De communicatieve kracht van een glimlach

De communicatieve kracht van een glimlach

Glimlachen is een typisch menselijke bezigheid. In dit artikel vind je drie redenen waarom een glimlach zo’n krachtig wapen kan zijn voor professionals en sprekers.

In 1988 ontdekte de Duitse wetenschapper Fritz Strack dat glimlachen ervoor kan zorgen dat je jezelf beter gaat voelen. 1 Dat hebben we lange tijd geloofd, totdat de resultaten van het onderzoek in 2016 onderuit werden gehaald in een onderzoek van de UvA. 2 Toch lijkt er wel degelijk bewijs voor te zijn dat een glimlach positieve effecten kan hebben – niet zozeer op jezelf, maar vooral op anderen.

Niet elke glimlach is hetzelfde

Psycholoog Paul Ekman onderzocht jarenlang het verband tussen emoties en gelaatsuitdrukkingen. In 1993 categoriseerde hij de glimlach in vijf soorten: de neppe, de ongemakkelijke, de verleidelijke, de sarcastische en de oprechte glimlach. 3

Over de laatste soort schrijft psycholoog Daniel John dat het ‘een rustgevende menselijke handeling’ is ‘met een aanzienlijke therapeutische waarde’ en ‘met de potentie om intermenselijk contact sterk te verbeteren’. 4 Glimlachen kan jou als professional een hoop voordelen opleveren. Hieronder bespreken we er drie.

Voordeel 1: je ziet er aantrekkelijker uit

Verschillende studies wijzen uit dat wij andere mensen aantrekkelijker vinden als ze oprecht glimlachen. Er is wel een grens aan die aantrekkingskracht: je moet ervoor zorgen dat je het gedoseerd doet en niet te snel voluit lacht. Het is aantrekkelijker wanneer je niet al je emoties prijsgeeft. Zo blijft er iets te raden over voor degene die naar je kijkt.

Voordeel 2: anderen denken positiever over jou

In 1992 verrichtten drie wetenschappers een studie naar wat zij primitive emotional contagion, dus primitieve emotionele besmetting noemden. Zij ontdekten dat de spiegelhormonen van de mens ervoor zorgen dat wij emoties die anderen uitstralen overnemen. 5 Als iemand naar ons glimlacht, is de kans groot dat we een positiever beeld van die ander krijgen. Dat gebeurt zelfs wanneer we een oprechte glimlach op een billboard zien. 6 Dat is een vorm van neurale koppeling waar we eerder over schreven.

Voordeel 3: je komt betrouwbaarder over

Een glimlach maakt je betrouwbaarder. Sterker nog: hoe intenser je glimlacht, des te betrouwbaarder anderen je vinden. Dat bleek uit een onderzoek dat drie wetenschappers van de universiteiten van Chicago en Pittsburgh in 2012 uitvoerden. 7 Ook kwamen ze erachter dat aantrekkelijkheid ervoor zorgt dat mensen je betrouwbaarder vinden. Daarmee is de cirkel rond: door te glimlachen, vergroot je immers je aantrekkingskracht.

Benut jij de kracht van je glimlach?

De glimlach is een wonderlijk verschijnsel. Als je hem bewust, gedoseerd en op de juiste momenten inzet, heb je een krachtig wapen in handen om je gesprekspartners of je publiek ten positieve te beïnvloeden.

Bronnen

  1. Strack, F. (1988). ‘Inhibiting and facilitating conditions of the human smile’, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 54, p. 768-777, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
  2. Keulemans, M. (2016). ‘Opnieuw cruciale psychologische studie onderuit’, de Volkskrant, geraadpleegd op 2 november 2020. ↩︎
  3. Frank, M. G., & Ekman, P. (1993). ‘Not all smiles are created equal: The differences between enjoyment and nonenjoyment smiles’, Humor: International Journal of Humor Research, vol. 6, p. 9-26, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
  4. John, D. (2019). ‘The Impact of Smile on Human Interactions: A Psychological Perspective’, The International Journal of Indian Psychology, vol. 7, p. 1005-1009, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
  5. Hatfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1992). ‘Primitive emotional contagion’, Review of personality and social psychology, vol. 14, p. 151–177, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
  6. Isabella, G. en Vieira, V.A. (2020) ‘The effect of facial expression on emotional contagion and product evaluation in print advertising‘, RAUSP Management Journal, vol. 55, p. 375-391, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
  7. Ambadar, Z., Levenstein, R. en Schmidt, K. (2012). ‘Intensity of Smiling and Attractiveness as Facial Signals of Trustworthiness in Women’, Perceptual and Motor Skills, vol. 114, p. 964-978, geraadpleegd op 3 november 2020. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Hoe maak je als professional werk van je persoonlijke profilering? Door een strategische aanpak te volgen. Wij bespreken een profileringsplan dat je daarbij kan helpen.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Vind je het lastig buitenstaanders over je werk te vertellen? Sta dan eens stil bij je formuleringen. Misschien gebruik je te veel vaktaal of jargon.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×