Een flitscollege over story engineering (2)

Het boek Story Engineering gaat uit van de gedachte dat je een verhaal moet ontwerpen voordat je het vertelt. Daartoe moet je beschikken over zes competenties. In deel twee van dit tweeluik behandelen we de overige drie vaardigheden die je nodig hebt om een verhaal te ontwerpen.
Je verhaal ontwerpen met Larry Brooks

In het eerste deel van dit tweeluik lees je meer over Larry Brooks en zijn theorie om een verhaal te ontwerpen. De zes kerncompetenties die hij in zijn boek onderscheidt zijn concept, karakter, thema, verhaalstructuur, scène-uitvoering en toonzetting. 1

In dit tweede flitscollege over Story Engineering bespreken we kerncompetentie 4, 5 en 6

Je verhaal ontwerpen met Larry Brooks

In de eerste kennisclip komen de eerste drie vaardigheden aan de orde. De overige drie bespreken we in dit flitscollege. We hebben het dus over verhaalstructuur, scène-uitvoering en toonzetting.

Story Engineering. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Een praktisch model om een verhaal te ontwerpen

Wie een verhaal wil vertellen doet er goed aan dat eerst nauwkeurig te ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, maar het prettige van Brooks is dat hij uitgaat van een praktisch toepasbaar model. Hoewel een verhaal nooit zomaar een invuloefening zal worden, helpt hij je met deze methode een heel eind op weg.

Een verhaal ontwerpen: begin zo pakkend mogelijk, werk de karakters steeds verder uit en pas spanningstechnieken toe.

Hoe vertel je het verhaal?

De eerste drie competenties om een verhaal te ontwerpen vormen de basis, want ze zorgen voor ontwikkeling en diepgang. De overige drie hebben betrekking op hoe het verhaal verteld wordt.

  • Verhaalstructuur: het boek behandelt een structuur die uit vier fases bestaat, namelijk opzet, reactie, aanval en resolutie. In elke fase maakt het belangrijkste karakter een deel van zijn ontwikkeling door. Deze structuur is een variant op de drie-actstructuur of de piramide van Freytag.
  • Scène-uitvoering: voor schrijvers is dit element relevanter dan voor sprekers, omdat presentaties doorgaans geen scènes bevatten. Brooks raadt je aan het verhaal spannend te ontwerpen door pakkend te beginnen, de karakters steeds verder uit te werken en spanningstechnieken te gebruiken.
  • Toonzetting: de vertelstem waarmee je het verhaal overbrengt moet volgens Brooks professioneel, passend en consistent zijn. Dat geldt zowel voor sprekers als voor schrijvers.

Kun jij een verhaal ontwerpen?

Als je deze onderdelen nauwgezet volgt, voldoet je verhaal aan de vereisten van Larry Brooks. De volgende stap is om te werken aan je presentatievaardigheden, zodat je het verhaal geloofwaardig en helder over kunt brengen op je publiek.

BRONNEN

  1. Brooks, L. (2011). Story Engineering. Mastering the 6 Core Competencies of Successful Writing. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.