Een artiest op het podium zoekt op vele manieren interactie met zijn publiek. Als spreker kun je daar veel van leren. Interactie zorgt voor geactiveerde luisteraars – en dus voor engagement. Wil jij tijdens je presentaties interactie creëren? Zanger en trainer Tim van Esch geeft je zeven tips.
Zeven manieren om interactie te creëren als een podiumartiest
Als voorman van de band Handsome Poets heeft Tim van Esch meer dan 600 keer opgetreden op festivals als Pinkpop, Lowlands en Vrienden van Amstel. Hij weet dus als geen ander hoe je interactie kunt creëren met een publiek.
Je kunt veel parallellen trekken tussen een optreden en een presentatie. Uiteindelijk wil je dat alle mensen enthousiast zingend de zaal verlaten met jouw song – dus jouw boodschap – in hun hoofd. Hieronder beschrijf ik hoe ik dat resultaat als zanger op een podium bewerkstellig.
1. De setlist
Voor een optreden maak ik een setlist. De opbouw daarvan hangt af van de plek, het publiek en het tijdslot. Zijn we de opener van het festival? Dan beginnen we met een nummer waar we iets minder vragen van het publiek. Mensen komen net binnen en zijn nog vol van de waan van de dag.
Ook voor een presentatie kan je bedenken wat de plek, het publiek en het tijdslot is en of je hier rekening mee kunt houden. In deze blogpost vertellen we meer over de voorbereiding van een presentatie.
2. Het eerste contact
Het eerste contact kan wat onwennig aanvoelen. Door de drempel zo laag mogelijk te maken om mee te doen trek je het publiek over de streep. Ik stel bijvoorbeeld een retorische vraag. Ik wil bijvoorbeeld weten of iedereen er zin in heeft, bijvoorbeeld door een catchphrase van Bruce Springsteen te gebruiken: “Is there anybody alive out there?”
Als je voor een groep staat om een presentatie te geven, kan je zelfs fysieke interactie opwekken door een simpele opdracht te geven: “Steek je hand op als je er zin in hebt vandaag!”
3. Mensen betrekken
In het tweede nummer wil ik herkenning. Ik wil dat mensen zich kunnen onderdompelen in de muziek. Ze moeten mee kunnen zingen om deze immersie te maximaliseren.
Op dit moment in de presentatie wil je dat mensen kunnen bedenken waarom ze hun kostbare tijd aan jou zouden geven. Omdat het leuk is, omdat ze wat leren, omdat het ze een goed gevoel geeft. De vraag “what’s in it for me?” moet op dit moment dus beantwoord worden. In dit artikel over de retorische situatie vertellen we daar meer over.
4. Laten weten dat je iedereen ziet
Martijn Bosman, drummer Guus Meeuwis, gaf mij ooit de tip om bij opkomst gelijk te kijken naar de achterste rij in de zaal. Alle mensen tussen de laatste rij en het podium voelen zich aangesproken. Tijdens het concert benoem ik mensen achterin, links, rechts en voor het podium.
Tijdens een presentatie kan je het publiek in denkbeeldige vier vakken verdelen. Geef tijdens je verhaal elk vak ongeveer evenveel aandacht.
5. De ballade
In het midden van het optreden vertraagt het tempo vaak en wordt er een ballade gespeeld. Dit is een intiem moment om nog dichter bij elkaar te komen. Bij stadionconcerten wordt de catwalk gebruikt, of de B-stage: een klein podium in het midden van het publiek
Dit is het moment dat Oren Klaff reveal the intrigue noemt: je wilt het publiek geboeid houden op een moment waarop de aandacht verslapt. Je kunt een metafoor of storytelling gebruiken om dichterbij jouw publiek te komen. Ook fysiek kun je de spanning opbouwen, bijvoorbeeld door jezelf langzaam naar de voorrand van het podium te verplaatsen.
6. Het voorlaatste nummer
We want more, we want more. Het voorlaatste nummer is een energieke track. Iedereen danst, zingt en springt mee. Dit werkt verslavend. Mensen willen meer. Veel bands lopen hier van het podium om de spanning maximaal op te rekken. De band komt terug met de hit. Het nummer dat iedereen kent.
Als spreker geef je op dit moment de conclusie. Je bent bij het eindpunt aanbeland! Als het goed is voelen mensen dit. Door te refereren aan een element uit het begin, begrijpen ze dat je aan het afronden bent en maken ze voor zichzelf de balans op. Heb ik iets geleerd? Voel ik me beter? Heb ik het leuk gehad? Als er denkbeeldige checkboxes zijn aangeraakt, is het publiek klaar voor de laatste en belangrijkste stap.
7. De meezinger
Het laatste nummer, de hitsong, bevat een zin die of deuntje dat in ieders hoofd blijft hangen als ze de zaal verlaten. Het is de zin die iedereen zich een week later nog herinnert.
Voor jou als spreker is dit een essentieel moment. Sluit na je conclusie af met de boodschap die jij wilt dat mensen onthouden, bijvoorbeeld de call-to-action of een catchphrase. In dit artikel geven we een aantal tips om je presentatie op een pakkende manier af te ronden.
Kun jij interactie creëren met je publiek?
Er zijn veel parallellen te trekken tussen een optreden en een presentatie. Hoewel je minder snel op een uitbundig publiek kunt rekenen dan als popartiest, kun je als spreker voor een groep dezelfde technieken toepassen als muzikanten op een podium.
Wil jij met overtuiging voor groepen leren staan? Lees onze ultieme presenteergids voor professionals, schrijf je in voor een van onze cursussen of neem rechtstreeks contact op met De Presenteerschool.
Vond je dit een interessant artikel? Laat dan een comment achter en deel de post via social media met je contacten.
Omslagfoto: Hans-Peter van Velthoven
Bronnen
- Maarten van Maanen (2010) ‘”Dance, the war is over!” by the Handsome Poets’, geraadpleegd op 12 januari 2021 via https://bit.ly/3idd5Un.
2 reacties