Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

De 5/5/5-regel om effectieve slides te ontwerpen

Effectieve slides ontwerpen met de 5/5/5-regel

Als professionele spreker kun je verschillende richtlijnen volgen om je presentatie van effectieve slides te voorzien. Een daarvan staat bekend als de 5/5/5-regel.

De gemiddelde mens kan zeven dingen opslaan in het kortetermijngeheugen – met een afwijking van twee naar boven en beneden. Dat ontdekte cognitief psycholoog George Miller in de jaren vijftig van de vorige eeuw. 1

Als spreker is dat waardevolle informatie: zelfs als je toehoorders geboeid naar je luisteren, is de kans groot dat ze slechts een beperkt deel van je verhaal onthouden. Je kunt hier rekening mee houden door technieken toe te passen die we beschrijven in onze ultieme gids over presenteren en waar we aandacht aan besteden tijdens de Cursus Presenteren.

Als je slides gebruikt kun je bovendien de 5/5/5-regel toe te passen.

Waarom de 5/5/5-regel?

Mensen gebruiken grofweg twee informatieverwerkingskanalen: één voor verbale informatie en één voor visuele informatie. 2 Als spreker verzend je voortdurend verbale informatie. Als je daarnaast veel tekst op je slides zet, loop je het risico dat je het publiek ermee overvoedt. Je creëert dan een cognitive overload: de informatieverwerkingskanalen sluiten zich af vanwege een overvloed aan informatie. 3

De kunst is om een goede balans te vinden tussen het verbale en visuele aspect – dus tussen woorden en beelden. Als spreker is het raadzaam geschreven taal tot een minimum te beperken en je gesproken woorden met beeld te ondersteunen.

De kern van 5/5/5-regel

Toch ontkom je er niet altijd aan om tekst op je slides te verwerken. Juristen, docenten en andere professionals ondervinden dagelijks dat de taal onlosmakelijk verbonden is aan hun vakgebied.

Mocht dat ook voor het onderwerp van jouw presentatie gelden, dan komt de 5/5/5-regel van pas. Hieronder bespreken we de kern van deze regel.

Vijf woorden per regel

Beperk jezelf allereerst tot vijf woorden per regel. Dat helpt je publiek om snel de kern van elke regel tot zich te nemen. Voel je dus vrij om de informatie zo kernachtig mogelijk onder woorden te brengen. Vind je dat lastig? Bedank dan dat je slides niet bedoeld zijn om je verhaal te vertellen, maar om het visueel te ondersteunen. Als je de 5/5/5-regel volgt, mag je dus veel beknopter formuleren dan je als je een tekst schrijft.

Vijf regels per slide

Gebruik vervolgens maximaal vijf regels tekst per slide. Je vergroot de effectiviteit van je slide als je deze regels logisch ordent. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met je kernboodschap en de overige vier regels van algemeen naar specifiek onder elkaar zetten – of juist andersom. Als je dit goed doet, zijn je toehoorders in staat de informatie op de slide als één boodschap te verwerken en onthouden.

Vijf van deze slides achter elkaar

Pas de voorgaande twee regels toe op maximaal vijf opeenvolgende slides. Daarna is de tijd rijp voor een slide zonder tekst. Vervolg je verhaal dus met een eenvoudige grafiek, een sprekende afbeelding of een symbool dat voor zich spreekt – zoals een vraagteken als je een discussie op gang wilt brengen of een uitroepteken als je de kernboodschap extra kracht wilt bijzetten.

Pas jij de 5/5/5-regel succesvol toe?

De 5/5/5-regel is een krachtig hulpmiddel om je visuele ondersteuning effectief vorm te geven. De regel helpt je de inhoud samen te vatten, aantrekkelijke slides te creëren en het begrip van je toehoorders te stimuleren. Belangrijk is wel om te beseffen dat deze regel geen starre structuur is die je klakkeloos op elke presentatie moet toepassen. Het is eerder een richtlijn die je kunt aanhouden. Bovendien zijn er regels, zoals de 6/6/6- of 7/7/7-regel, die op dezelfde principes berusten. De beste keuze hangt af van jouw specifieke behoeften en de aard van je presentatie.

Bronnen

  1. Miller, G. A. (1956). ‘The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information’. Psychological Review 63 (2), p. 81–97. ↩︎
  2. Kuenen, J. en M. Wackers (2012). Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken. Amersfoort: Communicatiereeks, p. 86. ↩︎
  3. Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). ‘Nine Ways to Reduce Cognitive Load in Multimedia Learning.’ Educational Psychologist 38, p. 43-52. ↩︎

TAGS

Lees ook deze gerelateerde artikelen

De drietrapsraket is een effectieve techniek om interactie te creëren met je publiek. In dit artikel lees je hoe je deze techniek met succes inzet.

Als moderne professional breng je regelmatig informatie over op anderen. Lees in deze longread hoe je in elke situatie krachtig, overtuigend en met vertrouwen presenteert.

Als je een boodschap effectief wilt overbrengen, moet je een presentatie helder structureren, de juiste formuleringen kiezen en de hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×