Of je nu een vak geeft aan studenten of een incompanycursus aan professionals: vroeg of laat moeten de deelnemers bewijzen dat ze de leerdoelen hebben behaald. Er is een verschil tussen summatief en formatief toetsen. Tot de eerste groep behoren toetsen waar je een voldoende voor moet scoren om een vak te halen of een certificaat te krijgen. Sinds enige tijd is er “meer aandacht voor toetsing om het leren te bevorderen, ook wel formatief toetsen genoemd.” 1 Dit soort toetsen kun je inzetten om de betrokkenheid van deelnemers te stimuleren, het inzicht in de eigen ontwikkeling te vergroten en ervoor te zorgen dat de stof geactiveerd blijft. Met de juiste tools kun je ook digitaal kennis toetsen.
Digitaal kennis toetsen: vier gratis tools
Een van de voordelen van formatief toetsen is dat de toets aan minder strikte vereisten hoeft te voldoen. Het doel is namelijk niet om een waterdicht toetssysteem te ontwikkelen, maar om kennis te activeren en te onderhouden. Als docent of trainer kun je gedurende het leertraject digitaal kennis toetsen met vier gratis tools: GoConqr, Google Forms, Socrative en Testmoz.
Tool 1: GoConqr
GoConqr is een online leerplatform waarmee je lesmateriaal kunt creëren, ontdekken en delen. Het platform biedt een veelheid aan mogelijkheden: je kunt onder meer mindmaps, flashcards en slides maken, maar ook quizzen ontwikkelen om digitaal kennis te toetsen. Een quiz kan bestaan uit verschillende vraagsoorten, zoals meerkeuzevragen en open vragen. Je kunt de quiz via een link delen met je studenten of cursisten om de quiz af te nemen. Helaas hebben de deelnemers een account nodig en moeten ze lid zijn van de groep waarin je de quiz hebt opgeslagen. Het is dus niet mogelijk om GoConqr spontaan te gebruiken.
Tool 2: Google Forms
Google Forms is een handige tool om quizzen mee te maken. Je kunt meerdere vraagsoorten toevoegen (waaronder open vragen, meerkeuzevragen en dropdown-vragen), je kunt afbeeldingen en video’s toevoegen en je kunt de quiz opmaken. Bovendien kun je de quiz opdelen in secties, zodat je verschillende onderwerpen kunt toetsen. Deel een link met de deelnemers, installeer een add-on om de toets te beoordelen en exporteer de antwoorden naar een Excel-sheet. Overigens heb je als quizmaker een Google-account nodig om met dit programma te werken. Als je alleen een Microsoft-account hebt, biedt Microsoft Forms een uitstekend alternatief.
Tool 3: Socrative
Een van de compleetste tools om quizzen te maken is Socrative. Met een gratis account kun je de belangrijkste functionaliteiten gebruiken: je kunt quizzen ontwikkelen, importeren en afnemen. Je kunt kiezen uit drie vraagtypen: open vragen, meerkeuzevragen en goed/fout-vragen. Zodra je de quiz hebt aangezet, hebben de deelnemers alleen een inlogcode nodig om de quiz te maken. Je kunt de quiz op verschillende manieren afnemen, bijvoorbeeld op de snelheid die jij als docent of trainer bepaalt of op de snelheid van de deelnemers zelf. Ook kun je de resultaten exporteren naar een Excelsheet. Het is de uitgelezen tool om interactie te creëren en de kennis van studenten en cursisten te testen.
Tool 4: Testmoz
Testmoz is een effectieve tool om digitaal kennis te toetsen. Je kunt kiezen voor verschillende soorten vragen, zoals open vragen, meerkeuzevragen en sleepvragen. Als je een quiz hebt gemaakt kun je de link naar de deelnemers sturen, die hun naam moeten invullen om de toets te maken. Je kunt de instellingen zo aanpassen dat ze de resultaten per vraag direct na afloop te zien krijgen. Als docent of trainer kun je de quiz nakijken en punten toekennen. Het is dus zelfs mogelijk om formatieve toetsen af te nemen met een summatief randje. De mogelijkheden met een gratis account zijn overigens beperkt tot één quiz. Let erop dat je de link en het wachtwoord bewaart, want die gegevens worden nergens anders opgeslagen.
Lukt het jou om digitaal kennis te toetsen?
Digitaal kennis toetsen is een handige manier om deelnemers betrokken te houden bij colleges, trainingen of andere educatieve sessies. Met deze vier gratis tools staat niets je in de weg om ervoor te zorgen dat je kennis blijft hangen.
BRONNEN
- Brinke D.J. en Sluijsmans D. (2017). ‘Formatief toetsen‘, Toetsen in het hoger onderwijs, geraadpleegd op 9 augustus 2021.