Hoe creëer je interactie met je publiek?

Hoe creëer je interactie met je publiek?

Als je een boodschap over wilt brengen, moet je de aandacht van je toehoorders vasthouden. Hoe creëer je interactie? Wij geven je vier praktische tips.

Als je toehoorders bij je presentatie wilt betrekken, kun je daar tijdens de voorbereiding al rekening mee houden. Je moet bijvoorbeeld scherp krijgen wie je doelgroep is, wat je precies wilt zeggen en volgens welke structuur je de presentatie opbouwt. Al die stappen maken het eenvoudiger om doelgericht een connectie op te bouwen. Maar hoe creëer je interactie als je eenmaal op het podium staat?

Hoe creëer je interactie als spreker?

“Kennis kan niet in een brein worden geduwd, maar moet erin getrokken worden.” 1 Dat stelt Chris Anderson, TED-curator en schrijver van het toonaangevende boek De TED-methode (2016), voordat hij de vijf stadia van een boeiende talk introduceert. Tijdens die stadia kun je technieken toepassen om interactie met je publiek te bewerkstelligen. Hieronder beschrijven we hoe je interactie creëert.

1. Stel gerichte en liefst gesloten vragen

De eenvoudigste manier om interactie met je publiek te creëren is door de aanwezigen een vraag voor te leggen. Er bestaat een misverstand over het type vragen dat je moet stellen. Waar je tijdens interviews open vragen stelt omdat je diepgaande informatie wilt achterhalen, is het tijdens een presentatie verstandig om dat niet te doen. Met een open vraag loop je het risico dat je de regie kwijtraakt, omdat je geen controle hebt over het antwoord. Bedenk dus van tevoren hoe je de vragen formuleert. Onze trainer Tim van Esch doet een aantal waardevolle suggesties.

Het is beter om het publiek te laten kiezen tussen een aantal opties (“Wat vind jij het beste antwoord: A, B of C?”) dan om een hoe- of waarom-vraag te stellen. Je creëert per slot van rekening geen interactie met je publiek om de aanwezigen persoonlijk te leren kennen, maar om je boodschap over te brengen.

2. Gooi je publiek een catchbox toe

Sta je voor een grote, volle zaal op het podium? Dan kun je niet iedereen zomaar aanspreken. In dat geval loont het de moeite een catchbox aan te schaffen, een draadloze microfoon verpakt in een kubus met een beschermende, zachte hoes eromheen. Deze zogenaamde engagement microphone is bedoeld om mee te gooien, zodat je zelfs voor een volle zaal interactie met je publiek kunt creëren.

Overigens kost deze gadget enkele honderden euro’s, dus het is geen verstandige aankoop als je slechts incidenteel een praatje houdt. Aangezien de catchbox aan populariteit wint, kun je aan de organisatie van het event vragen of ze er één tot hun beschikking hebben. Is dat niet het geval? Leg uit hoe essentieel het is dat je interactie creëert en verzoek ze de aanschaf te doen.

3. Laat je publiek in duo’s een stelling bespreken

Een andere effectieve manier om interactie te creëren is door je publiek in duo’s een stelling te laten bespreken. Kies een stelling die relevant is voor je presentatie en verschillende standpunten oproept. Laat de aanwezigen eerst kort hun gedachten uitwisselen met degene waar ze naast zitten. Na een paar minuten vraag je een aantal duo’s hun bevindingen te delen.

Het is een uitstekende manier om interactie te creëren, denkprocessen te activeren en de betrokkenheid te vergroten. Probeer de input vervolgens ook bewust te verwerken in je presentatie. Zo laat je zien dat je aandachtig naar de uitkomsten van de discussies hebt geluisterd.

4. Interactie creëren met een digitale quiz

Je kunt je toehoorders ook bij je presentatie betrekken door ze te laten deelnemen aan een quiz. Je kunt gebruikmaken van bekende programma’s als Kahoot, Mentimeter en Socrative, of met minder bekende, betaalde software als BuzzMaster en het door de TU Delft ontwikkelde PresentersWall.

Al deze programma’s hebben voor- en nadelen. Bedenk daarom per situatie welke features je nodig hebt en kies daar de juiste tool bij. Ook hier geldt weer dat je het doel voor ogen moet houden: het gaat er niet om dat je een perfecte quiz uitwerkt, maar dat je interactie met je publiek bewerkstelligt.

Hoe creëer je interactie met je publiek?

Interactie is een effectief middel om je boodschap over te brengen. Besteed er bewust aandacht aan tijdens de voorbereiding, zodat de structuur, de vragen en de software je presentatie naar een hoger niveau tillen.

Bronnen

  1. Anderson, C. (2016). TED Talks. The Official TED Guide to Public Speaking. London: Nicholas Brealey Publishing, p. 47. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×