Presentatietraining en -coaching voor professionals
Ontvang nu een offerte op maat voor jou en je team

Credibility: waarom wie je bent net zo belangrijk is als wat je zegt

Credibility opbouwen als spreker: waarom wie je bent net zo belangrijk is als wat je zegt.

Wil je dat anderen je boodschap van je aannemen? Dan moet je geloofwaardig overkomen. Je credibility weegt even zwaar als de woorden die je uitspreekt.

Don’t shoot the messenger: het is een bekende uitdrukking waaruit blijkt dat we geneigd zijn de boodschapper te vereenzelvigen met de boodschap. Dat is onprettig als je slecht nieuws moet overbrengen. Als je publiek een positief beeld van je heeft, kun je deze neiging ook in je voordeel gebruiken. Je kunt zelfs een ware following opbouwen op basis van je persoonlijkheid.

Je credibility als spreker

In de oudheid was het al glashelder: je persoonlijkheid is een cruciale factor om anderen te overtuigen. 1 Als jij je ethos op orde hebt, is de kans groot dat anderen een boodschap van je aannemen. We richten ons nu eenmaal niet alleen op inhoudelijke argumenten, maar willen onszelf ook kunnen identificeren met degene die de argumenten geeft. Die identificatie kun je op allerlei manieren opwekken – bijvoorbeeld door storytelling, door je taalgebruik en door een persoonlijke worsteling te beschrijven.

Vijf inzichten over credibility

Het boek Messengers uit 2019 gaat uit van de gedachte dat je anderen kunt beïnvloeden met je persoonlijkheid – zeker als je geloofwaardig weet over te komen op anderen. 2 Het boek bevat niet alleen talloze voorbeelden die deze gedachte illustreren, maar ook een aantal waardevolle inzichten over credibility. Hieronder zetten wij de vijf belangrijkste inzichten op een rij.

Inzicht 1: je publiek vormt zich supersnel een oordeel

In de eerste seconden van een presentatie vormt je publiek al een oordeel over jou. En dat niet alleen: het laat deze eerste indruk nog lange tijd onevenredig zwaar meewegen. Dat verschijnsel staat bekend als het primacy effect. 3 Dit oordeel is gebaseerd op non-verbale signalen zoals je houding, kleding en expressie. Je moet je dus vanaf het eerste moment bewust zijn van de indruk die je achterlaat. Zorg er ook voor dat je het begin van de presentatie bewust opbouwt.

Inzicht 2: je publiek wil dat je bekwaam overkomt

Je publiek wil geloven dat je weet waarover je praat. Je moet je expertise dus voor zich laten spreken. Dat kun je op verschillende manieren doen. Vertel dat je jezelf al jaren in dit onderwerp verdiept. Geef praktijkvoorbeelden die tot de verbeelding spreken. Noem een aantal gerenommeerde opdrachtgevers waar je voor hebt gewerkt. Wees vooral niet te bescheiden: het gaat er niet om dat je jezelf op de borst klopt, maar dat je publiek het je gunt om deze presentatie te verzorgen. Dit is dus credibility pur sang.

Inzicht 3: je publiek wil dat je een connectie maakt

Als je een connectie weet te maken met je publiek, dan is de kans groot dat ze goed naar je luisteren. Het is van belang dat je zo snel mogelijk een staat van neurale koppeling bereikt: dat wil zeggen dat in jouw brein dezelfde delen actief worden als in dat van je publiek. Op zo’n moment is er letterlijk sprake van verbinding. Je bereikt deze toestand door interactie te creëren, door de informatie te voorzien van voldoende context en door de inhoud tot leven te brengen met beelden.

Inzicht 4: je publiek is gevoelig voor je uiterlijk

Het is hartstikke oneerlijk, maar knappe mensen krijgen meer aandacht en lokken positievere reacties uit. Dat kun je vervelend vinden, maar het is een diep ingeworteld gegeven waar je jezelf als spreker niet zomaar aan ontworstelt. Je kunt er wel zo bewust mogelijk mee omgaan. Zorg ervoor dat je er verzorgd en representatief uitziet. Kies kleding die bij je rol past om je credibility te vergroten, neem deodorant en een tandenborstel mee in je tas en kijk even goed in de spiegel voordat je de zaal betreedt.

Inzicht 5: je publiek toont empathie als jij je kwetsbaar opstelt

Het kan best lastig zijn om jezelf kwetsbaar op te stellen als spreker, maar het kan je geloofwaardigheid juist versterken. Je publiek is geneigd zich met je te identificeren. Als jij je menselijkheid laat zien, maak je dat proces van identificatie gemakkelijker. Het gaat er dus niet om dat je als een open boek voor een groep gaat staan, maar om persoonlijke ervaringen en worstelingen te delen. De kans is groot dat je er een diepere connectie met je publiek mee creëert.

Weet jij hoe je jouw credibility een boost geeft?

Wil jij werken aan je credibility? Pas de beschreven inzichten dan toe tijdens je volgende presentatie. Maak een connectie, toon je expertise, stel jezelf kwetsbaar op – en doe dat allemaal zo snel mogelijk. Besteed bovendien aandacht aan je kleding en je uiterlijke verzorging. Zo breng je het publiek in een welwillende staat, waardoor het ontvankelijk wordt voor je boodschap.

Bronnen

  1. Huys, M. (2004). Aristoteles’ Retorica. Vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door Marc Huys. Groningen: Historische Uitgeverij. Geraadpleegd op 21 april 2020. ↩︎
  2. Martin, S. en Marks, J. (2019). Messengers. Who We Listen To, Who We Don’t, And Why. Calgary: Cornerstone Digital. ↩︎
  3. Stangor, C. Principles of Social Psychology. College Park: University of Maryland, h. 5.1.6, geraadpleegd op 28 september 2023. ↩︎

TAGS

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Complexe materie begrijpelijk maken voor je publiek: dat kan een behoorlijke opgave zijn. Met de Minto Pyramid of het piramidemodel kun je informatie helder structureren.

Vind je het lastig buitenstaanders over je werk te vertellen? Sta dan eens stil bij je formuleringen. Misschien gebruik je te veel vaktaal of jargon.

We leven in een wereld waarin informatie ons van alle kanten overspoelt. Wij verkennen hoe je jezelf daartegen kunt wapenen door je taalbewustzijn te vergroten.

Meer tips over presenteren nodig?
Ben je toe aan de volgende stap als spreker? Wil jij jezelf verbeteren op alle gebieden die er tijdens presentaties toe doen? En wil je dat op een grondige manier aanpakken? Lees Presenteren: de ultieme gids voor sprekers, onze longread vol theorie, tips en technieken over presentatievaardigheden – inclusief een handig formulier om jezelf te analyseren.
Lees de ultieme presenteergids over presenteren

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
×