Een flitscollege over story engineering (1)

De term story engineering is bedacht door schrijver en redacteur Larry Brooks. De auteur is van mening dat je verhalen niet bedenkt maar ontwerpt, zeker als het gaat om verhalen waarin een ontwikkeling plaatsvindt. In het boek Story Engineering (2011) bespreekt hij de kerncompetenties die elke storyteller volgens hem moet beheersen om boeiende verhalen te vertellen. Deze week gaan wij in op de eerste drie competenties.

Op zijn website storyfix.com geeft Larry Brooks aan dat ‘de criteria voor storytelling niet anders zijn voor auteurs die zelfstandig hun boek publiceren of auteurs van wie de boeken bij een traditionele uitgeverij verschijnen.’ Hoewel hij zich hiermee duidelijk richt op schrijvers van verhalen, gelden de principes van Story Engineering (en de andere boeken die Brooks heeft geschreven) net zozeer voor personen die mondeling een boeiend verhaal willen vertellen, zoals professionele sprekers.

Deze kennisclip is het eerste deel van een tweeluik over Story Engineering. Deel twee vind je hier.

Story engineering als stappenplan

Brooks zegt dat zijn model ‘niets nieuws onder de zon is’. 1 Hij heeft het gebaseerd op talloze verhalen en boeken die in de loop van de tijd verteld en geschreven zijn.

Story engineering. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Een verhaalontwikkelingsmodel

Brooks noemt zijn model een verhaalontwikkelingsmodel: het brengt de noodzakelijke componenten en vaardigheden bij elkaar om een succesvol verhaal te vertellen. 2

De gedachte achter story engineering is dat een verhalenverteller zes kerncompetenties beheerst: concept, karakter, thema, structuur, scène en toonzetting.

De eerste drie competenties vormen de basis van een verhaal. Ze zorgen namelijk voor ontwikkeling en diepgang. In Story Engineering komen deze competenties als volgt aan de orde.

  • Concept: ieder verhaal moet een intrigerend concept hebben. Als bedenker kun je het concept bijvoorbeeld baseren op een ‘Wat als…’-vraag, zodat het verhaal de verbeelding van het publiek prikkelt.
  • Karakter: een verhaal ontvouwt zich doorgaans rondom een of meerdere karakters. Het hoofdkarakter moet niet alleen uiterlijke kenmerken hebben, maar ook een achtergrondverhaal, een innerlijk conflict en een doel of een missie. Het beste werkt dit als die drie elementen met elkaar samenvallen. Op die manier ontwikkel je een karakter waarmee het publiek zich kan identificeren.
  • Thema: veel verhalen krijgen betekenis door een achtergrondverhaal, bijvoorbeeld door de tijdsgeest waarin ze plaatsvinden of door de maatschappelijke gebeurtenissen die een rol spelen. Het hoofdthema moet in elk geval kraakhelder zijn, want dat is een van de elementen waardoor het publiek het verhaal onthoudt.

Story engineering: je verhaal uitwerken in zes stappen

Als je deze onderdelen hebt uitgewerkt, dan kun je aan de slag met de verhaalstructuur. Daarover vertellen we meer in de tweede kennisclip over story engineering. Overigens boek bevat ook een checklist en een worksheet om. Mocht je daar nieuwsgierig naar zijn, raden we je aan een zoekmachine te raadplegen.

BRONNEN

  1. Brooks, L. (2011). Story Engineering. Mastering the 6 Core Competencies of Successful Writing. Cincinnati: Writer’s Digest Books, p. 20
  2. Brooks, L. (2011). Story Engineering. Mastering the 6 Core Competencies of Successful Writing. Cincinnati: Writer’s Digest Books, p. 13
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.