De communicatieve kracht van een glimlach

Glimlachen is een typisch menselijke bezigheid. In de loop der jaren zijn er diverse onderzoeken verricht naar de positieve effecten ervan. In dit artikel vind je drie redenen waarom je glimlach zo'n krachtig wapen kan zijn.
De communicatieve kracht van een glimlach

In 1988 ontdekte de Duitse wetenschapper Fritz Strack dat glimlachen ervoor kan zorgen dat je jezelf beter gaat voelen. 1 Dat hebben we lange tijd geloofd, totdat de resultaten van het onderzoek in 2016 onderuit werden gehaald in een onderzoek van de UvA. 2 Toch lijkt er wel degelijk bewijs voor te zijn dat een glimlach positieve effecten kan hebben – niet zozeer op jezelf, maar vooral op anderen.

Niet elke glimlach is hetzelfde

Psycholoog Paul Ekman onderzocht jarenlang het verband tussen emoties en gelaatsuitdrukkingen. In 1993 categoriseerde hij de glimlach in vijf soorten: de neppe, de ongemakkelijke, de verleidelijke, de sarcastische en de oprechte glimlach. 3 Over de laatste soort schrijft psycholoog Daniel John dat het ‘een rustgevende menselijke handeling’ is ‘met een aanzienlijke therapeutische waarde’ en ‘met de potentie om intermenselijk contact sterk te verbeteren’. 4 Glimlachen kan jou als professional een hoop voordelen opleveren. Hieronder bespreken we er drie.

De communicatieve kracht van een glimlach. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

Voordeel 1: je ziet er aantrekkelijker uit

Verschillende studies wijzen uit dat wij andere mensen aantrekkelijker vinden als ze oprecht glimlachen. Er is wel een grens aan die aantrekkingskracht: je moet ervoor zorgen dat je het gedoseerd doet en niet te snel voluit lacht. Het is aantrekkelijker wanneer je niet al je emoties prijsgeeft. Zo blijft er iets te raden over voor degene die naar je kijkt.

Voordeel 2: anderen denken positiever over jou

In 1992 verrichtten drie wetenschappers een studie naar wat zij primitive emotional contagion, dus primitieve emotionele besmetting noemden. Zij ontdekten dat de spiegelhormonen van de mens ervoor zorgen dat wij emoties die anderen uitstralen overnemen. 5 Als iemand naar ons glimlacht, is de kans groot dat we een positiever beeld van die ander krijgen. Dat gebeurt zelfs wanneer we een oprechte glimlach op een billboard zien. 6 Dat is een vorm van neurale koppeling waar we eerder over schreven.

De glimlach heeft drie voordelen: (1) je ziet er aantrekkelijker uit, (2) anderen denken positiever over je en (3) je komt betrouwbaarder over.

Voordeel 3: je komt betrouwbaarder over

Een glimlach maakt je betrouwbaarder. Sterker nog: hoe intenser je glimlacht, des te betrouwbaarder anderen je vinden. Dat bleek uit een onderzoek dat drie wetenschappers van de universiteiten van Chicago en Pittsburgh in 2012 uitvoerden. 7 Ook kwamen ze erachter dat aantrekkelijkheid ervoor zorgt dat mensen je betrouwbaarder vinden. Daarmee is de cirkel rond: door te glimlachen, vergroot je immers je aantrekkingskracht.

Benut jij de kracht van je glimlach?

De glimlach is een wonderlijk verschijnsel. Als je hem bewust, gedoseerd en op de juiste momenten inzet, heb je een krachtig wapen in handen om je gesprekspartners of je publiek ten positieve te beïnvloeden.

BRONNEN

  1. Strack, F. (1988). ‘Inhibiting and facilitating conditions of the human smile‘, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 54, p. 768-777, geraadpleegd op 3 november 2020.
  2. Keulemans, M. (2016). ‘Opnieuw cruciale psychologische studie onderuit‘, de Volkskrant, geraadpleegd op 2 november 2020.
  3. Frank, M. G., & Ekman, P. (1993). ‘Not all smiles are created equal: The differences between enjoyment and nonenjoyment smiles‘, Humor: International Journal of Humor Research, vol. 6, p. 9-26, geraadpleegd op 3 november 2020.
  4. John, D. (2019). ‘The Impact of Smile on Human Interactions: A Psychological Perspective‘, The International Journal of Indian Psychology, vol. 7, p. 1005-1009, geraadpleegd op 3 november 2020.
  5. Hatfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1992). ‘Primitive emotional contagion‘, Review of personality and social psychology, vol. 14, p. 151–177, geraadpleegd op 3 november 2020.
  6. Isabella, G. en Vieira, V.A. (2020) ‘The effect of facial expression on emotional contagion and product evaluation in print advertising‘, RAUSP Management Journal, vol. 55, p. 375-391, geraadpleegd op 3 november 2020.
  7. Ambadar, Z., Levenstein, R. en Schmidt, K. (2012). ‘Intensity of Smiling and Attractiveness as Facial Signals of Trustworthiness in Women‘, Perceptual and Motor Skills, vol. 114, p. 964-978, geraadpleegd op 3 november 2020.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.