Kun jij met je communicatie inspelen op je doelgroep? In veel beroepen is het belangrijk goed te weten wat wie je collega’s, stakeholders en andere betrokkenen zijn en wat ze bezighoudt. Die kennis helpt je om je boodschap af te stemmen op hun verwachtingen en behoeften.
Bewust inspelen op je doelgroep
Niets is zo belangrijk voor een spreker als de toehoorders: het hangt van hen af of je presentatie succesvol is of niet. Wanneer je een presentatie geeft is het dus logisch om na te denken over je doelgroep. Maar ook in andere situaties heb je er als professional baat bij om gesprekspartners, stakeholders en andere betrokkenen te analyseren.
Inspelen op je doelgroep als spreker
De sleutel tot effectieve communicatie is om goed na te denken over je doelgroep en haar behoeften. Die gedachte ligt ten grondslag aan Communicate with Mastery, een boek van schrijver en consultant JD Schramm uit 2020. 1 Wij leggen je uit welke stappen je kunt zetten om je doelgroep te doorgronden.
Denk vanuit je doelgroep
Wil je als spreker je toehoorders ergens van overtuigen of ergens toe aansporen? Dan is het essentieel om je in ze te verplaatsen. Het succes van jouw presentatie hangt immers samen met de bereidheid van het publiek om naar je te luisteren. Maak dus een grondige doelgroepanalyse, waarbij je in ieder geval de vraag probeert te beantwoorden welke aanleiding je toehoorders hebben om naar jouw verhaal te luisteren. Die analyse geeft je voldoende informatie om je presentatie op je doelgroep af te stemmen. 2
Identificeer de problemen
Om in te spelen op je doelgroep moet je weten welke problemen die mensen ervaren. Wil je een app lanceren om boodschappen thuis te bezorgen? Onderzoek waarom je doelgroep het een probleem vindt om boodschappen te doen. Probeer je jouw medewerkers ervan te overtuigen dat ze hun processen flexibeler moeten ingerichten? Breng in kaart op welke manier ze last hebben van de huidige processen. Wil je jouw collega’s oproepen om te gaan staken? Achterhaal eerst welke onvrede er heerst. De problemen die je op deze manier identificeert, vormen de basis voor jouw presentatie.
Presenteer de oplossingen
Nu je jezelf hebt ingeleefd in je doelgroep en onderzocht hebt welke problemen voor die groep relevant zijn, kun je bedenken hoe je ze gaat overtuigen van jouw oplossingen. Geloofwaardigheid speelt hierbij een fundamentele rol: je publiek moet jou of je organisatie als de autoriteit beschouwen voordat het iets van je aanneemt. Geef dus voorbeelden van situaties waarin jouw oplossingen effectief zijn geweest. Laat bijvoorbeeld recensies zien of toon afbeeldingen van tevreden personen. Wees bovendien concreet. Hoe minder moeite je publiek hoeft te doen om jouw verhaal voor zich te zien, des te groter de overtuigingskracht van je woorden. 3
Spreek actief, bondig en helder
Nu je verhaal is uitgewerkt, kun je aan de slag met je performance. Besteed aandacht aan het verbale, visuele en vocale aspect. Met andere woorden: let op je taalgebruik, je lichaamstaal en je stemgebruik. Formuleer zo actief, bondig en helder mogelijk. Zet je woorden met je houding en gebaren kracht bij. Spreek in overdrive, dus met een krachtig stemgeluid waarmee je zonder microfoon de achterste rij van een klaslokaal zou bereiken. Al deze adviezen zijn gebaseerd op het principe van congruente communicatie. Je boodschap komt krachtiger over naarmate je verbale, visuele en vocale presentatietechnieken beter op elkaar zijn afgestemd.
Advies nodig? Cursus volgen? Offerte aanvragen?
Heb jij zicht op je doelgroep?
Je doelgroep bepaalt je succes. Dat geldt zowel voor sprekers als voor professionals die nauw met anderen samenwerken. Deze vier stappen helpen je om op een bewuste manier in te spelen op je doelgroep.
Wil jij beter leren presenteren? Lees onze ultieme presenteergids voor professionals, schrijf je in voor een van onze cursussen of neem rechtstreeks contact op met De Presenteerschool.
Vond je dit een interessant artikel? Laat dan een comment achter en deel de post via social media met je contacten.
Bronnen
- Schramm, JD. (2020). Communicate with Mastery: Speak With Conviction and Write for Impact. New Jersey: Wiley.
- Schramm, JD. (2020). Communicate with Mastery: Speak With Conviction and Write for Impact. New Jersey: Wiley, p. 48.
- Schramm, JD. (2020). Communicate with Mastery: Speak With Conviction and Write for Impact. New Jersey: Wiley, p. 115.