Veel ideeën sterven een vroege dood. Dat kan komen doordat ze niet goed zijn, doordat ze slecht getimed zijn of doordat ze simpelweg niet blijven hangen. Dat laatste kan frustrerend zijn: als je ervan overtuigd bent dat je een goed idee hebt voor je team, je organisatie of je klant, dan wil je dat er ten minste grondig over wordt nagedacht voordat anderen het afschieten. Het is raadzaam niet in die frustratie te blijven hangen, maar kritisch te kijken naar de manier waarop je het idee onder woorden hebt gebracht. Misschien bedenk jij dan in de toekomst wel ideeën die blijven hangen.
Je ideeën pakkend verspreiden
Dan en Chip Heath, ook bekend als de gebroeders Heath, schreven samen vier boeken over onder meer professionele ontwikkeling en bedrijfsstrategie. In 2007 verscheen Made to Stick, in het Nederlands vertaald als De Plakfactor. 1 Daarin beschrijven ze de kenmerken van een pakkend idee en wat je kunt doen om die kenmerken te benutten. Wij bespreken er een aantal.
De nieuwsgierigheidskloof
Voordat je een idee deelt met de wereld moet er een nieuwsgierigheidskloof ontstaan. 2 Geef je toehoorders eerst het gevoel dat ze iets belangrijks niet weten en maak ze daarna duidelijk dat jij degene bent die ze kan inwijden. Wil je een gesprek voeren of presentatie geven waarin je een belangrijk idee uit de doeken doet? Begin met een raadsel, een ‘wist je dat’-vraag of een schokkende statistiek die niet zomaar valt te verklaren. Dankzij de nieuwsgierigheidskloof die op dat moment ontstaat, ben jij vrijwel verzekerd van de onverdeelde aandacht van de toehoorders.
Kernachtig en compact
De gebroeders Heath definiëren simpel als kernachtig en compact. 3 Voordat je een idee kunt verspreiden is het noodzakelijk om tot de kern ervan te komen. Pas als je precies weet wat je anderen wilt bijbrengen, waar je ze van wilt overtuigen of tot welke handeling je ze wilt aansporen, lukt het je om die boodschap compact over te brengen. Daarbij kan het helpen metaforen te gebruiken. Stel dat je een smartphone wilt aanprijzen. Het kernidee is dat je met een smartphone overal en altijd bereik hebt en bereikbaar bent. Dat kun je in één compact, metaforisch zinnetje verpakken als “de wereld in je broekzak”.
Concreet en beschrijvend
Concrete ideeën zijn volgens Dan en Chip Heath makkelijker te onthouden dan abstracte ideeën. 4 Dat is een belangrijke les om te onthouden als je anderen een uitleg geeft. Als we ergens veel over weten, vinden we het namelijk moeilijk om ons voor te stellen hoe het is om die kennis niet te hebben. Dat wordt wel de kennisvloek genoemd. 5 Het gevolg is dat je als zender de connectie met je ontvanger kunt.
Om te voorkomen dat dit gebeurt, moet je gestructureerd uitleggen om je ideeën helder over te brengen. Het stappenplan van Chris Anderson kan je hierbij helpen: hij benadrukt dat je in ieder geval bij het begin moet beginnen en concepten een voor een moet toedienen.
Appellerende verhalen
Het leven van mensen bestaat uit verhalen. We zijn geboren storytellers, getraind om verhalen te vertellen, te beluisteren en door te vertellen. We gaan automatisch op zoek naar het centrale thema, ook wel de moraal van een verhaal genoemd. Ideeën werken volgens de gebroeders Heath dan ook het beste als ze verpakt zijn in een verhaal, zoals in boeken, films en reclame-uitingen vrijwel altijd het geval is. Ga uit van de kern, bouw er een spannend verhaal omheen en vertel het op een smakelijke manier, zodat anderen zich geneigd voelen in actie te komen.
Verspreid jij ideeën die blijven hangen?
Het ligt niet alleen aan jou of je ideeën worden opgepikt door anderen. Soms is de tijd er niet rijp voor en soms zijn mensen te veel met zichzelf bezig. Als je idee aan de vereisten van de gebroeders Heath voldoet, weet je in elk geval zeker dat het niet ligt aan de plakfactor van je idee.
BRONNEN
- Heath, C. en Heath, D. (2007). Made to Stick. Why Some Ideas Survive and Others Die. New York: Random House.
- Heath, C. en Heath, D. (2007). Made to Stick. Why Some Ideas Survive and Others Die. New York: Random House, p. 69.
- Heath, C. en Heath, D. (2007). Made to Stick. Why Some Ideas Survive and Others Die. New York: Random House, p. 41.
- Heath, C. en Heath, D. (2007). Made to Stick. Why Some Ideas Survive and Others Die. New York: Random House, p. 86.
- Heath, C. en Heath, D. (2007). Made to Stick. Why Some Ideas Survive and Others Die. New York: Random House, p. 19.