Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

Je rol pakken in vier stappen

Je rol pakken in vier stappen als moderne professional.

Je wilt als professional je rol zo succesvol mogelijk vervullen. In dit artikel bespreken we een stappenplan om je rol te pakken als moderne professional.

We leven in een tijd van transities. Moderne organisaties moeten flexibel en veerkrachtig zijn, zodat ze adequaat kunnen inspelen op onverwachte en soms disruptieve ontwikkelingen. Stafafdelingen zoals HR, Finance en Legal spelen een sleutelrol in de ondersteuning van deze flexibiliteit en veerkracht. Ze kunnen zich niet meer uitsluitend richten op hun kerntaken, maar moeten zichzelf breder profileren, verbinding maken met andere disciplines en aansluiting vinden bij de business. Als moderne professional moet je de skills ontwikkelen om in deze context je rol te kunnen pakken.

Je rol pakken in een tijd van transities

Om nu en in de toekomst waarde toe te voegen als professional, is het essentieel jezelf strategisch te positioneren en helder te profileren. Wij bespreken een stappenplan dat daarbij van pas komt.

1. Analyseer je profiel

Om je rol effectief te vervullen, moet je een duidelijk beeld hebben van je profiel. Je kunt drie analyses uitvoeren om dat scherp te krijgen. Start met een zelfanalyse: breng in kaart wie je bent, welke functie je bekleedt binnen je organisatie en wat je sterke punten en zwakke plekken zijn. Maak daarna een omgevingsanalyse: identificeer je interne en externe stakeholders, bepaal wat hun bezigheden zijn en bedenk welke vragen en belangen zij hebben. Sluit af met een toekomstanalyse: stel vast wat je wilt bereiken, hoe je jezelf moet profileren om daarin te slagen en maak een overzicht van mogelijkheden en belemmeringen.

2. Werk je pitch uit

De kenmerken van je profiel vormen de input voor het verhaal waarmee je jezelf kunt profileren. Of het nu gaat om een pitch voor een andere afdeling, een gesprek met externe stakeholders of de manier waarop je jezelf online laat zien: lever iedere keer maatwerk door je kenmerken te verbinden met de behoefte van degene die je wilt overtuigen. Hoewel de essentie van je verhaal nooit verandert, hangt de inhoud wel af van de situatie. Je kunt dit verhaal uitwerken in een pitch die je telkens opnieuw kunt afstemmen op je publiek of gesprekspartner. De message map kan je daarbij helpen.

3. Maak een plan

Op basis van je profiel kun je een plan maken om jezelf te profileren binnen en buiten je organisatie. Beschrijf concrete acties en het gedrag dat daarvoor nodig is. Je kunt bijvoorbeeld de actie formuleren om in gesprekken, tijdens presentaties en via digitale kanalen te laten zien waar je jezelf mee bezighoudt en wat je voor anderen kunt betekenen. Beschrijf ook op welke punten je jezelf moet ontwikkelen om je rol steviger te pakken – en welke acties je onderneemt om dat voor elkaar te krijgen.

4. Onderneem actie

De laatste stap is om tot actie over te gaan. Door jezelf te laten zien krijgen anderen een beter beeld van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. 1 Bereid jezelf goed voor, treed zelfbewust naar buiten en zet vooral door. Onthoud dat het een ontwikkelproces is om je rol te pakken in een veranderende omgeving. Reflecteer dus regelmatig en pas waar nodig je gedrag aan op de doelen die je wilt bereiken. Krijg je reacties uit je omgeving? Kijk of je hier iets mee wilt en kunt. Beschouw je het als weerstand en ligt het binnen jouw invloedssfeer? Pas dan strategieën toe om de weerstand om te buigen.

Slaag jij erin om je rol te pakken?

Als je deze stappen volgt, ben je goed op weg om je rol stevig te pakken en je aanwezigheid binnen en buiten je organisatie te verstevigen. Dat is geen makkelijk proces: het vereist aandacht, aanpassingen en een proactieve houding. Zolang je bereid bent om te leren van ervaringen en openstaat voor feedback, stimuleert het niet alleen je loopbaan, maar ook je persoonlijke groei.

Bronnen

  1. Bertus, S. en Cate, M. ten (2010). Zien ze wel hoe goed je bent? In vijf stappen naar zichtbaar zakelijk succes. Den Haag: Academic service, p. 54. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

De drietrapsraket is een effectieve techniek om interactie te creëren met je publiek. In dit artikel lees je hoe je deze techniek met succes inzet.

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×