Activerend presenteren op afstand

Wil je op afstand je boodschap overbrengen? Activerend presenteren is de sleutel om je toeschouwers te bereiken en geboeid te houden. In dit artikel bespreken we een presentatiestructuur die je hierbij kunt gebruiken.
Activerend presenteren op afstand: vier tips

Volgens de Nederlandse strafpleiter Gerard Spong moeten sprekers nooit langer dan zeven minuten moeilijke teksten uitslaan. ‘Dan moet er een grapje in of een kwinkslag of gewoon een minder zware opmerking.’ 1 Er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze zevenminutenregel van Spong. Toch weet iedereen die weleens een presentatie bijwoont dat het prettig is als sprekers afwisseling aanbrengen in hun verhaal – of nog beter: als ze het publiek bij de presentatie betrekken. Dat noemen we activerend presenteren.

Activerend presenteren op afstand: een structuur

Over de ideale lengte van een presentatie valt veel te zeggen. 2 Verschillende bronnen wijzen erop dat de spanningsboog van een publiek ongeveer twintig minuten duurt. 3 Als spreker kun je daar rekening mee houden in de opbouw van je presentatie. Moet je een uur presenteren? Schud het publiek dan elke twintig minuten flink wakker. Hieronder bespreken we een structuur waarmee je dat voor elkaar krijgt.

Activerend presenteren op afstand. Training of coaching nodig? Bel ons op +31850601355!

1. Structureer je verhaal op een traditionele manier

Zakelijke presentaties bestaan uit een inleiding, kern en slot. Er is vaak geen reden daarvan af te wijken. Het is nu eenmaal prettig als sprekers eerst uitleggen wat ze gaan vertellen, vervolgens de boodschap overbrengen en dan terugblikken op wat ze verteld hebben. Toch kun je wel degelijk aanpassingen doen aan de structuur, bijvoorbeeld door er spanningselementen aan toe te voegen. Online is het zelfs noodzakelijk om de reguliere structuur aan te passen, want je wilt de toeschouwers vanaf het eerste moment geboeid houden. Om dat te bereiken moet je ze bij je presentatie betrekken.

2. Begin met een activerende activiteit

Activerend presenteren houdt in dat je het publiek tijdens je presentatie actief houdt. Je wilt voorkomen dat ze een passieve houding aannemen, want dan dwalen ze af in hun gedachten of raken ze afgeleid door iets wat er om ze heen gebeurt. Het is essentieel om je toehoorders vanaf het eerste moment te activeren. Dat kun je op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld met een digitale tool of door ze ergens met elkaar over te laten discussiëren. Het hoeft niet lang te duren, als je het denkproces van de aanwezigen maar in gang zet.

Activerend presenteren op afstand: structureer je verhaal op een traditionele manier, begin met een activerende activiteit, bouw minimaal twee interactieve momenten in en rond je presentatie af met een reflectie.

3. Bouw minimaal twee interactieve momenten in

Als het is gelukt om je publiek voorafgaand aan je presentatie te activeren, heb je een goede start gemaakt. Het moeilijkste van activerend presenteren is om dat denkproces gaande te houden. Je kunt interactieve momenten inbouwen in je verhaal. Leg het publiek na de inleiding een gesloten vraag of een stelling voor. Je hoeft geen nieuw onderwerp aan te snijden: het werkt zelfs beter als de interactieve momenten in elkaars verlengde liggen.

Het tweede interactieve moment, dat na de kern plaatsvindt, kun je gebruiken om te testen of je het publiek iets hebt bijgebracht of op andere gedachten hebt gebracht. Overigens kun je de aanwezigen ook tussendoor af en toe prikkelen, bijvoorbeeld door ze te vragen om hun vingers op te steken of een rood of groen papiertje omhoog te houden als reactie op een stelling. Als de ze daarop reageren, is jouw missie geslaagd.

4. Rond je presentatie af met een reflectie

Uit onderzoek blijkt dat een publiek de inhoud van een presentatie beter begrijpt en onthoudt als de spreker de inhoud aan het eind gestructureerd samenvat. Je kunt ervoor kiezen om die samenvatting in je slot over te slaan en je publiek na afloop een aantal vragen te stellen, bijvoorbeeld met behulp van dezelfde digitale tool die je hebt gebruikt voor de activatie aan het begin. Stel gesloten vragen over de inhoud: ze hoeven de kennis niet te reproduceren, als ze het juiste antwoord maar kunnen geven.

Kun jij activerend presenteren op afstand?

Ben jij als spreker normaal gesproken veel aan het woord? Dan kan activerend presenteren een uitdaging voor je zijn. Als het je lukt om op de juiste moment je publiek bij je presentatie te betrekken, zul je merken dat je presentaties in een online situatie een veel positiever effect hebben.

BRONNEN

  1. Nobbe, F. & Holwerda, N. (2010). Meestersprekers. Over de kunst van het spreken. Den Haag: Sdu, p. 52.
  2. Bradbury N. (2016). ‘Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more?’ In: Advances in Physiology Education, vol. 40, p. 509-513.
  3. Zie ook Claassen, R. (2013). Verbaal Meesterschap. Het ultieme handboek voor alle mensen die gehoord willen worden. Antwerpen: Het Spectrum.
DEEL DIT ARTIKEL
LinkedIn
Twitter
Facebook

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

BOOST JE PRESENTATIESKILLS

Wij zijn De Presenteerschool. Wij helpen jou als professional je presentatievaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met presenteren.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Indruk maken.

In de spotlights. Op de werkvloer. Voor de camera.

Ontvang maandelijks nieuwe inzichten over presentatievaardigheden.
Je kunt je altijd uitschrijven. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.
Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.