Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

Video: de kenmerken van een sterke merkpersoonlijkheid

De kenmerken van een sterke merkpersoonlijkheid

Wil jij dat de buitenwereld weet wie je bent en waar je als professional voor staat? Dan kan het verstandig zijn een merkpersoonlijkheid te ontwikkelen.

Volgens trainer en schrijver Mirjam Hubregtse kun je zowel bescheiden als zelfverzekerd zijn. 1 Als het je lukt het om bescheidenheid met zelfverzekerdheid te combineren, dan wek je een krachtige indruk. In deze kennisclip bespreken we de drie voorwaarden waar een sterke merkpersoonlijkheid aan moet voldoen.

Bekijk hier onze kennisclip over de kenmerken van een sterke merkpersoonlijkheid

n Het merk IK (2009) beschrijven Mark van de Grift en Huub van Zwieten hoe je jezelf krachtig kunt profileren door je identiteit en persoonlijkheid als een merk vorm te geven. 2

Ontwikkel jezelf tot merkpersoonlijkheid

Door je merkpersoonlijkheid te ontwikkelen, kun je een positief en waarheidsgetrouw beeld van jezelf opwekken bij de buitenwereld. Dat levert drie voordelen op. Allereerst praat je met meer zelfvertrouwen over jezelf, want het wordt vanzelfsprekender om je kwaliteiten benoemen.

Volgens Van der Grift en Van Zwieten voldoet een sterk merk aan drie voorwaarden: authenticiteit, cohesie en focus. 3 Daarnaast levert een sterke merkpersoonlijkheid erkenning en waardering van collega’s op, die beter begrijpen wie je bent en waar je voor staat. Tot slot slaag je er sneller in je doelen te bereiken, omdat je helder voor ogen hebt wat je wilt en waar je goed in bent. 4

Merkpersoonlijkheid: drie voorwaarden voor een sterk merk

Hieronder bespreken we de voorwaarden één voor één.

  1. Authenticiteit: het is belangrijk om authentiek te zijn. Je wilt een boodschap uitdragen die bij je past, omdat je op die manier geloofwaardig overkomt op de buitenwereld. Deze authenticiteit komt onder meer tot uiting in de merkwaarden: waarden die bij de visie, de cultuur en de geschiedenis van het merk passen. In het geval van een merkpersoonlijkheid moet het bij de achtergrond en het karakter van de professional passen.
  2. Cohesie: bij een sterk merk is volgens de schrijvers sprake van een duidelijke samenhang tussen de merkwaarden, die in gedrag, stijl en communicatie keer op keer worden waargemaakt. Het liefst versterken ze elkaar ook. In het geval van een merkpersoonlijkheid is het van belang dat de professional zijn waarden op alle mogelijke manieren uitstraalt.
  3. Focus: merken moeten een bewuste keuze maken voor de kernwaarden die ze benadrukken. Daar moeten ze zich in al hun gedragingen en uitingen op richten. Als ze deze keuze niet maken, dan is de kans groot dat de boodschap niet overkomt. Dat gaat op de lange termijn ten koste van de geloofwaardigheid van een merk – en dus ook van jou als professional.

Presenteer jij je persoonlijkheid als een sterk merk?

Wil jij jezelf krachtig presenteren tegenover je baas, je collega’s en je klanten? Door je merkpersoonlijkheid authentiek, coherent en gefocust uit te dragen maak jij je kwaliteiten helder en geloofwaardig zichtbaar voor anderen.

Bronnen

  1. Hubregtse, M. (2019). Profileren zonder opscheppen. Maak jezelf zichtbaar op een manier die bij je past. Den Haag: Academic service, p. 17. ↩︎
  2. Grift, M. van de & Zwieten, H. van. Het merk IK. Talentbranding voor een succesvolle carrière. Houten: Het Spectrum, 2009. ↩︎
  3. Grift, M. van de & Zwieten, H. van. Het merk IK. Talentbranding voor een succesvolle carrière. Houten: Het Spectrum, 2009, p. 76. ↩︎
  4. Grift, M. van de & Zwieten, H. van. Het merk IK. Talentbranding voor een succesvolle carrière. Houten: Het Spectrum, 2009, p. 87-93. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Hoe maak je een kennisclip als je weinig verstand hebt van techniek? In dit artikel vind je enkele praktische suggesties om goede resultaten te bereiken.

Presenteren op video is een vak. In deze post vind je zeven tips om als spreker krachtig, overtuigend en natuurlijk over te komen op camera.

De STRONG-methode helpt je om jouw aanbod op een overtuigende manier te presenteren aan anderen. In deze kennisclip doen we de methode uit de doeken.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×