Zeven manieren om interactie te creëren als een podiumartiest

Zeven manieren om interactie te creëren als een artiest

Een artiest op het podium zoekt op vele manieren interactie met zijn publiek. In dit artikel geven we zeven praktische tips om interactie te creëren.

Je kunt veel parallellen trekken tussen een optreden en een presentatie. Uiteindelijk wil je dat alle mensen enthousiast zingend de zaal verlaten met jouw song – dus jouw boodschap – in hun hoofd. Om dat te bereiken is het cruciaal om interactie te creëren. Hieronder beschrijft Tim van Esch hoe hij dat resultaat als zanger op een podium bewerkstelligt.

In 2013 stonden de Handsome Poets op Pinkpop

Interactie creëren met een zaal

Ook voor een presentatie kan je bedenken wat de plek, het publiek en het tijdslot is en of je hier rekening mee kunt houden. In deze blogpost vertellen we meer over de voorbereiding van een presentatie.

1. De setlist

Voor een optreden maakt Tim een setlist. De opbouw daarvan hangt af van de plek, het publiek en het tijdslot. Zijn ze de opener van het festival? Dan beginnen ze met een nummer waar ze iets minder vragen van het publiek. Mensen komen net binnen en zijn nog vol van de waan van de dag.

2. Het eerste contact

Het eerste contact kan wat onwennig aanvoelen. Door de drempel zo laag mogelijk te maken om mee te doen trek je het publiek over de streep. Tim stelt bijvoorbeeld een retorische vraag. Zo wil hij weten of iedereen er zin in heeft, bijvoorbeeld door een catchphrase van Bruce Springsteen te gebruiken: “Is there anybody alive out there?”

Als je voor een groep staat om een presentatie te geven, kan je zelfs fysieke interactie opwekken door een simpele opdracht te geven: “Steek je hand op als je er zin in hebt vandaag!”

3. Interactie creëren door mensen te betrekken

In het tweede nummer wil Tim herkenning. Hij wil dat mensen zich kunnen onderdompelen in de muziek. Ze moeten mee kunnen zingen om deze immersie te maximaliseren. 

Op dit moment in de presentatie wil je dat mensen kunnen bedenken waarom ze hun kostbare tijd aan jou zouden geven. Omdat het leuk is, omdat ze wat leren, omdat het ze een goed gevoel geeft. De vraag “What’s in it for me?” moet op dit moment dus beantwoord worden. In dit artikel over de retorische situatie vertellen we daar meer over.

4. Laten weten dat je iedereen ziet

Martijn Bosman, de drummer van Guus Meeuwis, gaf Tim ooit de tip om bij opkomst gelijk te kijken naar de achterste rij in de zaal. Alle mensen tussen de laatste rij en het podium voelen zich aangesproken. Tijdens het concert benoemt hij mensen achterin, links, rechts en voor het podium.

Tijdens een presentatie kan je het publiek in denkbeeldige vier vakken verdelen. Geef tijdens je verhaal elk vak ongeveer evenveel aandacht.

5. De ballade

In het midden van het optreden vertraagt het tempo vaak en wordt er een ballade gespeeld. Dit is een intiem moment om nog dichter bij elkaar te komen. Bij stadionconcerten wordt de catwalk gebruikt, of de B-stage: een klein podium in het midden van het publiek

Dit is het moment dat Oren Klaff reveal the intrigue noemt: je wilt het publiek geboeid houden op een moment waarop de aandacht verslapt. 1 Je kunt een metafoor of storytelling gebruiken om dichterbij jouw publiek te komen. Ook fysiek kun je de spanning opbouwen, bijvoorbeeld door jezelf langzaam naar de voorrand van het podium te verplaatsen.

6. Het voorlaatste nummer

We want more, we want more. Het voorlaatste nummer is een energieke track. Iedereen danst, zingt en springt mee. Dit werkt verslavend. Mensen willen meer. Veel bands lopen hier van het podium om de spanning maximaal op te rekken. De band komt terug met de hit. Het nummer dat iedereen kent. 

Als spreker geef je op dit moment de conclusie. Je bent bij het eindpunt aanbeland! Als het goed is voelen mensen dit. Door te refereren aan een element uit het begin, begrijpen ze dat je aan het afronden bent en maken ze voor zichzelf de balans op. Heb ik iets geleerd? Voel ik me beter? Heb ik het leuk gehad? Als er denkbeeldige checkboxes zijn aangeraakt, is het publiek klaar voor de laatste en belangrijkste stap.

7. De meezinger

Het laatste nummer, de hitsong, bevat een zin die of deuntje dat in ieders hoofd blijft hangen als ze de zaal verlaten. Het is de zin die iedereen zich een week later nog herinnert. 

Voor jou als spreker is dit een essentieel moment. Sluit na je conclusie af met de boodschap die jij wilt dat mensen onthouden, bijvoorbeeld de call-to-action of een catchphrase. In dit artikel geven we een aantal tips om je presentatie op een pakkende manier af te ronden.

Kun jij interactie creëren met je publiek?

Zoals gezegd zijn er veel parallellen te trekken tussen een optreden en een presentatie. Hoewel je minder snel op een uitbundig publiek kunt rekenen dan als popartiest, kun je als spreker voor een groep dezelfde technieken toepassen als muzikanten op een podium. De gemene deler tussen als deze technieken: interactie creëren.

Bronnen

  1. Klaff, O. Pitch Anything. An Innovative Method for Presenting, Persuading and Winning the Deal. New York: McGraw Hill, 2011. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×