Het geheim van een succesvol webinar

Het webinar is een razend populair medium. Bedrijven, onderwijsinstellingen en zelfstandig ondernemers verzorgen webinars om kennis over te dragen en klanten te werven. In dit artikel geven wij vijf tips om een succesvolle webinar te verzorgen.
Het geheim van een succesvol webinar

De term webinar is een samentrekking van de woorden web en seminar. Het is dus een lezing, workshop of andere vorm van kennisoverdracht die via internet plaatsvindt. In 2017 publiceerde marketeer Gemma Falconer een whitepaper over hoe je een succesvol webinar verzorgt. 1 Volgens haar spelen webinars een vitale rol in de moderne marketingmix van bedrijven. Je bereikt er een publiek mee dat nieuwsgierig is, ergens behoefte aan heeft en actief op zoek gaat naar manieren om aan die behoefte te voldoen.

De vijf vereisten van een succesvol webinar

Webinars zijn niet alleen bedoeld om te verkopen, maar ook om mensen te informeren, kennis bij te brengen en te inspireren. Om die doelen te bereiken moet je de aandacht van het publiek trekken en vasthouden. Dat is een hele klus, want je moet concurreren met videoplatforms als YouTube en Vimeo. Hieronder lees je aan welke vijf vereisten jij moet voldoen om een succesvol webinar te verzorgen.

Succesvol webinar. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Vereiste 1: technische bekwaamheid, inhoud en presenteerstijl

Een succesvol webinar staat en valt volgens Falconer bij drie elementen: technische bekwaamheid, inhoud en presenteerstijl. Concreet houdt dit in dat je vertrouwd bent met de hardware en software die je gebruikt, dat je vernieuwende, relevante en waardevolle inhoud aanbiedt en dat je helder, activerend en aantrekkelijk presenteert. Heb je het gevoel dat je op een van deze vlakken tekortschiet? Dan is het aan te raden om jezelf eerst flink te ontwikkelen voordat je tijd en geld in een webinar investeert.

Vereiste 2: de toegevoegde waarde voor je toehoorders

Een van de belangrijkste redenen waarom kijkers van webinars afhaken, is dat de inhoud niet voldoet aan hun verwachtingen. Vraag je tijdens de ontwikkeling van het materiaal dus altijd af wat je publiek eraan heeft. Je kunt bijvoorbeeld eerst in drie stappen de doelgroep in kaart brengen en vervolgens in twee stappen de essentie van je presentatie helder voor ogen krijgen. Op die manier ga je niet uit van wat jij kwijt wilt, maar van wat de luisteraar te weten wil komen.

Het geheim van een succesvol webinar als onderdeel van je marketingmix.

Vereiste 3: een strakke planning en een grondige voorbereiding

Volgens Falconer zijn planning en voorbereiding niet alleen essentieel om te voorkomen dat er iets fout gaat, maar ook om ervoor te zorgen dat je goed kunt omgaan met onverwachte situaties. Het draait niet om perfectie. Uiteraard is het prettig als de sessie voorspoedig verloopt, maar er mag best iets fout gaan. Wees je voortdurend bewust van de afhankelijkheidsrelatie tussen jou en je publiek. Als jij rustig blijft wanneer er iets misgaat, blijft je toehoorders hoogstwaarschijnlijk ook rustig. Als je daarentegen in paniek raakt, haken ze gegarandeerd af.

Vereiste 4: interactie, interactie, interactie

“Praat niet tegen je toeschouwers, maar maak contact met ze,” adviseert Falconer. Volgens haar is interactie de sleutel tot succes. De wetenschappelijke onderbouwing luidt dat je op die manier neurale koppeling bewerkstelligt: dat wil zeggen dat je bij je publiek dezelfde hersenactiviteit stimuleert als bij jezelf. Dat kun je doen met behulp van storytelling, met werkvormen of door vragen te stellen. Toch is interactie geen heilige graal. Uit een onderzoek van 1080 Group, uitgevoerd in opdracht van Citrix, blijkt dat veel kijkers van webinars afhaken als de spreker interactie inzet zonder doel. Als je erin slaagt om gedoseerd en op het juiste moment met je toehoorders in contact te treden, ben je echter verzekerd van hun aandacht.

Vereiste 5: een tijdige opvolging van je webinar

Zoals gezegd zijn de meeste webinars bedoeld om kijkers aan jou of je organisatie te binden. Ze moeten het gevoel krijgen dat ze belangrijk voor je zijn. Tijdens de sessie wek je dat gevoel met name op door interactie te creëren, relevante contact aan te bieden en een presentatie te geven waar ze plezier aan beleven. Naderhand kun je dat gevoel versterken door een tijdige opvolging: deel alle relevante content binnen 24 uur via e-mail, je website of je webinarplatform. Vergeet ook niet om je toehoorders te bedanken voor hun aanwezigheid, want je kunt ervan uitgaan dat ze een moment hebben moeten vrijmaken in hun volle agenda’s.

Kun jij een succesvol webinar verzorgen?

Het is niet gemakkelijk om een succesvol webinar te verzorgen. Toch kun je er van alles aan doen om de kans op succes te vergroten. Alles hangt af van de toewijding waarmee je te werk gaat. Als je voldoende tijd en aandacht aan de voorbereiding, vorm en inhoud besteedt, kun je op termijn aansprekende resultaten boeken.

BRONNEN

  1. Falconer, G. (2017). ‘The Insider’s Guide to Better Webinars‘, GoToWebinar, geraadpleegd op 24 april 2021.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.