Als je toehoorders bij je presentatie wilt betrekken, kun je daar tijdens de voorbereiding al rekening mee houden. Je moet bijvoorbeeld scherp krijgen wie je doelgroep is, wat je precies wilt zeggen en volgens welke structuur je de presentatie opbouwt. Al die stappen maken het eenvoudiger om doelgericht een connectie op te bouwen. Maar hoe creëer je interactie als je eenmaal op het podium staat?
Hoe creëer je interactie als spreker?
“Kennis kan niet in een brein worden geduwd, maar moet erin getrokken worden.” 1 Dat stelt Chris Anderson, TED-curator en schrijver van het toonaangevende boek De TED-methode (2016), voordat hij de vijf stadia van een boeiende talk introduceert. Tijdens die stadia kun je technieken toepassen om interactie met je publiek te bewerkstelligen. Hieronder beschrijven we hoe je interactie creëert.
Stel een gerichte, gesloten vraag
De eenvoudigste manier om interactie met je publiek te creëren is door de aanwezigen een vraag voor te leggen. Er bestaat een misverstand over het type vragen dat je moet stellen. Waar je tijdens interviews open vragen stelt omdat je diepgaande informatie wilt achterhalen, is het tijdens een presentatie verstandig om dat niet te doen. Met een open vraag loop je het risico dat je de regie kwijtraakt, omdat je geen controle hebt over het antwoord. Bedenk dus van tevoren hoe je de vragen formuleert. Onze trainer Tim van Esch doet een aantal waardevolle suggesties.
Het is beter om het publiek te laten kiezen tussen een aantal opties (“Wat vind jij het beste antwoord: A, B of C?”) dan om een hoe- of waarom-vraag te stellen. Je creëert per slot van rekening geen interactie met je publiek om de aanwezigen persoonlijk te leren kennen, maar om je boodschap over te brengen.
Gooi je publiek een catchbox toe
Sta je voor een grote, volle zaal op het podium? Dan kun je niet iedereen zomaar aanspreken. In dat geval loont het de moeite een catchbox aan te schaffen, een draadloze microfoon verpakt in een kubus met een beschermende, zachte hoes eromheen. Deze zogenaamde engagement microphone is bedoeld om mee te gooien, zodat je zelfs voor een volle zaal interactie met je publiek kunt creëren.
Overigens kost deze gadget enkele honderden euro’s, dus het is geen verstandige aankoop als je slechts incidenteel een praatje houdt. Aangezien de catchbox aan populariteit wint, kun je altijd aan de organisatie van het event vragen of ze er één tot hun beschikking hebben.
Interactie creëren met een digitale quiz
Je kunt je toehoorders ook bij je presentatie betrekken door ze te laten deelnemen aan een quiz. Je kunt gebruikmaken van bekende programma’s als Kahoot, Mentimeter en Socrative, of met minder bekende, betaalde software als BuzzMaster en het door de TU Delft ontwikkelde PresentersWall.
Al deze programma’s hebben voor- en nadelen. Bedenk daarom per situatie welke features je nodig hebt en kies daar de juiste tool bij. Ook hier geldt weer dat je het doel voor ogen moet houden: het gaat er niet om dat je een perfecte quiz uitwerkt, maar dat je interactie met je publiek bewerkstelligt.
Hoe creëer je interactie met je publiek?
Interactie is een effectief middel om je boodschap over te brengen. Besteed er bewust aandacht aan tijdens de voorbereiding, zodat de structuur, de vragen en de software je presentatie naar een hoger niveau tillen.