingen omheen die met het begrip te maken hebben.
Het verschil is dat mindmaps doorgaans worden gebruikt voor brainstormsessies en wat chaotisch kunnen overkomen, terwijl een message map juist dient om zowel de inhoud als de structuur van je presentatie vast te leggen. Op een message map schrijf je dan ook geen losse associaties op, maar ga je uit van je belangrijkste boodschap en werk je met vertakkingen toe naar je sub-boodschappen. Je kunt ook spreken van je kernboodschap en kernpunten.
Stap 1. Wat voeg jij toe?
Als je jezelf wilt presenteren in één minuut, is het nuttig eerst onder woorden te brengen wat jij toevoegt aan de wereld. Een eenvoudige manier om dat te doen komt van de Amerikaanse schrijver en spreker Adam Leipzig. 3
Volgens hem kun je vijf vragen te beantwoorden om helder voor ogen te krijgen welke waarde jij toevoegt aan de wereld:
- Wie ben ik?
- Wat doe ik?
- Voor wie doe ik dat?
- Wat hebben die mensen nodig?
- Hoe veranderen zij door wat ik doe?
Laten we dit model eens in de praktijk brengen. Nisha is 27 jaar oud en werkt als jurist bij een rechtsbijstandverlener. Daar helpt ze mensen die met juridische problemen kampen. De meesten hebben een gebrek aan kennis en middelen. Nisha zorgt dat ze zich gesteund voelen en doet haar best ze van hun problemen af te helpen. Ze wil zichzelf kunnen presenteren in één minuut en besluit een message map te maken. Ze gebruikt haar toegevoegde waarde als kernboodschap.
Stap 2. Wat vind jij belangrijk?
Om overtuigend over te komen moet je uit kunnen leggen waarom je deze waarde zo graag toe wilt voegen aan de wereld. Je moet dus op zoek gaan naar je kernwaarden: principes die jij in alle omstandigheden blijft koesteren, wat er ook gebeurt. Om haar kernwaarden te vinden denkt Nisha na over de wijze waarop ze cliënten wil helpen. Ze vindt het belangrijk om klantvriendelijk over te komen, deskundig te zijn en oplossingsgericht te handelen.
Stap 3. Praat kernboodschap en deelonderwerpen aan elkaar
Hiermee heb je de belangrijkste informatie te pakken om jezelf te presenteren in vijftien seconden. Nu is het zaak hier een samenhangend verhaal van te maken. Sommigen verzinnen de tekst graag ter plekke, terwijl anderen liever een tekst uit hun hoofd leren. Nisha wil op alles voorbereid zijn en kiest dus voor de tweede optie.
De denkbeeldige ‘jij’ is altijd een goede luisteraar
Nisha wil het publiek activeren. Ze is van plan om de toehoorders rechtstreeks aan te spreken, dus ze verwerkt een denkbeeldige ‘jij’ in haar verhaal. Uiteraard behoort die ‘jij’ tot haar doelgroep: het is dus iemand met een juridisch probleem. Ze sluit af met een call-to-action om er een echte pitch van te maken. Deze keuzes leiden tot de volgende tekst.
Hallo! Mijn naam is Nisha. Ik ben 27 jaar oud en ik help jou om je juridische problemen op te lossen. Ik stel mezelf klantvriendelijk op, ben deskundig en ga oplossingsgericht te werk. Heb jij een juridisch probleem? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik help je graag.
Hoe Nisha zichzelf presenteert in vijftien seconden
Van vijftien naar zestig seconden
Zodra je de eerste vijftien seconden hebt uitgeschreven, worden de overige 45 seconden alleen maar makkelijker. Eén minuut is vier keer vijftien seconden. Klinkt dat als een open deur? Het is precies het idee achter het uitbouwen van je pitch. Je hebt de eerste vijftien seconden besteed aan één kerngedachte en drie vertakkingen daarvan. Nu kun je per vertakking dezelfde werkwijze toepassen: je voegt dus drie keer vijftien seconden aan je pitch toe.
Jezelf presenteren in één minuut? Volg drie keer deze werkwijze
Nisha schrijft de tekst weer helemaal uit. Ze neemt de drie kernwaarden als uitgangspunt voor een aantal extra tekstblokken. Ook past ze de call-to-action aan door haar kernwaarden nogmaals te benoemen.
Hallo! Mijn naam is Nisha. Ik ben 27 jaar oud en ik help jou om je juridische problemen op te lossen. Ik stel mezelf klantvriendelijk op, ben deskundig en ga oplossingsgericht te werk.
Klantvriendelijkheid houdt voor mij in dat ik jou op je gemak stel en tijdens het hele proces goed met je communiceer. Ik zorg er voor dat jij je gesteund voelt, zodat jij je niet onnodig zorgen hoeft te maken.
Mijn deskundigheid blijkt uit de manier waarop ik het proces begeleid. Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en de recentste ontwikkelingen in mijn vakgebied. Dat helpt ons om de situatie helder in kaart te brengen. Zo kan ik je van een passend en overtuigend advies voorzien.
In mijn ogen is oplossingsgerichtheid het belangrijkste kenmerk voor iemand die anderen helpt. Ik ga altijd op zoek naar mogelijkheden, ook als die er niet lijken te zijn. Daarbij ik houd ik rekening met alle partijen die bij de situatie betrokken zijn.
Heb jij een juridisch probleem? En ben je op zoek naar iemand die klantvriendelijk, deskundig en oplossingsgericht te werk gaat? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik help je graag.
Hoe Nisha zichzelf presenteert in één minuut
Zoals je ziet resulteert deze aanpak in een strak opgebouwde, goed te volgen pitch die je in één minuut kunt uitspreken.
Wil jij jezelf presenteren in één minuut?
Het is niet gemakkelijk om een helder verhaal over jezelf te vertellen. Een scherpe zelfanalyse is noodzakelijk om helder te krijgen wat je eigenlijk wilt zeggen. Als je daarin slaagt, kun je jezelf overtuigend presenteren in één minuut.
BRONNEN
- Daniels, J. (1946). The Wilson Era: Years of War and After 1917-1923. North Carolina: The University of North Carolina Press, p. 624.
- Gallo, C. (2017). Talk like TED. The 9 Public Speaking Secrets of the World’s Top Minds. London: Macmillan, p. 196-200.
- Leipzig, A. ‘Your Life Purpose, One Million Strong‘, Adamleipzig.com, 20 maart 2014, geraadpleegd op 19 juni 2019.