Wie zich in presenteren verdiept, stuit op een grote diversiteit aan vaktermen. De Presenteerschool licht deze vaktaal kort en krachtig toe met behulp van woordenboeken en vakinhoudelijke bronnen. Vandaag staat het begrip amplificatie centraal.
Wat betekent de term amplificatie?
Amplificatie: waar verwijst het naar?
De term amplificatie is een zelfstandig naamwoord. Het betekent ongeveer hetzelfde als ‘vergroting’. In de context van communicatie heeft het een specifiekere betekenis, namelijk die van een uitvoerige uiteenzetting van bijvoorbeeld een gedachte, voorstel of beeld. Je kunt het ook gebruiken als ‘overdrijving’.
In een essay over de overtuigingskracht van Frans Timmermans stelt taalkundige Peter Burger: “Amplificeren wil zeggen: een gegeven belangrijker maken in het betoog dan redelijkerwijs gerechtvaardigd, of het stilistisch zo verpakken dat het meer effect heeft.” 1 Sprekers kunnen amplificatie dus gebruiken om een onderdeel in hun presentatie te benadrukken door er meer aandacht aan te besteden of door het te overdrijven.
Waar komt de term vandaan?
Volgens Van Dale is de term afkomstig van het Franse woord amplification uit 1524. Het is verder terug te voeren op de Latijnse woorden amplificare, amplificatio en amplus. Dat laatste woord staat voor ‘groot’ of ‘overvloedig’. Deze stam is bijvoorbeeld ook te herkennen in de Engelse termen amplify, dat ‘uitweiden’ betekent, en ample, dat staat voor ‘genoeg’ of ‘meer dan genoeg’.
ADVIES NODIG? CURSUS VOLGEN? OFFERTE AANVRAGEN?
Waarom is deze term belangrijk?
‘Less is more’ is een belangrijk adagium voor sprekers: vaak komt je boodschap krachtiger over naarmate je minder woorden gebruikt. Dat is echter niet altijd het geval. Juist in een afgemeten betoog kan het effectief zijn om een bepaald element te amplificeren – dus om er onevenredig veel woorden aan te besteden. Op die manier zet je het betreffende element even in de schijnwerpers, zodat het publiek er zijn aandacht op vestigt.
Hoe pas jij amplificatie toe als spreker?
Wil jij overtuigender spreken in het openbaar? Lees dan onze ultieme presenteergids voor professionals, schrijf je in voor een van onze cursussen of neem rechtstreeks contact op met De Presenteerschool.
Bronnen
- Jong, J. de (red.) (2015). Beïnvloeden met emoties: pathos en retorica. Amsterdam: Amsterdam University Press, p. 95.