Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

De drietrapsraket als techniek om interactie te creëren

Interactie creëren in drie stappen met de drietrapsraket: (1) drie vragen voorbereiden, (2) het goede voorbeeld geven en (3) het publiek erkennen.

De drietrapsraket is een effectieve techniek om interactie te creëren met je publiek. In dit artikel lees je hoe je deze techniek met succes inzet.

Als je een presentatie geeft, heb je maar één doel: je publiek bereiken met je boodschap. Dat lukt het beste als je voor een betrokken publiek staat. Een manier om de betrokkenheid te bewerkstelligen, is de drietrapsraket. Je kunt deze techniek gebruiken als ijsbreker of op een ander moment in je presentatie waar je connectie wilt creëren met het publiek. 1

De drietrapsraket als basismoderatie

De drietrapsraket is een techniek die ook wel basismoderatie wordt genoemd. Het doel is niet alleen om je publiek te activeren, maar ook om duidelijk te maken hoe je interactie wil creëren. Je leert de zaal in drie stappen het gewenste gedrag aan. Hieronder bespreken we die stappen een voor een.

Stap 1. Drie vragen voorbereiden

De eerste stap is om drie gesloten vragen voor te bereiden, ook wel ja/nee-vragen genoemd. De eerste is een algemene vraag waarvan je denkt dat bijna iedereen deze met ja zal beantwoorden. De tweede is al iets specifieker. De derde vraag is de specifiekste vraag en zal dus verschillende antwoorden opleveren. Een voorbeeld van drie vragen als introductie voor het onderwerp ‘fietsenplan’:

  1. Reis je weleens naar ons kantoor?
  2. Ga je wel eens met de fiets naar het werk? 
  3. Heb je een fiets gefinancierd met het fietsenplan?

De laatste vraag vormt een mooie brug naar het onderwerp dat je wilt behandelen. Dat zorgt ervoor dat je drietrapsraket soepel en natuurlijk overkomt.

Stap 2. Fysiek het goede voorbeeld geven

De tweede stap is om het publiek te conditioneren. Dat doe je door zelf het goede voorbeeld te geven. Steek je hand dus in lucht en stel de vraag: “Mag ik de handen zien van iedereen die weleens naar kantoor reist?” Door de fysieke actie te benoemen en zelf het goede voorbeeld te laten zien, maak je de aanwezigen duidelijk wat je van ze verwacht.

Door deze vraag met overtuiging te stellen zorg je ervoor dat iedereen meedoet en wordt geactiveerd. Daarnaast programmeer je het publiek: je leert het de gewenste manier van interactie aan. Zo steken ze ook makkelijker een hand op als je ze later in je presentatie een vraag stelt.

Stap 3. Je publiek erkennen

De laatste stap van de drietrapsraket zorgt voor een diepere vertrouwensband met je publiek. Je telt en benoemt het aantal mensen dat ja en nee antwoordt. Bij grotere groepen kan je een schatting maken in percentages of een deling. Als voorbeeld: “Ik zie dat driekwart van de mensen weleens met de fiets naar kantoor reist en een kwart van de mensen vrijwel nooit.” Op deze manier voelt iedereen zich gezien en serieus genomen.

Het is belangrijk om geen waardeoordeel te geven in jouw terugkoppeling. Probeer neutraal te zijn in jouw taalgebruik. Gebruik dus niet de zin: “Ik zie dat de meeste mensen met de fiets gaan, wat goed”. Mensen die niet met de fiets gaan, kunnen dit opvatten als een persoonlijke aanval en dit zal niet bijdragen aan de vertrouwensband die je wilt opbouwen met het publiek.

Het kan voorkomen dat er een groep is die zich onthoudt van stemming. Door deze groep te benoemen geef je aan dat het onthouden van stemming ook een actieve bijdrage is. Deze mensen zullen bij de volgende vraag eerder een keuze maken.

Zet jij de drietrapsraket effectief in?

Een betrokken publiek is noodzakelijk om je boodschap effectief over te brengen. Met de drietrapsraket leer je de aanwezigen de handen op te steken wanneer je om interactie vraagt. Zo leren ze bovendien dat ze gezien worden en dat jij hun mening meeneemt in jouw verhaal. Zo vergroot je de band tussen jou en de zaal, wat de impact van je presentatie alleen maar ten goede komt.

Bronnen

  1. Stephens, G. et al (2010). ‘Speaker-listener neural coupling underlies successful communication’, PNAS, Washington: National Academy of Sciences, p. 25-30. Geraadpleegd op 16 juni 2020. ↩︎
Lees ook deze gerelateerde artikelen

Soms ontkom je er als spreker niet aan een tekst voor te dragen. Dan krijg je te maken met het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

Het is niet makkelijk om als vakspecialist een lezing te geven voor een lekenpubliek. Je moet je kennis bondig, begrijpelijk en boeiend weten te verpakken.

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×