Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

Grijp de aandacht met intrige en connectie

Als professional moet je hard werken om gehoord te worden. Vind je dat weleens frustrerend? Grijp de aandacht van anderen met deze drie technieken.

Als professional moet je hard werken om gehoord te worden. Vind je dat frustrerend? Grijp de aandacht van anderen door deze vier lessen te volgen.

Je kunt veel tijd besteden aan professionele ontwikkeling. Hard studeren om je kennisniveau te boosten. Diep nadenken over je onderscheidende kwaliteiten als professional. Hoe waardevol ook: vaak is het niet genoeg om te bereiken wat je wilt. Je moet je inspanningen ook zichtbaar maken aan anderen om succes te behalen – en dat is op zichzelf ook weer een hele klus. Op het podium, op netwerkevenementen en op de werkvloer: overal moet je vechten om als professional de aandacht te krijgen. Stroop dus je mouwen op, zet je schroom opzij en grijp de aandacht.

Zet je schroom opzij en grijp de aandacht

In het boek Got Your Attention? uit 2015 onderzoekt zelfverklaard intrigespecialist Sam Horn hoe je de aandacht van anderen grijpt en vasthoudt. 1 Wij bespreken de vier waardevolste lessen uit haar boek.

Les 1: onderzoek de ‘nee’ om tot een ‘ja’ te komen

Als je een innovatief idee deelt met de wereld, stuit je vroeg of laat op bezwaren. Mensen trekken het idee in twijfel, werpen bezwaren op en willen je uitleggen waarom je idee niet levensvatbaar is. Volgens Sam Horn moet je daar rekening mee houden als een idee pitcht: “Realiseer je dat de nee-zeggers niet zullen luisteren als je geen aandacht schenkt aan hun bezwaren; ze zullen wachten tot je stopt met praten zodat ze je kunnen vertellen waarom het niet gaat werken.” 2

Hoezeer je ook geneigd bent uit te leggen hoe fantastisch je idee is: neem de mogelijke bezwaren van anderen serieus. Je kunt beginnen met een beschrijving van het probleem waar mensen überhaupt mee rondlopen. Vervolgens kun je uitleggen waarom ze denken dat het een onoplosbaar probleem is, maar waarom jij die mening niet met ze deelt. Op deze manier heb je de toehoorders al serieus genomen voordat je over jouw idee of oplossing begint.

Les 2: geef kwalitatieve aandacht aan anderen

Eén van de invloedsprincipes van Robert Cialdini is reciprociteit. Het principe gaat ervan uit dat mensen een aangeboren drang voelen om een wederdienst te bewijzen als we iets goeds voor ze doen. Dat is een goede reden om gesprekspartners je onverdeelde aandacht te geven: je vergroot op die manier de kans dat ze jou ook aandacht geven als jij wat te vertellen hebt. De verbinding die je zo opbouwt, leidt er bovendien toe dat ze beter naar je luisteren en sneller geneigd zijn om je te helpen. Daar ligt een verband met de eerste les: door anderen serieus te nemen, geef je ze een goede reden om jou ook serieus te nemen.

Les 3: prikkel de nieuwsgierigheid en verbeelding

Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Als je deze nieuwsgierigheid weet te prikkelen, grijp je de aandacht gegarandeerd. Dat kun je op meerdere manieren doen, bijvoorbeeld door een ‘wist je dat’-vraag te stellen of door diegene een raadsel voor te leggen. Dit geldt zowel voor presentaties voor een groep als voor een-op-eengesprekken. Daarbij helpt het als je de verbeelding van de ander prikkelt. Je kunt bijvoorbeeld een hypothetische vraag stellen: “hoe zou jij het vinden om…”, waarna je de imaginaire situatie zo beeldend mogelijk beschrijft. Beelden zijn namelijk krachtiger dan woorden, ongeacht of we daadwerkelijke beelden of slechts beeldende taal gebruiken.

Les 4: gebruik en herhaal pakkende oneliners

Met pakkende oneliners kun je de aandacht trekken, mensen aan het denken zetten en ze zelfs in je kamp krijgen. Volgens Horn vinden mensen het prettig om simpele waarheden te verkondigen: “Als je de aandacht van mensen over langere tijd vast wilt houden, denk dan na over pakkende oneliners die ze uit zichzelf gaan herhalen en retweeten.” 3

Je kunt een gesprek, een pitch of een presentatie ook beginnen met een variatie op zo’n oneliner. Bill Clinton zei ooit: “It’s the economy, stupid” om het belang van de economie te benadrukken. Daar kun je op variëren om je punt te maken, zoals “It’s the environment, stupid” als je een groene agenda hebt of “It’s the education, stupid” als je het schoolsysteem wilt verbeteren.

Grijp jij de aandacht als spreker?

Er bestaat geen magische formule om als professional op te vallen. Uiteraard kun je de technieken van Sam Horn gebruiken, maar in veel gevallen is het ook een kwestie van hard werk, goede timing en puur geluk.

Bronnen

  1. Horn, S. (2015). Got Your Attention?: How to Create Intrigue and Connect With Anyone. Oakland: Berrett-Koehler Publishers. ↩︎
  2. Horn, S. (2015). Got Your Attention?: How to Create Intrigue and Connect With Anyone. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, p. 64. ↩︎
  3. Horn, S. (2015). Got Your Attention?: How to Create Intrigue and Connect With Anyone. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, p. 140. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×